کد خبر : 50423
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید،

مدارس و دانشگاه‌ها در انتظار آرامش، نشاط و پویایی

مدارس و دانشگاه‌ها در انتظار آرامش، نشاط و پویایی

نهاد آموزش و پرورش در کشور، بیش و پیش از هرچیز نیازمند تحولی اساسی در رویکردها و نگرش‌های خود در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌هاست.

هاتف خبر- سال تحصیلی جدید از چند روز دیگر آغاز می‌شود و امید می‌رود که با برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت دولت آقای مسعود پزشکیان، دانش‌ آموزان و دانشجویان سال تحصیلی بهتری را پیش‌رو داشته باشند.

نگاه انسان‌محور، اخلاقی و مردمی رئیس دولت چهاردهم به جامعه و مدیریت آن، این امیدواری را ایجاد کرده است که باوجود انبوه مشکلات اقتصادی که دولت با آن مواجه است، دستکم بتوان انتظار داشت که در سال تحصیلی پیش‌رو محیط‌های آموزشی از نشاط و آرامش بیشتری برخوردار باشند و دانش  آموزان و دانشجویان در محیط‌های امن‌تر و آرامتری به یادگیری و تحصیل بپردازند.

اگرچه نهاد آموزشی ایران با مشکلات متعدد روبه‌روست و از این کمبودها نمی‌توان چشمپوشی کرد، اما رویکرد انسان‌محور به خودی خود می‌تواند شرایط بهتری را بر مدارس و دانشگاه‌های ایران حاکم نماید.

هفته‌ی گذشته- ۱۳ شهریور ماه- رمضان رحیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، از کمبود ۱۷۶ هزار معلم در مدارس ایران خبر داد. رمضان رحیمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای “جبران کمبود معلم” اعلام کرد که بخشی از این کمبود از طریق ادامه فعالیت گروهی از بازنشستگان فرهنگی تامین می‌شود و بخش دیگر از طریق جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و همچنین معلمان خرید خدمات جبران خواهد شد.

کلاس‌های بدون معلم و کلاس‌هایی با معلمان آموزش ندیده و فاقد دانش و مهارت پایه (با عنوان پذیرفته شده آزمون استخدامی، ماده 28، خرید خدمات آموزشی، قراردادکارمعین، سرباز معلم و…) یکی از مسائل و معضلات مدارس عادی دولتی در سال‌های اخیر و یکی از دلایل کاهش کیفیت آنهاست.

وزیر آموزش و پرورش دولت دکتر پزشکیان  از دو چالش بزرگ در نظام آموزشی کشور نام برد و گفت: امروز از دو چالش بزرگ در نظام تعلیم و تربیت شامل کمبود نیرو و فضای آموزشی رنج می بریم.

علیرضا کاظمی در همایش استانداران با وزیر کشور که پنجم شهریور ماه برگزار شد، با بیان اینکه در سطح آموزش و پرورش در کنار همه‌ی مشکلات و چالش‌های موجود در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی، راه اندازی مدارس کشور مهمترین استراتژی و راهبردی است که مد نظر است و افزود: تمام هم و غم خود را صرف بازگشایی آرام، ایمن و کم دغدغه داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی برابر با استانداردهای موجود و کمبود کلاس و معلم اولویت اول نظام آموزش و پرورش است گفت:تلاش می‌کنیم به بهترین شکل ممکن، به ویژه در استان‌هایی که دارای مشکل هستند، مدیریت و برنامه ریزی انجام می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه حدود ۸ هزار کلاس درس و ۱۳۰۰ پروژه را آماده‌ی افتتاح داریم، خطاب به استانداران گفت: اشکالاتی مانند نبود آب و برق و … در این پروژه‌ها وجود دارد؛ که شما با حمایت و ظرفیت‌های استان کمک کنید ۵ تا ۱۰ درصد باقی‌مانده آماده‌ی افتتاح شوند، البته سازمان نوسازی جدول افتتاح پروژه‌ها را قبل از ۲۵ شهریور آماده کند تا یکجا افتتاح شوند و آماده‌ی بازگشایی مدارس باشیم.

