کد خبر : 50460
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱

پزشکیان در نخستین نشست خبری:

درباره‌ی FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسم/ در تلاش هستیم هرچه سریعتر فیلترینگ را برداریم

درباره‌ی FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسم/ در تلاش هستیم هرچه سریعتر فیلترینگ را برداریم

اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کرده و روابط‌مان را با دنیا اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز توسعه برسیم.

هاتف خبر– «مسعود پزشکیان» رئیس دولت چهاردهم امروز(دوشنبه) در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نکند؛ این کلیت کار ماست و مبنای خود را بر وحدت و انسجام قرار داده‌ایم. الان هم اگر مسائلی هست که می‌شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید، دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه داشته باشند و اثرگذاری داشته باشند.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ گفت: در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت، برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل شود.

برای رفع فیلترینگ در تلاش هستیم

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در بخشی از نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ  به سوالی درباره رفع فیلترینگ گفت: وزیر ارتباطات هم در این جلسه حضور دارد، باید یک برنامه بنویسند و با شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی جلسه داریم؛ در تلاش هستیم هرچه سریع تر آن را برداریم.

وی گفت: رفع فیلترینگ در دستور کار است، ان‌شاءالله چارچوب‌هایی که در رابطه با فیلترینگ هست را از بین می‌بریم.

 

باید برای حل ناترازی‌ها اقدام کرد

وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

 

روند فعلی غیرقابل ادامه است

رئیس‌جمهوری افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم.

 

از جوانان، مذاهب و قومیت‌ها استفاده می‌کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای سازمان اداری و استخدامی دنبال فردی است که مفاهیم مدیریت عملکرد نیروی انسانی را بداند، اظهار کرد: چرا که صرف اینکه یکی رئیس شود و پست سازمانی بدهیم، نتیجه‌ای ندارد؛ هر نیروی انسانی احتمال اشتباه دارد اما وظیفه آن مسئول، تربیت و ارتقای نیروی انسانی است نه اینکه اگر اشتباه کرد، او را کنار بگذاریم و فرد دیگری را جانشین کنم و همین روند دوباره تکرار شود.

پزشکیان گفت: در ۴۵ سال گذشته نیروی انسانی آورده‌ایم و این اتفاق تکرار شده و  نتیجه‌اش این شده که وقتی به پرونده نگاه می‌یکنیم، نیرو نمی‌بینیم. البته قول می‌دهیم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قومیت ها بر اساس شایستگی در مدیریت ها استفاده کنیم.

 

قرار نیست به خاطر اشتباه آدم‌ها را کنار بزنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی می تواند موقعیت دولت را با خطر جدی مواجه کند، رهبری نیز در مورد انتصاب افراد زاویه دار و بدسابقه هشدار دادند، اما متأسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه در دولت شما پست و مقام گرفتند، آقای رئیس جمهور آیا از این انتصابات خبر دارید؟ تصریح کرد: چیزی که شما می‌گویید فتنه، من با یک نگاهی در یک صف [به موضوعی] اعتراضی کرده‌ام، شما در صف دیگر اعتراض دیگری کردید؛ شما تصور می‌کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می‌کند حق با اوست. اینها تصورات است، هرکس تصور می‌کند حق با اوست.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگاه ما این است که همه در چارچوب چشم‌اندازی که رهبری تعیین کردند و سیاست‌های کلی‌ای که ابلاغ کردند عمل خواهیم کرد، اگر کسی در گذشته بر اساس نگاهی که شما دارید و شاید حق هم با شما باشد، می‌خواهد الان کمک کند و آدم توانمندی هم است، به او بگوییم چون در گذشته فلان موضع را اتخاد کرده‌اید، چگونه می‌خواهیم وحدت کنیم و وفاق داشته باشیم؟

پزشکیان گفت: قرار نیست به خاطر اشتباه، آدم ها را کنار بزنیم. وفاق یعنی بپذیریم عیب‌هایی داشته‌ایم، این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم، می‌خواهیم بر اساس قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کنیم، اگر خلاف آن عمل کردند با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

 

جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را می‌گیریم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و حمایت از برگزاری آنها، گفت: کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر حرفی بزنیم ضد انقلاب شویم و ما را از پُست و شغلمان بیرون کنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از کرسی‌های آزاداندیشی حمایت خواهیم کرد و جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را خواهیم گرفت.

وی افزود: اگر بلد نیستند جواب منتقد را بدهند، نباید منتقد را اخراج کنند، باید خود را اصلاح کنند. با زور، دعوا، اخراج و تبعید، مملکت درست نمی‌شود؛ مملکت با گفت‌وگو درست می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در بررسی پرونده و برگرداندن دانشجویان اخراجی تأکید داریم. منظور این نیست که توطئه‌گر برگردد؛ توطئه‌گر باید توسط قوه قضاییه محاکمه شود.

