کد خبر : 32477
تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

پیشنهاد ما برای مطالعه؛ «نوروز میراث کهن ایران‌زمین»

پیشنهاد ما برای مطالعه؛ «نوروز میراث کهن ایران‌زمین»

هاتف‌خبر – تازه‌های کتاب در ایران – نسرین پورهمرنگ – نوروز میراث کهن ایران‌زمین/
کورش سالاری/ انتشارات ره آورد مهر/ ۱۸۶ صفحه

هاتف‌خبر – تازه‌های کتاب در ایران – نسرین پورهمرنگ – نوروز میراث کهن ایران‌زمین/
کورش سالاری/ انتشارات ره آورد مهر/ ۱۸۶ صفحه

«نوروز» نه تنها در اسم که در محتوا و ماهیت و فلسفه‌ی وجودی به معنای تازگی است، از اینرو سخن تازه از نوروز گفتن دشوار نیست. نوروز را می‌توان بارها و بارها به تماشا و تحلیل و بررسی نشست و جلوه‌ها و جنبه‌های جدیدی از آن را توصیف کرد. چرا که نوروز در هر زمان و مکانی بازتولید می‌شود و عناصری جدید از فرهنگ و منش مردم زمانه را با خود همراه می‌سازد. از اینرو محققان و پژوهشگران هراندازه که از نوروز بگویند، سخن به تکرار نخواهد کشید و همواره سخنان و دیدگاههایی جدید برای طرح و تصویر وجود دارد که می تواند برای مخاطب مشتاق جذاب باشد.
به تازگی دکتر کورش سالاری؛ محقق سخت‌کوش و علاقمند به حوزه‌ی مطالعاتی فرهنگ و آیین‌های ایرانی، کتابی ارزشمند و خواندنی با عنوان «نوروز میراث کهن ایران‌زمین» منتشر ساخته است. در این کتاب محقق پس از بیان کلیات، به آیین‌ها و سنت‌های ملی و مردمی در پیشانی نوروز، فروردین و جشن‌هایش، تاریخچه‌ی نوروز در پیش از اسلام در ایران، آیین‌ها و سنت‌های ملی- مردمی در نوروز، تاریخچه‌ی نوروز در ایران پس از اسلام و نوروز در کشورهای منطقه و همسایه‌ی ایران پرداخته است.
کثرت جشن‌ها و آیین‌های شادی و دورهم‌زیستی در تاریخ حیات مردمان این سرزمین، به مروز زمان به تثبیت هویت ملی، ایجاد همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز و ایجاد عادت‌های نیکو و بقا و دوام جامعه‌ی انسانی منجر شده است. اگرچه این دوام و بقا، در کنار جشن‌ها و شادی ها، بی‌رنج و محنت به دست نیامده است.

در این کتاب، نویسنده در فصل نخست کلیاتی را برای ورود به بحث مطرح کرده است ازجمله تعریف واژه‌ی نوروز، دلایل جاودانگی نوروز، بشارت نوروز و گاهشماری نوروز. در فصل دوم آیین‌هایی مانند خانه‌تکانی، چهارشنبه‌سوری، حاجی پیروز، پنج‌شنبه‌ی آخر سال، نوروزخوانی و هفت‌سین و پیام نوروزی هفت‌سین به تفصیل مطرح شده‌اند.
در فصل سوم نویسنده به جشن ششم فروردین، سیزه‌به‌در، سروش‌روز، فروردینگان و جشن آبریزگان پرداخته است.
در فصل چهارم به مسایل تاریخی نوروز پیش از اسلام پرداخته شده است: نوروز در اسطوره، نوروز در تاریخ، نوروز در دوران هخامنشی، نوروز در تخت جمشید و نوروز در دوران ساسانیان.
در فصل پنجم آیین‌ها و سنت‌های ملی و مردمی در نوروز مورد بررسی قرار گرفته‌اند از جمله میرنوروزی، اسب‌دوانی، کُشتی گرفتن، لباس عید، حنابندان، حلوای عید، آزادی زندانیان، نوروز و کودکان، کارت تبریک، دید و بازدیدهای نوروزی و هدیه‌های نوروزی.
فصل ششم به نوروز پس از اسلام اختصاص دارد؛ نوروز در دوره‌ی عباسیان و سلسله‌های پس از اسلام در ایران و دلایل جاودانگی نوروز در این فصل بررسی و مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.
فصل هفتم به نوروز در کشورهای همسایه از جمله قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و افغانستان اختصاص دارد.
کتاب سپس با پس‌گفتاری از نویسنده به همراه کتابشناسی به پایان می‌رسد. برای علاقمندان به آشنایی دقیق‌تر و کاملتر با میراث و مواهب نوروز توصیه می‌شود تا این کتاب خواندنی را در ویترین کتابخانه‌ی خود جای دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.