کد خبر : 35114
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴

دانشگاه گیلان دستگاه تصفیه‌ی آب توازن کشتی‌ها را ساخت

دانشگاه گیلان دستگاه تصفیه‌ی آب توازن کشتی‌ها را ساخت

هاتف‌خبر – روابط عمومی دانشگاه گیلان از طراحی و ساخت نخستین دستگاه تصفیه‌ی آب توازن کشتیها در سواحل ایرانی دریای کاسپین به وسیله‌ی اعضای هیات علمی این دانشگاه خبر داد.

هاتف‌خبر – روابط عمومی دانشگاه گیلان از طراحی و ساخت نخستین دستگاه تصفیه‌ی آب توازن کشتیها در سواحل ایرانی دریای کاسپین به وسیله‌ی اعضای هیات علمی این دانشگاه خبر داد.
بر پایه‌ی این گزارش نخستین دستگاه تصفیه‌ی آب توازن کشتیها برای اولین بار در سواحل ایرانی دریای کاسپین به وسیله‌ی دکتر ناز چائی‌بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی و دکتر اکرم‌سادات نعیمی عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه گیلان طراحی و ساخته شده است.
گفتنی است هم‌اکنون مساله‌ی انتقال گونه‌های مهاجم آبزی ناشی از تخلیه‌ی آب توازن کشتیها به شکل یک معضل جهانی نمود یافته است.
با توجه به مشکلات و معضلاتی که بر اثر تخلیه‌ی آب توازن به اکوسیستمهای دریایی وارد می‌شود، شناسایی گونه‌های منتقل شده و طراحی و ساخت دستگاه تصفیه‌ی آب توازن کشتیها برای اولین بار در سواحل ایرانی دریای کاسپین در قالب پروژه‌ی مشترک بین «دانشگاه گیلان» و «اداره‌ی کل بنادر و دریانوردی استان گیلان» صورت پذیرفته است.


در اجرای این پروژه، آب توازن بارگیری شده از مناطق مختلف دریای کاسپین از نظر حضور انواع گونه‌های مهاجم بررسی گردیده و سپس سیستم تصفیه‌ی آب توازن طراحی و ساخته شده است.
سیستم تصفیه‌ی ساخته شده قابلیت نصب روی کشتیها را دارا بوده و در مقایسه با دیگر دستگاه‌های موجود، هزینه‌یی به مراتب کمتر و ایمنی، کارآیی و سرعت بیشتر دارد.
آزمایشهای کنترلی انجام شده نیز نشان داده‌اند که این سیستم، همه‌ی گونه‌های زیستی موجود در آب توازن و همچنین آلاینده‌ها و مواد آلی موجود در آب توازن کشتیها را حذف می‌نماید.
با توجه به کارایی بالا و خطرات زیست محیطی کم و نیز هزینه‌ی کمتر این سیستم نسبت به سیستمهای مشابه خارجی، دستگاه ساخته شده می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای کاهش آلودگی آب دریا ناشی از آب توازن کشتیها در بنادر ایرانی و بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.