 

مملکت برای عده‌ای خاص نیست بلکه برای همه است

پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار انصاف نیوز درباره ابرپروژه مورد نظر رئیس جمهور، گفت:ابرپروژه‌های مورد نظرم نرم افزاری و دیگری سخت افزاری است. آنکه نرم افزاری است، به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم برمی گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می‌کردند، مملکت برای عده‌ای خاص است و بقیه اگر خوششان نیامد، بلند شوند، بروند، از این حالت خارج شوند.

وی با بیان اینکه مملکت  برای همه است، یادآور شد: اینگونه نیست که تصور کنیم عقل کل ما هستیم و بقیه اگر خوششان نیامد، نباشند؛ البته این چیزی است که حل کردنش به این راحتی نیست و بحث‌های نرم افزاری از سخت افزاری پیچیده است؛ تغییرات نرم افزاری باید خود را در اندیشه و رفتار نشان دهد و تغییر رفتارها بعضا به دهه‌ها می رسد.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که برای من خیلی مهم است، این باور را در مردم ایجاد کنیم که با با آنهاییم و مردم باید به ما کمک کنند که مملکت را درست کنیم، گفت: این یکی از بزرگترین دغدغه‌های ماست و دغدغه‌هایی که دوستان ما می‌گویند چرا فلان فرد را در فلان سِمت گذاشته‌ای؟ باید بگویم همه اشتباه می‌کنیم و معصوم نیستیم، اما هنر این است که عیب‌های هم را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.

 

در مدت یک سال با حرکتی بسیجی، مشکل مناطق محروم از مدرسه را حل خواهیم کرد

پزشکیان در پاسخ به سوال روزنامه جام‌جم در مورد موضوع عدالت و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و خصوصی، گفت: روند اصلاح بسته به هدف، نیاز به زمان دارد.  قابل قبول نیست که افراد مناطق محروم نتوانند رشد کنند و به دانشگاه بروند و افرادی که با پول و مدارس ویژه بالا می‌آیند تمام، کرسی‌ها را بگیرند.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم همراه با قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان و چند نهاد زیر نظر مقام معظم رهبری، با حرکت بسیجی برای تمام شهرهایی که منطقه محروم هستند و مدرسه ندارند برنامه ریزی کنیم و این مشکل را در عرض یکسال حل کنیم. برای این موضوع باید از نرم‌افزاری، فضا و تجهیزات و معلمان و روش آموزش، اصلاحات انجام شود.

 

موضع جدید رئیس‌جمهور درباره فعالیت گشت ارشاد

خبرنگار مجله اندیشه پویا ابتدا خطاب به پزشکیان، گفت: برای اینکه به اینجا برسم میان بُر رفتم که گیر گشت ارشاد نیفتم. رئیس جمهور هم به او گفت که گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود اذیت کنند. پیگیری می‌کنیم ادامه ندهند.

رئیس‌جمهور سپس در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی براینکه در مورد جلب اعتماد عمومی جامعه چه برنامه‌ای دارید؟، گفت: قرار نیست وفاق فقط در بالا شکل بگیرد، باید آرامش و وحدت شکل بگیرد و اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نخواهیم رسید. بلکه همه باید کمک کنیم آرامش و انسجام در چارچوب قوانین نهادینه شود.

پزشکیان با بیان اینکه احترام به فرهنگ‌های جامعه، نشانه توسعه یافتگی است، گفت: هنجار شکنی به معنای توسعه یافتگی نیست. بلکه احترام متقابل یکی از اصول توسعه است و اگر نتوانیم این کار را انجام  دهیم به جایی نخواهیم رسید.

 

بستر را برای حضور زنان آماده می‌کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار «زد دی اف: درخصوص گشت‌های ارشاد و مطالبات زنان، گفت: قرار شده، در وزارت کشور آیین‌نامه‌هایی را تنظیم کنند و خودشان هم پیگیر روند قضیه هستند، از یک‌طرف آنها ما را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر ما نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیفتد.

وی افزود: در ارتباط با بحث زنان آن چیزی که از دست ما برمی‌آید این است که در دولت سعی خواهیم کرد از زنان در جایگاه‌هایی که باید باشند استفاده کنیم. در دولت ۴ نفر خانم هستند و فکر می‌کنم در هیچ دولتی ۴ نفر خانم نبوده‌اند. از قومیت‌ها هم هستند. به وزرا هم توصیه کرده‌ایم که حتما در معاونت‌ها از زنان استفاده کنند. هر کاری از دستمان برآید برای اینکه بتوانیم بستر را برای حضور خواهران و زنان و دخترانمان آماده کنیم، این کار را خواهیم کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.