کد خبر : 40696
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

وقتی این «جوجه‌ها» مرغ شوند، قیمتشان «سر به فلک» می‌کشد!

وقتی این «جوجه‌ها» مرغ شوند، قیمتشان «سر به فلک» می‌کشد!

هاتف‌خبر – دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه‌ی کشور گفت:با قیمت کنونی، عراق و افغانستان هم مرغ ایران را نمی‌خرند و نیاز خود را از آرژانتین و برزیل تامین می‌کنند.

هاتف‌خبر – دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه‌ی کشور گفت:با قیمت کنونی، عراق و افغانستان هم مرغ ایران را نمی‌خرند و نیاز خود را از آرژانتین و برزیل تامین می‌کنند.
به گزارش «هاتف‌خبر» تصویر زنده ‌به ‌گور ‌کردن جوجه‌های یکروزه، دوباره خاطر بسیاری از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی را آزرده است.
جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه مدعی شده که معدوم‌سازی جوجه اتفاقی عادی و رایج در تولید مرغ در همه‌ی کشورهای جهان است و محمدرضا صدیق‌پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه‌ی یکروزه هم انتشار تصاویر معدوم‌سازی جوجه‌ها را غیراخلاقی دانسته و آن را مصداق تشویش اذهان عمومی توصیف کرده است.
همچنین از برخی از استانها خبرهایی دیگر در این زمینه به گوش می‌رسد مثلاً رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته معدوم‌سازی جوجه ممنوع است، چون اخلال در نظام اقتصادی کشور تلقی می‌شود.


اما این تمام ماجرا نیست و معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه ابعادی به مراتب وسیعتر دارد به طوری که کارشناسان می‌گویند بسیاری از ابعاد این اقدام به اقتصاد و بازار ایران در ماه‌های آینده علامت هشدار می‌دهد.
دفن جوجه‌های زنده، تصویری است که گاهی بین کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی سروصدا به پا می‌کند.
تصویری دردناک از نابودی جوجه‌های بی‌دفاع که حالا جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی به «روزنامه ایران» در این باره توضیح می‌دهد که اتفاقی عادی در پروسه‌ی تولید در سراسر جهان است؛ اما او گفته این کار از نظر شرعی مشکل دارد و به‌همین‌دلیل رئیس‌جمهوری دستور داده است تا از مرغداران حمایت شود تا آنها مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌ها نگردند.
در فروردین ماه ۱۳۹۹ اکبر گلشاهی مدیر وقت دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور وزارت کشاورزی، به «شهروند» گفته بود که این اتفاق در صنعت مرغداری ایران و جهان عادی است و به‌طور میانگین ماهانه سه میلیون جوجه معدوم می‌شود. وی همان زمان توضیح داده بود که ٥٠‌ درصد جوجه‌هایی که برای صنعت مرغ تخمگذار تولید می‌شوند، خروس هستند و به کار تولیدکنندگان نمی‌آیند؛ بنا بر این جوجه‌ها پودر شده و به‌عنوان خوراک دام مصرف می‌شوند.


با ‌این توضیح بسیاری از فعالان صنعت دام و طیور اعتقاد دارند که ماجرای معدوم‌سازی جوجه آنگونه که مسوولان دولتی روایت می‌کنند نیست و تصاویری که منتشر شده مربوط به مزارع تولید مرغ گوشتی است نه مرغ تخمگذار
همچنین آنها مدعی هستند که از این گذشته امکان پرورش جوجه‌ی‌خروس برای استفاده از گوشت آن وجود دارد.
حالا کارشناسان مرتبط با این صنعت اعتقاد دارند با وضعیت موجو.د تابستان امسال جوجه‌های باقیمانده که به مرغ تبدیل شوند «قیمت مرغ» در «بازارهای عرضه‌» سر به فلک می‌کشد و با قیمتهای موجود حتی عراق و افغانمستان هم حاضر به خرید مرغ ایران نخواهند بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.