کد خبر : 16197
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰:۲۵

۱۱۲ اثر تاریخی گیلان در سال 96 مرمت و بازسازی شد

۱۱۲ اثر تاریخی گیلان در سال 96 مرمت و بازسازی شد

هاتف‌خبر – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مرمت و بازسازی 112 اثر فاخر تاریخی این استان در سال گذشته خبر داد.

   هاتف‌خبر – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مرمت و بازسازی 112 اثر فاخر تاریخی این استان در سال گذشته خبر داد.
به گزارش «هاتف‌خبر» رضا علیزاده با اشاره به نقش آثار و بناهای تاریخی در توسعه‌ی فرهنگی اظهار نمود: در راستای صیانت از این مواریث ارزشمند، معاونت میراث فرهنگی این اداره‌ی کل در سال96 اقدام به مرمت و بازسازی 112 اثر تاریخی استان نموده است.
وی با بیان اینکه شهرستان رشت با 48 اثر بیشترین و شهرستانهای بندرانزلی و املش هر یک با یک اثر کمترین سهم از میزان مرمتها داشته‌اند، به سهم دیگر شهرستانها اشاره کرد و گفت: شهرستانهای فومن با 27 اثر، لاهیجان با 9 اثر، رودسر با پنج اثر، تالش با چهار اثر، سیاهکل با سه اثر و شهرستانهای آستانه‌ی اشرفیه، صومعه‌سرا، شفت، آستارا، رودبار، لنگرود و رضوانشهر نیز هریک با دو اثر از نظر کمی به ترتیب در ردیفهای بعدی جدول مرمت قرار گرفته‌اند.


این مقام مسوول سپس تصریح کرد: بنای امامزاده تورار با شماره‌ی ثبت 12055 از توابع بخش دیلمان شهرستان سیاهکل با یکهزار و 200 سال قدمت، قدیمیترین بنای مرمت شده از این فهرست است.
علیزاده خاطر نشان کرد: اعتبارات استانی مصوب برای مرمت این بناها، هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته و اعتبارات ملی این طرحها نیز دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: برای اجرای عملیات مرمت 112 اثری که در سال96 انجام شده، بخش خصوصی هم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نموده است.
وی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی بناهای تاریخی، حفظ آثار تاریخی گیلان را به مراتب سخت‌تر از دیگر نقاط کشور کرده است، افزود: علاوه بر عملیات مرمت، مسوولیت‌پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و گسترش قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به جایگاه و اهمیت مواریث کهن تاریخی، سیاست کلی معاونت میراث فرهنگی را در راستای حراست و صیانت از آثار تاریخی عنوان نمود و بر لزوم تداوم برنامه‌های مرمت آثار تاریخی استان تاکید کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.