کد خبر : 44704
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰

برای این مهاجرت تاریخی؛ آسمان گیلان امن می‌شود

برای این مهاجرت تاریخی؛ آسمان گیلان امن می‌شود

هاتف‌خبر – بر پایه‌ی گزارشهای رسیده آسمان استان گیلان برای مهاجرت و عبور تاریخی «امید» و «رویا» امن می‌شود.

هاتف‌خبر – بر پایه‌ی گزارشهای رسیده آسمان استان گیلان برای مهاجرت و عبور تاریخی «امید» و «رویا» امن می‌شود.
به گزارش «هاتف‌خبر» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان از امن شدن آسمان و تالابهای این استان برای عبور و مهاجرت «امید» و «رویا» خبر داده است.
روابط عمومی و امور رسانه‌ی اداره‌ی کل حفاظت محیط‌ زیست استان گیلان گزارش داد که حمزه عشوری با اعلام این خبر گفته است: با تلاشهای ارزشمند سازمان حفاظت محیط ‌زیست با مشارکت «بنیاد بین‌المللی درنا» مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک و کارشناسان و پرنده‌شناسان داخلی، یک قطعه درنای سیبری ماده که «رویا» نامگذاری شده است به ایران وارد شد و با موفقیت به «امید» تک درنای سیبری باقیمانده از جمعیت غربی در طبیعت معرفی گردید.
وی افزود: هم‌اکنون بنا به گزارشهای رسیده این دو درنای سیبری با هم هستند و در حال آواز‌خوانی و تغذیه در منطقه دیده شده‌اند.
عشوری تاکید کرد: با عنایت به اینکه کارشناسان بسیار امیدوارند این دو «درنا» به اتفاق هم منطقه‌ی فریدونکنار را ترک کرده و از آنجایی که درنای سیبری برای رسیدن به مناطق جوجه‌آوریش باید از آسمان استان گیلان عبور کند، به محض دریافت اخبار مرتبط با شروع این مهاجرت و ترک آنها از فریدونکنار، نیروهای یگان حفاظت محیط ‌زیست استان و کارشناسان محیط زیست گیلان در تمام طول مسیر مهاجرت مستقر می‌شوند و نسبت به حفاظت و پایش مناطق مورد مهاجرت اقدام خواهند نمود و در صورت فرود اتفاقی آنها در تالابهای استان گیلان نیز موضوع مورد رصد قرار خواهد گرفت و شرایط حفاظتی در منطقه فرآهم می‌شود تا آنها پس از تجدید قوا، مجدداً به سمت کشور جمهوری آذربایجان و سپس روسیه و سیبری ادامه مسیر دهند.


عباس عاشوری رئیس اداره‌ی حفاظت و احیای تالابهای استان گیلان هم در این زمینه گفت: بنا بر نظر بیشتر پرنده‌شناسان با توجه به عبور درنای سیبری از استان گیلان، از آنجایی که این گونه در فهرست «فون» پرندگان استان نیز قرار دارد، بنا بر این درنای سیبری بخشی از تنوع ‌زیستی استان گیلان نیز محسوب می‌شود و حفظ و احیای این جمعیت برای مردم گیلان نیز بسیار با اهمیت است.
وی در ادامه افزود: درنای سیبری به طور معمول در نیمه‌ی اول اسفندماه، تالاب بین‌المللی فریدونکنار، از باران و سرخرود مازندران را پس چند ماه زمستانگذرانی به منظور جوجه‌آوری به سمت سیبری ترک می‌کند.به همین دلیل انتظار داریم «رویا» که هم‌اکنون وضعیتی مناسب دارد و به همراه «امید» در حال تغذیه و آوازخوانی در منطقه است، این مسیر طولانی مهاجرت از فریدونکنار تا سیبری که بیش از پنجهزار کیلومتر است را به سلامتی طی کرده و سال آینده با یک جوجه به ایران باز گردند.
عاشوری در پایان گفت: بنیاد بین‌المللی درنا و مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک متعهد شده‌اند سال آینده دو درنای نیمه‌وحشی را با هدف حفظ و احیای جمعیت غربی درنای سیبری به ایران تحویل دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.