کد خبر : 29543
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰:۰۴

از سلطان سکه و ارز تا سلطان مرغ و گوشت؛ بدبخت ما رعیت‌‌ها!

از سلطان سکه و ارز تا سلطان مرغ و گوشت؛ بدبخت ما رعیت‌‌ها!

هاتف‌خبر- از زمان دستگیری وحید مظلومین؛ کسی که از او به عنوان سلطان سکه یاد می‌شد بیش از دو سال می‌گذرد.

هاتف‌خبر- از زمان دستگیری وحید مظلومین؛ کسی که از او به عنوان سلطان سکه یاد می‌شد بیش از دو سال می‌گذرد.

وی متهم بود که با خرید کلان سکه در بهای آن در بازار تاثیر گذاشته و باعث گران شدن قیمت سکه در بازار شده است. در زمان دستگیری سلطان سکه، قیمت هر قطعه سکه‌ی امامی حدود سه میلیون تومان بود. اکنون پس از گذشت تنها دو سال از زمان دستگیری و سپس اعدام وی، بهای هر قطعه سکه‌ی امامی در بازار طلا و مسکوکات ایران به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده است. همانطور که دستگیری و اعدام وحید مظلومین نتوانست از افزایش بهای سکه در بازار جلوگیری کند، دستگیری و بستن صرافی‌ها نیز تاثیری بر افزایش بهای دلار و سایر ارزهای خارجی در بازار نداشته است.
عبدالناصر همتی بار دیگر فهرستی از متخلفان ارزی تهیه کرده و گفته است که ۱۹ میلیارد دلار ارز توسط این صادرکنندگان به چرخه‌ی اقتصاد کشور بازنگشته است.
کارشناسان اقتصادی از عبدالناصر همتی خواسته اند به جای انتشار پست اینستاگرامی اقدامی برای مهار سقوط بیشتر ارزش تومان ایران بکند. او هم از ارسال فهرست متخلفان ارزی به قوه‌ی قضاییه خبر داده است.
البته فعلا هیچ خبری از کند شدن روند افزایش قیمت ارزهای خارجی نیست. حالا بیچاره ما مردم رعیت که دیگر توان دنبال کردن قیمت روزانه‌ی دلار را نداریم به خود نهیب می‌زنیم که بهتر است سر در گریبان زندگی روزانه‌ی خود فرو بریم و به فکر همین یک لقمه غذا باشیم. اما بدبختی آنجاست که همین یک لقمه غذا نیز از ما گریزان است و هرقدر تلاش می‌کنیم تا آن را به چنگ آوریم دستهایمان رمق و قدرت ندارد.
حالا شنیده‌ایم که احمد مقدسی رییس هیات مدیره‌ی انجمن صنفی گاوداران نیز گفته است: «به همت وزارت جهاد، صمت و بانک مرکزی، بازار مرغ و گوشت کشور در آستانه‌ی نابودی قرار گرفته است.» وی افزود: « ما به عنوان متولی تولید دام، به توپ سردرگمی میان بانک مرکزی و وزارت جهاد تبدیل شده ایم. از سوی دیگر فاصله‌ی نامعقول ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز آزاد بهانه خوبی برای ایجاد رانت در بازار نهاده‌های دامی است البته نباید از خاصیت سامانه بازارگاه در راستای تنظیم عرضه و ثبت تقاضا با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی غافل بود.»
مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گوشتی نیز می‌گوید: «نهادهای دامی بعد از وارد شدن غیب می شوند.» محمد علی کمالی سروستانی در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزوده است: بسیاری از آشفتگی‌های موجود در بازار خوراک و نهاده‌های دامی دولتی شدن مدیریت‌ها و خارج کردن تشکل‌ها از میدان است که معمولاً تصمیمات در این خصوص پشت درهای بسته اتخاذ می‌شود و ما از آن بی خبریم.»
وی افزود: « یکی از راه در روهای واردکنندگان نهاده‌های دامی و کنجاله سویا به کشور، پیش فروش کردن محصولات قبل از واردات است که معمولاً توزیع محصولات در بازار آزاد انجام می‌پذیرد و به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد.» وی از دیگر ایرادات وارده بر جریان تهیه و توزیع نهاده را، مدیریت دولتی براین امور عنوان می‌کند و می‌گوید:«نمی‌توان دولت را هم در قامت ناظر و هم در جایگاه مجری امور در خصوص نهاده دامی موفق عنوان کرد.»
حالا میان این همه سلطان بانام و بی‌نام و نشان، ما رعیت‌ها حیران و سرگردان مانده‌ایم که صدای‌مان را چه کسی باید بشنود زیرا نه سلطان‌ها دست از سر ملت برمی‌دارند و نه ملت ملجایی برای خود می‌یابد!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.