کد خبر : 37673
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

بیمه‌شدگان از درج دستمزد واقعی خود در لیستهای حق بیمه‌ی تامین اجتماعی مطمئن شوند

بیمه‌شدگان از درج دستمزد واقعی خود در لیستهای حق بیمه‌ی تامین اجتماعی مطمئن شوند

هاتف‌خبر – درج دستمزدهای غیرواقعی و معمولاً در حد حقوق حداقل سال در لیستهای حق‌بیمه، یکی از مشکلات بیمه‌شدگان است که سبب ایجاد نارضایتی آنها هنگام بازنشستگی می‌شود.

هاتف‌خبر – درج دستمزدهای غیرواقعی و معمولاً در حد حقوق حداقل سال در لیستهای حق‌بیمه، یکی از مشکلات بیمه‌شدگان است که سبب ایجاد نارضایتی آنها هنگام بازنشستگی می‌شود.
به گزارش «هاتف‌خبر» این مطلب را مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که در زمان درخواست بازنشستگی بیمه‌شدگان و صدور احکام مستمری بروز می‌کند، ثبت دستمزدهای غیرواقعی و کمتر از پرداختی صورت گرفته در زمان اشتغال، در لیستهای حق بیمه‌ی ارسالی است.
دکتر علی‌حسین‌نژاد افزود: سازمان تامین اجتماعی تعیین‌کننده‌ی میزان حقوق بازنشستگی افراد نیست بلکه مبلغ دستمزد مشمول حق‌بیمه که در لیستهای ارسالی به وسیله‌ی کارفرمایان درج می‌گردد ملاک محاسبه برای مشخص نمودن بازنشستگی است، از این رو بیمه‌شدگان و کارگران شاغل باید در سالهای اشتغال به صورت مستمر از ثبت کارکرد ماهانه و میزان دستمزد خود مطلع گردیده و آنرا رصد نمایند.
وی با اشاره به اینکه این مهم از طریق سامانه‌ی خدمات غیرحضوری به نشانی اینترنتی: es.tamin.ir در بخش بیمه‌شدگان و منوی سابقه،‌ پیش‌بینی گردیده، افزود: بی‌توجهی افراد از نحوه‌ی ارسال لیست و مبالغ دستمزد مندرج در آن و یا حتی در پاره‌یی موارد با وجود آگاهی اما بر اثر سهل‌انگاری یا چشمپوشی به دلیل اجتناب از اختلاف با کارفرما از عوامل بروز نارضایتی از مبالغ تعیین شده، در زمان بازنشستگی است.


مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه به طور مثال فردی که مبالغ حقوق و اضافه کاری وی حدود شش میلیون تومان بوده و عملاً این رقم را به عنوان دستمزد دریافت نموده است از لیست حق بیمه‌یی که برای وی به صورت حداقل و با ارقامی در حد نصف رقم واقعی پرداخت شده، بی‌اطلاع است زمانی که این ارقام مبنای محاسبه قرار می‌گیرد در این بین تامین اجتماعی را محکوم کرده و نارضایتیهای این دسته افراد متوجه سازمان می‌گردد که این رویکرد قضاوتی ناعادلانه است.
علی حسین‌نژاد سپس خاطر نشان کرد: در بسیاری از مجامع می‌شنویم که بیش از 60 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند و دریافتی آنان تکافوی معیشت آنان را نمی‌نماید اما کمتر کسی به این موضوع اشاره می‌کند که حدود همین میزان از بیمه‌شدگان دارای پرداخت حق‌بیمه با مبنای حداقل حقوق هستند.
وی افزود: متاسفانه تفکر و فرهنگ غالب در جامعه به گونه‌یی است که بیشتر مخاطبان به دنبال گروه‌های بیمه‌یی ارزانقیمت با پایین‌ترین درصد و میزان پرداخت حق بیمه یا دارای معافیتهای خاص هستند اما همین افراد در زمان بازنشستگی به دلیل مسائل معیشتی خواستار دریافتیهای بیشتر برای گذران بهتر زندگی‌اند و در این بین ماهیت بیمه‌گری سازمان و مبنای محاسباتی آن با این الگو مغفول می‌ماند.
مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان با تاکید بر لزوم صیانت از حقوق بیمه‌شدگان، اذعان نمود: تامین اجتماعی سازمانی بین‌النسلی و مشاع است و منابع آن حق‌الناس محسوب می‌گردد و از آنجایی که تنها منبع درآمدی آن برای ارائه‌ی تعهدات از محل حق بیمه‌ها است، پرداخت واقعی این ارقام به وسیله‌ی بیمه‌شدگان و کارفرمایان تکلیف قانونی، اخلاقی و شرعی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.