کد خبر : 40625
تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

چرا ورزشگاه «آزادی» برای همیشه «آزاد» نیست!

چرا ورزشگاه «آزادی» برای همیشه «آزاد» نیست!

هاتف‌خبر – ورزشگاه بزرگ «آزادی» تهران روز پنجشنبه‌ی گذشته پنجم خرداد ماه ۱۴۰۱ یکی از روز‌های خاص دوران حیاتش را تجربه کرد. این ورزشگاه که در دهه‌های اخیر به‌ندرت شاهد حضور زنان برای برگزاری یک مسابقه‌ی فوتبال بود، جمعیتی افزون بر ۸۰ هزار نفر را به صورت مختلط در خود دید. به نوشته‌ی «بهارنیوز» موضوع

هاتف‌خبر – ورزشگاه بزرگ «آزادی» تهران روز پنجشنبه‌ی گذشته پنجم خرداد ماه ۱۴۰۱ یکی از روز‌های خاص دوران حیاتش را تجربه کرد.
این ورزشگاه که در دهه‌های اخیر به‌ندرت شاهد حضور زنان برای برگزاری یک مسابقه‌ی فوتبال بود، جمعیتی افزون بر ۸۰ هزار نفر را به صورت مختلط در خود دید.
به نوشته‌ی «بهارنیوز» موضوع مربوط به برگزاری «جشن» بزرگ «سلام فرمانده» بود که خانواده‌های مختلفی را روی سکوهای کنار هم نشاند تا زن، مرد و فرزندان آنها بدون اینکه دغدغه یا ممنوعیتی برای حضور در ورزشگاه داشته باشند، در این همایش شرکت کنند.
صد البته موضوع بحث و مطلب، زمان درست و نادرست این جشن خانوادگی نیست؛ بلکه هدف حضور مختلط در ورزشگاه آزادی برای این همایش است. زنان و مردان ایرانی در شرایطی روی سکو‌های ورزشگاه کنار هم نشستند که ورود زنها برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه ممنوع است و با سخت‌گیریهای فراوان تاکنون تنها برای یکی، دو بازی تیم ملی به طور معدود امکانپذیر شده است. آن‌هم نه به این صورت که آنها آزادانه بتوانند به همراه خانواده‌ی خود و در کنار هم روی سکو‌ها بنشینند بلکه جایگاه بسیار کوچک برای زنان علاقه‌مند به تماشای فوتبال در نظر گرفته ‌شد و آنها غالبا به صورت گزینشی هم وارد ورزشگاه می‌شدند.


حالا حضور مختلط در ورزشگاه آزادی پرسشهایی فراوان در زمینه‌ی ورود زنان به ورزشگاه به همراه دارد. هنوز زمان طولانی از جنجال رخ‌ داده در ورزشگاه «امام رضا» در مشهد در حاشیه‌ی بازی تیم ملی ایران در این شهر نمی‌گذرد؛ دیداری که نه‌تنها از ورود زنان به ورزشگاه ممانعت به عمل آمد، بلکه با اسپری فلفل از زنانی که قصد ورود به ورزشگاه را داشتند، پذیرایی شد!
اتفاق قابل بحث درباره‌ي پرونده‌ی ورود زنان به ورزشگاه اینکه همواره گفته می‌شود ورود زنان به ورزشگاه نیاز به زیرساختهای مناسب دارد که هنوز فراهم نیست؛ تفاوت عمده این است که برای همایشهای دولت و حاکمیت نیازی به زیرساختها نیست و تنها این تماشای فوتبال برای زنان است که نیاز به تامین زیرساختهای ویژه دارد؟
پیش‌ از ‌این درباره‌ی کرامت جایگاه زنان و محل نشستن آنها در ورزشگاه هم بحث و درگیریهای کلامی ایجاد شده بود و مثلاً عنوان می‌شد که باید جایگاهی که در شأن زنها باشد، ایجاد گردد و سپس زمینه را برای ورود آنها فراهم کرد اما حالا معلوم نیست این جایگاه چطور شد که یک شبه در روز پنجشنبه فراهم شد و از قضا کسی هم نگران چنین موردی در ورزشگاه آزادی نبود؟
آیا مثل یکی، دو دیدار تیم ملی که عده‌یی معدود از زنان را به ورزشگاه راه داده و در گوشه‌یی با فاصله‌ی بسیار زیاد از مردان، نشاندند برای گردهمایی یاد شده هم دغدغه‌یی برای ورودی و خروجی مجزا وجود داشت؟ یا اینکه کسی به بهانه آماده ‌نبودن سرویس بهداشتی یا به ‌تعداد نبودن آنها، بهانه‌یی برای ورود زنان به ورزشگاه داشت؟!
نکته‌ی جالبتر درباره‌ی رعایت ‌کردن پروتکلهای بهداشتی است؛ آیا ۸۰ هزار نفری که روز پنجشنبه در ورزشگاه بودند، پروتکلهای بهداشتی را کاملاً رعایت کردند یا با استفاده از بند سهمیه‌ی ۳۰ ‌درصدی وارد ورزشگاه شدند؟
چطور است که در همین روز‌ها که اتفاقاً میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر «کروناویروس» به‌شدت کاهش یافته، به‌ناگاه یک هفته از بازیهای لیگ به دلیل رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی بدون حضور تماشاگران می‌شود؟ اما در چنین همایش ویژه جای هیچگونه نگرانی‌ وجود نداشته است؟ آیا کسی از اینکه روز پنجشنبه دید که تماشاگران به صورت مختلط کنار هم نشسته‌اند، منقلب شده است؟


اینها و بیش از اینها پرسشهای متعددی است که می‌شود تا مدتها مشابه آن را پرسید و برایش پاسخهایی بس متفاوت نیز پیدا کرد. مساله اینجا است که حضور مختلط در ورزشگاه آزادی برای همایشهای مشابه ایرادی که ندارد هیچ، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز ترویج حضور زنان در ورزشگاه هم شود. با این حال موضوع مهم این است که ورزشگاه آزادی هم ظاهراً برای عده‌یی خاص «آزاد» است و گرنه نمی‌شود همه‌ی دغدغه‌های عالم یکباره و یک شبه برای حضور زنان تماشاگر در «ورزشگاه» برای تماشای یک بازی فوتبال، حوالی برگزاری زمان بازی، نازل شود!
از این مورد گذشته، بسیاری از هموطنانی که روز پنجشنبه‌ی گذشته در ورزشگاه آزادی حاضر شدند، همان چهره‌هایی هستند که بدشان نمی‌آید یا اینکه دوست دارند یکی از بازیهای فوتبال را هم در ورزشگاه از نزدیک تماشا کنند.
بد نیست به جای تراشیدن بهانه‌های ریز و درشت و دور‌کردن جوانان از محیط ورزشگاه و به جای بهانه ‌دادن به دست فیفا و تهدید‌های بیرونی، شاید یکبار هم که شده برای همیشه «ورزشگاه آزادی» را برای همه‌ آزاد کرد تا آنها که احتمالاً بسیاری از همین افراد روز پنجشنبه هم در میانشان هستند، به ورزشگاه بیایند و فوتبال را تماشا کنند.
موضوعی که که قطعاً در آینده‌یی نه‌چندان دور سبب ارتقای فرهنگ تماشاگران در ورزشگاه و امنیت و سلامت بیشتر این محیط نیز می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.