کد خبر : 16058
تاریخ انتشار : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰:۴۳

همکاریهای دانشگاه گیلان و دانشگاه کابل گسترش می‌یابد

همکاریهای دانشگاه گیلان و دانشگاه کابل گسترش می‌یابد

هاتف‌خبر- روابط عمومی دانشگاه گیلان از تأکید دو رئیس دانشگاه گیلان و دانشگاه کابل بر توسعه‌ی همکاریهای علمی و انعقاد تفاهمنامه‌ی همکاری دو دانشگاه در سفر رئیس دانشگاه گیلان به افغانستان خبر داد.

   هاتف‌خبر- روابط عمومی دانشگاه گیلان از تأکید دو رئیس دانشگاه گیلان و دانشگاه کابل بر توسعه‌ی همکاریهای علمی و انعقاد تفاهمنامه‌ی همکاری دو دانشگاه در سفر رئیس دانشگاه گیلان به افغانستان خبر داد.
بر پایه‌ی گزارش «هاتف‌خبر» دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان با هدف زمینه‌سازی برای جذب دانشجویان خارجی و توسعه‌ی همکاریهای علمی و فرهنگی هفته‌ی گذشته به افغانستان سفر کرد.
در این سفر رئیس دانشگاه گیلان در نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان و شماری از رؤسا و مسوولان دانشگاه‌های ایرانی شرکت کرد.
وی با اشاره به این موضوع که بیشتر دانشجویان خارجی در ایران اهل کشور افغانستان هستند، افغانها را به علت سخن گفتن به زبان فارسی موفقتر از دیگر دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران ارزیابی کرد.


رئیس دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به محدودیت ورود افغانها به استان گیلان، پیگیریهای دانشگاه گیلان را باعث رفع این محدودیت در جهت تحصیل در این دانشگاه عنوان نمود و گفت: درصدد هستیم تا دانشجویان افغانی بیشتر از گذشته جذب کنیم.
دکتر رضی در این سفر با بازدید از دانشگاه کابل و با حضور در دفتر رئیس این دانشگاه، تفاهمنامه‌ی همکاری علمی و آموزشی بین دو دانشگاه را امضا کرد.
در ادامه همچنین رئیس دانشگاه گیلان با شرکت در نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان که به کوشش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به مدت دو روز در کابل برگزار شده بود، سخنرانی کرد.
در این نشست بر توسعه‌ی همکاریهای فرهنگی بین ایران و افغانستان به منظور گسترش صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه و همچنین استمرار گفت‌وگوهای فرهنگی بین نخبگان و اندیشمندان دو کشور به عنوان راهکارهای مؤثر برای درک متقابل و یافتن راه حلهای مناسب برای برون‌رفت از چالشهای موجود در منطقه تأکید شد.
گفتنی اینکه همزمان با برگزاری نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان، نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر فرهنگ افغانستان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران افتتاح شد و کلنگ ساخت دپارتمان زبان فارسی در محوطه‌ی دانشگاه کابل به زمین زده شد.
رئیس دانشگاه گیلان همچنین از دانشگاه پروان در ۶۰ کیلومتری کابل نیز بازدید کرد.
در پایان سفر رئیس دانشگاه گیلان در مصاحبه با رسانه‌های گروهی افغانستان گفت: روابط علمی کشورها معمولاً پایدارتر است و زمانی که روابط سیاسی ملتها دچار تغییرات می‌شود، می‌تواند روابط بین ملتها را استمرار ببخشد. خوشبختانه روابط ایران و افغانستان به علت همزبان و هم‌کیش بودن و یگانگی فرهنگی و نزدیکی سیاسی بسیار عمیق است و ارتباطات دانشگاه‌های دو کشور همسایه می‌تواند به توسعه‌ی علمی منطقه نیز شتاب ببخشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.