کد خبر : 38741
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان: پشتوانه‌ی یگان حفاظت محیط زیست، هوشیاری افراد جوامع محلی است

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان: پشتوانه‌ی یگان حفاظت محیط زیست، هوشیاری افراد جوامع محلی است

هاتف‌خبر – مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در جریان بازدید رئیس کل دادگستری استان و معاون پیشگیری از جرم این دادگستری از «پارک ملی بوجاق» دقت نظر افراد جامعه‌ی محلی را پشتوانه‌ی امیدبخش یگان حفاظت محیط زیست در حفاظت و حراست از تمامیت «پارک ملی بوجاق» تعبر و توصیف کرد.

هاتف‌خبر – مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در جریان بازدید رئیس کل دادگستری استان و معاون پیشگیری از جرم این دادگستری از «پارک ملی بوجاق» دقت نظر افراد جامعه‌ی محلی را پشتوانه‌ی امیدبخش یگان حفاظت محیط زیست در حفاظت و حراست از تمامیت «پارک ملی بوجاق» تعبر و توصیف کرد.
به گزارش «هاتف‌خبر» از روابط عمومی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، به منظور دیدار و گفت‌وگو با جامعه‌ی محلی و نیز بازدید نزدیک از توانمندی حفاظتی و حراستی یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان در «پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق»، رئیس کل دادگستری و معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان گیلان به همراه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از این منطقه‌ی حفاظت شده بازدید کردند.
این برنامه‌ی بازدید روز شنبه چهارم دیماه ۱۴۰۰ به منظور پایش منطقه‌ی حفاظت شده‌ی «پارک ملی بوجاق کیاشهر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی و معاون پیشگیری از جرم اداره‌ی کل دادگستری استان گیلان انجام شد، مقامهای ارشد قضایی استان گیلان از نزدیک با بررسی توانمندیهای یگان حفاظت محیط زیست گیلان با اهالی منطقه و افراد جامعه‌ی محلی این تالاب دیدار و گفت‌وگو کردند.
دکتر ساسان کفایی هم در گفت‌وگو با اهالای منطقه و شنیدن نقطه‌نظرات و بیان مشکلات آنها با اشاره به اینکه یگان حفاظت محیط زیست استان هوشیارانه و بی‌اغماض به وظیفه‌ی سازمانی خود در حفاظت از این منطقه تلاش می‌کند، تصریح کرد: به‌رغم آنکه همه‌ی نیروها، محیطبانان و پرسنل یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان متعهدانه و منظم با گشتهای مستمر هرگونه فعالیت‌ غیرقانونی را رصد کرده و وارد عمل می‌شوند، اما پشتوانه‌ی امیدبخش این یگان، هوشیاری وامعع محلی است.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: مردم و اهالی محترم منطقه می‌توانند با اطلاع‌رسانی و گزارش به موقع و سریع در زمینه‌ی هرگونه فعالیت تخریبی و تعرض در این منطقه‌ی حفاظت شده، بازوی توانمند یگان در حفظ منطقه‌یی که در اصل به همین مردم و به طریق اولی متعلق به همه کشور است، باشند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز در جریان این بازدید، «پارک ملی بوجاق» را به عنوان میراث مهم زیستی و ملی استان و کشور یاد کرد و برلزوم حفاظت از آن تاکید نمود.
دکتر احمد آقایی با تاکید بر اینکه «پارک ملی بوجاق» نخستین پارک ملی خشکی – دریایی ایران محسوب می‌شود، تصریح کرد: بی‌شک لازم است تا در صیانت و حراست از این موهبت الهی همچون دیگر منابع طبیعی و داشته‌های منحصر به فرد کشورمان، مردم در کنار مسوولان بوده و همدلانه از این داشته‌های ارزنده حفاظت نمایند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در ادامه با برشمردن برخی از مشکلات منطقه اعم از تصرفات و تعرضاتی همچون زمین‌خواری سودجویان و یا اقدام مخرب برخی افراد غیر بومی از یکسو و معضلات بغرنج همچون ورود فاضلاب شهری به این تالاب از سوی دیگر، گفت: انتظار داریم سازمانهای مردم نهاد و همچنین اهالی منطقه به عنوان پرچمداران صیانت از انفال، هر گونه تخلف و تجاوز‌ به زمینهای ملی را به مسوولان اعلام نمایند.
وی در پایان یادآور شد: باید به خاطر داشته باشیم که استان گیلان از قطبهای کشاورزی و گردشگری کشور بوده و اگر از زیست‌بوم آن به خوبی محافظت نشود، منبع پایدار درآمدی مردم در زمینه‌های گوناگون معیشتی وابسته، به ویژه گردشگری از دست می‌رود.
شایان گفتن است «پارک ملی بوجاق» دارای عالیترین درجه‌ی حفاظتی در منطقه‌ی چهارگانه است.
گفتنی اینکه در خرداد ماه 1381، منطقه‌یی به وسعت سه هزار و 260 هکتار مشتمل بر دهانه‌ی سفیدرود، تالاب بوجاق در غرب و لاگون کیاشهر در شرق آن به انضمام بخشهایی از پهنه‌ی آبی دریای کاسپین تا عمق شش متر در امتداد این پارک، به عنوان حریم «پارک ملی بوجاق» مورد تصویب قرار گرفت.
این منطقه زیستگاه مهم زمستانگذرانی پرندگان در خطر اتقراض جهانی است و از زیستگاه‌های مهم تخمریزی و زادآوری ماهیان محسوب می‌شود.
متاسفانه «پارک ملی – خشکی دریایی بوجاق» سالها دچار انواع تعارضهایی بود که عملاً هیچ سنخیتی حتی با تعریف زون گردشگری و اصول اکوتوریست در این مناطق، نداشت و در ابتدای امسال با همت مدیریت پارک ملی و محیطبانان ساعی منطقه این تعارضات همچون پیست موتورسواری تعطیل شد و همه‌ی آلاچیقهای ناهمساز و نامناسب جمع‌آوری گردید. همچنین پاسگاه محیطبانی بوجاق با توجه به دستورالعملهای استفاده از انرژی پاک مورد بازسازی قرار گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.