کد خبر : 43221
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

نیاز به کاهش عنوانهای مجرمانه است/زیاد بودن عنوانهای مجرمانه عاملی برای پیشگیری از وقوع جرم نیست

نیاز به کاهش عنوانهای مجرمانه است/زیاد بودن عنوانهای مجرمانه عاملی برای پیشگیری از وقوع جرم نیست

هاتف‌خبر – سییدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: ما نیاز داریم تا عناوین مجرمانه کاهش یابد.

هاتف‌خبر – سییدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: ما نیاز داریم تا عناوین مجرمانه کاهش یابد.
به گزارش «هاتف» وی در «هفته‌ی قوه‌ی قضائیه» امسال به همه‌ی مسوولان و کارشناسان این قوه که در جهت تحقق عدالت قضایی تلاش می‌کنند پیشنهاد کرد که از تعداد عناوین مجرمانه کاسته شود.
موسوی چلک گفت: بر اساس آمارهایی که چند سال پیش ارائه می‌شد، برخی از مسوولان قوه‌ی قضاییه از دو هزار و برخی از دوهزار و 500 و برخی از سه هزار و 500 و به یاد دارم یک مقطعی آقای دکتر عباسی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر وزارت دادگستری حتی از چهارهزار عنوان مجرمانه در کشور هم یاد می‌کرد.
وی ادامه داد: طبیعتا وقتی عناوین مجرمانه زیاد باشد، حجم کار قوه‌ی قضاییه، نیروی انتظامی، سازمان زندانها و جاهای دیگر بیشتر خواهد شد، به همین دلیل در بند «چ» جزء 5 ماده‌ی 113 قانون برنامه‌ی ششم توسعه در بخش 19 که به امور حقوقی و قضایی اختصاص پیدا کرده است، به صراحت راجع به اهمیت این موضوع و ضرورت انجام این کار تاکید شده است تا عناوین مجرمانه به نوعی کاهش پیدا کند و قرار بود این کار تا پایان سال دوم قانون برنامه‌ی توسعه یعنی سال 1397 انجام شود اما تقریباً برنامه‌ی ششم تمام شده و امسال هم برنامه‌ی ششم توسعه را تمدید کردند.


موسوی چلک ادامه داد: آنچه در عمل اتفاق نیفتاده، کاهش عناوین مجرمانه است. درحالی که اگر بتوانیم عناوین مجرمانه را کاهش دهیم، جرم‌انگاریها را کمتر کنیم، هم کاهش پرونده‌های قضایی را داریم و هم کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی بهتر خواهد شد و هم از انباشته شدن پرونده‌های قضایی می‌تواند کاسته شود.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در روزنامه‌ی «آرمان ملی» تاکید کرد: ما اگر همان آمار دو هزار و 500 عنوان مجرمانه را که مسوولان قضایی هم به نوعی بدان اشاره می‌کنند نگذاریم زیاد شود خوب است. اما وقتی عنوان مجرمانه زیاد می‌شود، مجازاتها هم زیاد می‌شود، ارجاع به زندانها نیز زیاد می‌شود، ضمن اینکه این را هم می‌دانیم که بالا بودن تعداد عنوان مجرمانه عاملی برای پیشگیری از وقوع جرم نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.