کد خبر : 19878
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰

دو معضل امروزی گیلان؛ «سیل عظیم جمعیت بیکار بدون مهارت» و «کوچ نخبگان پژوهشگر از استان»

دو معضل امروزی گیلان؛ «سیل عظیم جمعیت بیکار بدون مهارت» و «کوچ نخبگان پژوهشگر از استان»

هاتف‌خبر – در نشست کارگروه پژوهش استان گیلان به بحث و تبادل نظر در زمینه‌ی فعالیتهای پژوهشی و همچنین مسائل و مشکلات امروزی جامعه‌ی گیلان پرداخته شد.

   هاتف‌خبر – در نشست کارگروه پژوهش استان گیلان به بحث و تبادل نظر در زمینه‌ی فعالیتهای پژوهشی و همچنین مسائل و مشکلات امروزی جامعه‌ی گیلان پرداخته شد.
استاندار گیلان در این شست با بیان اینکه امروز شاهد «سیل عظیم جمعیت بیکار بدون مهارت» در جامعه هستیم، بر ضرورت توجه به مهارت‌آموزی کاربردی تاکید کرد و گفت: کیفیت‌بخشی به آموزشها باید سرلوحه‌ی کار مراکز آموزشی قرار گیرد.
در این نشست که در‌استانه‌ی فرا رسیدن «هفته‌ی پژوهش» برای بررسی ابعاد و چگونگی اجرای جشنواره‌ی استانی پژوهش برگزار شد، دکتر مصطفی سالاری با بیان اینکه توسعه‌ی پایدار با ساختارهای علمی و پژوهشی جامعه رابطه‌یی تنگاتنگ دارد، خاطر نشان کرد: از خلال یافته‌ها و نظریات به دست آمده می‌توان تحقق اهداف ملی را دنبال کرد.
وی بر لزوم شناسایی ظرفیتها و تمرکز بهره‌برداری اصولی آنها در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیتها و نیازمندیهای استان گیلان باید تلاش شود تا رویکردهای پژوهشی به سمت و سوی فعالسازی یا بهره‌وری داشته‌ها سوق داده شود.
نماینده‌ی عالی دولت در استان گیلان خاطر نشان کرد: متاسفانه در بخش مهارتی آنچنان که لازم است به مقوله‌ی آموزش جوانان توجه نشده و تنها در زمینه‌ی آموزشهای تئوری شاهد رشد و تعالی هستیم.
سالاری سپس «آموزش» و «پژوهش» را دو موضوع پراهمیت برای جوانان دانست که با کارآفرینی ارتباطی مستقیم دارند.
وی برگزاری جشنواره‌ی پژوهش را نیازمند هدفگذاری درست دانست و تصریح کرد: هدف برگزاری جشنواره‌ها نباید صرفاً تجلیل و پایان کوششها تلقی شود، بلکه نتیجه گرفتن موثر و بازخورد مثبت آن نیز امری اساسی است.
دکتر سالاری با اشاره به مصوبه‌ی دولت مبنی بر صرفه‌جویی، خواستار کاهش هزینه‌های اضافی در برگزاری جشنواره‌ها و استفاده‌ی مطلوب از ظرفیتهای موجود شد.


دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان نیز در این نشست با اشاره به افزایش بهره‌وری با مقوله‌ی پژوهش اظهار کرد: کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سه تا چهار درصد از تولید ناخالص ملی را به پژوهش اختصاص می‌دهند اما در ایران این میزان کمتر از نیم درصد است.
وی با بیان اینکه امروزه ارزش منابع انسانی روی زمین بیشتر از زیرزمین است، افزود: انسانهایی دانا و کارآمد در استان هستند که می‌توانند از منابع زیرزمینی به بهترین شکل استفاده کنند و میزان بهره‌وری را افزایش دهند.
جانشین رئیس ستاد برگزاری «هفته‌ی پژوهش و فناوری استان گیلان» کوچ پژوهشگران نخبه از منطقه را هشدار و زنگ خطر برای جامعه برشمرد و گفت: با توجه به موج مهاجرتی که در کشور ایجاد شده اگر پژوهشگران حمایت و تحلیل نشوند یقیناً کشورهای توسعه‌یافته از دانش و پژوهش نیروی انسانی ما استفاده خواهند کرد.
رئیس دانشگاه گیلان همچنین ترویج و ترغیب فناوران به تولید علم و فناوری، تبیین وضعیت موجود فناوری در استان، شناسایی و توسعه‌ی فناوری استان و معرفی آن به جهان، برقراری ارتباط سازنده بین فناوران و دستگاه‌های اجرایی و ایجاد فضای تعاملی بین ذی‌نفعان کار و فناوری با یکدیگر را از اهداف کارگروه دانش و پژوهش برشمرد.
در این نشست مقرر شد در «هفته‌ی پژوهش و فناوری استان گیلان» علاوه بر برگزاری نمایشگاه مهارت و فن بازار، با برگزاری آیینی ویژه از ۲۱ پژوهشگرگیلانی در پایان این هفته تجلیل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.