وی با بیان اینکه راه حل برون رفت این است که در باورها، اندیشه‌ها، گفتار، عمل خود آموزش و پرورش را بر صدر بنشانیم و به مسائل آموزش و پرورش توجه کنیم افزود: جامعه‌ی آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و تمام پیام‌های دولت و حاکمیت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جامعه‌ی مخاطب خودش منتقل می‌کند.

رئیس‌جمهور پزشکیان نیز روز شنبه پس از بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک میان نیروی مقاومت بسیج و سازمان برنامه و بودجه برای برنامه‌ریزی جهت اتخاذ راهکار برای حل هر چه سریع‌تر مشکل مدارس در مناطق محروم تاکید کرد و افزود: با کمک مردم و حاکمیت نگاه بسیجی می‌توانیم ظرف مدت یک سال کل مدارس لازم در مناطق محروم کشور را ساخته و مهیا کنیم.

 

آرامش، نشاط و پویایی لازمه‌ی تحول در نظام آموزشی کشور

اگرچه کمبود معلم و کلاس‌ها و امکانات آموزشی، جزو مشکلات آشکار و اساسی در نهاد آموزشی در ایران است، اما به نظر می‌رسد که این نهاد اساسی در کشور، بیش و پیش از هرچیز نیازمند تحولی اساسی در رویکردها و نگرش‌های خود در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌هاست. برنامه‌ریزی آموزشی براساس رویکردهای انسان‌محور، پرورش مهارت‌های علمی و کاربردی دانش‌ آموزان، تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌آموزان، کاهش رویکردها و برنامه‌های کلیشه‌ای، نمایشی و ریاکارانه‌ی ایدئولوژیک- که بررسی‌ها نشان می‌دهد کمترین نتایج را در جامعه‌پذیری دانش‌ اموزان به همراه داشته است- و تقویت رویکردها و برنامه‌هایی که به افزایش مشارکت مردم منجر شود، در مجموع می‌تواند به بهبود شرایط آموزش و پرورش در ایران منجر شود.

آمارها حکایت از اُفت آموزشی شدید دانش‌آموزان در ایران دارد. میانگین نمرات دانش‌ اموزان در ایران به نمره‌ی ۱۰ رسیده است. دانش‌آموزان از خواندن و نوشتن متن‌های ساده‌ی فارسی نیز عاجز هستند. نه تنها دانش‌ آموزان که بسیاری از دانشجویان نیز از نوشتن چند جمله بدون غلط املایی عاجز هستند. از طرف دیگر، بررسی رفتارهای نوجوانان و جوانان نشان می‌دهد که نهاد آموزش و پرورش به شدت در جامعه‌پذیر ساختن نسل های جدید جامعه‌ی ایران ناتوان بوده است.

ریاکاری و چسبیدن به نمایش‌های ایدئولوژیک از سوی مدیران و مقامات بالادستی سبب شده است که نسل های جدید روز به روز بیشتر از هنجارهای رسمی فاصله بگیرند و الگوهای فکری دیگری را جست و جو کنند. این میان مقامات و مدیران بالادستی، به جای تعقل و تفکر، روز به روز بر تنگ‌نظری خود افزوده‌اند و با روش‌های بی‌ارزش و پیش‌پاافتاده‌ای سعی کرده‌اند تا به اصطلاح نسل نوجوان و جوان را مبتنی بر سلیقه و پسند خود آموزش دهند و از روش‌های روز دنیا به شدت دور نمایند.

نتیجه‌ی همۀ‌ی این سیاست‌های تنگ‌نظرانه و کوته‌بینانه، ظهور بحران‌های پی در پی در نظام آموزشی ایران بوده است. اگرچه رییس جمهور پزشکیان با مشکلات متعدد برای رفع نیازهای آموزشی در ایران مواجه است، اما رویکرد انسان‌محور و دمکراتیک وی، این امیدواری را ایجاد کرده است که ایشان به مرور بتوانند گام‌هایی ارزشمند در مسیر کاهش مشکلات نظام آموزشی در ایران بردارند و شاهد مدارسی پویا، بانشاط و کارآمد شویم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.