کد خبر : 50348
تاریخ انتشار : جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

وزیر ارتباطات به خوبی می‌داند که؛

فیلترینگ، مردم را پای اینترنت پیر کرده است

فیلترینگ، مردم را پای اینترنت پیر کرده است

همه‌ی مردم امیدوارند که رفع فیلترینگ به عنوان نخستین اقدام دولت آقای پزشکیان به ثبت برسد.

هاتف خبر- طی سه سال اخیر، فیلترینگ به شدیدترین وجه ممکن با روح و روان و وقت و زندگی مردم بازی کرده است. بدون این که نیاز به تصویب طرح ضد توسعه‌ی «صیانت از فضای مجازی» در محلس باشد، وزارت ارتباطات دولت پیشین، شدیدترین روش‌های اعمال فیلترینگ را بر جریان آزاد، ضروی و واجب‌تر از نان شب یعنی اینترنت اعمال کرد. اقدامی که از یکسو علاوه بر ضربه‌های نجومی به کار و اقتصاد و زندگی مردم، ده‌ها هزار ساعت از وقت و عمر و انرژی مردم را پای سیستم‌ها هدر داد، و باز کردن بی‌دغدغه‌ی حتی یک سایت وابسته به سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز به حسرت تبدیل شد و کارهایی را که می‌توان در مدت زمانی کمتر از چند دقیقه انجام داد، به هدر دادن ساعت‌ها وقت پای سیستم‌ها نیازمند کرده است، و از طرفی دیگر میلیاردها تومان پول باد آورده حاصل از فروش فیلترشکن‌ها نصیب دست‌های پشت پرده کرده است.

بدون تردید اگر دشمنان خارج از مرز هم می‌خواستند این‌گونه نارضایتی و اصطکاک و چالش نزد افکار عمومی جامعه نسبت به مسئولان ایجاد کنند نمی‌توانستند به این خوبی از پس آن برآیند.

تهیه‌ی وی پی ان‌های پولی، علاوه آن که تحمیل هزینه‌یی جدید به سبد خرید خانوارها بوده است، سبب ساعت‌ها هدررفت وقت و انرژی برای کاربران نیز بوده است. تاثیر این ضررهای روحی و روانی چه بسا تاکنون بیشتر از زیان‌های مالی اعمال فیلترینگ در ایران بوده است.

آمارهای جدید موسسه‌ی تحقیقات آماری استاتیستا (Statista) با تایید ضررهای اقتصادی ناشی از محدودیت‌ها و اختلالات اینترنتی، نشان می‌دهد که بهای این مسدودسازی‌ها برای ایران در سال گذشته‌ی میلادی برابر ۷۷۳ میلیون دلار بوده است تا به این ترتیب ایران جایگاه دومین کشور جهان از این نظر را به خودش اختصاص بدهد. به گواه این آمارها، چیزی در حدود ۸۲ درصد مردم ایران در یک سال گذشته تحت تاثیر ضررهای اقتصادی، آثار و تبعات ناشی از فیلترینگ قرار گرفته‌اند. از نظر تعداد و میزان محدودیت‌های اینترنتی هم کشور ما، جایگاه دوم جهان در سال گذشته میلادی را به خودش اختصاص داده است.

فیلترینگ تنها مشکل ایجاد شده برای اینترنت در دولت پیشین نبوده است. بارها و بارها کاربران با اختلال، قطعی و سرعت بسیار پایین اینترنت آزار دیدند. این درحالی بود که دولت خدمات خود را گران کرد و به بهای اینترنت به بهانه‌ی بالا بردن سرعت اینترنت افزود، اما هرگز نه کیفیت اینترنت بهبود پیدا کرد و نه سرعت آن.

طی سه سال گذشته، بارها و بارها نه تنها کارشناسان که دلسوزان و فعالان اجتماعی و سیاسی از مقامات خواستند که به دوران فیلترینگ پایان بخشند و دست از عصبانی کردن جامعه بردارند و به نیازهای روزافزون مردم در این زمینه و به ویژه قشر جوان، دانشگاهی و کارآفرین که بیش از سایرین نیازمند اینترنت آزاد، باکیفیت و سریع هستند توجه حدی مبذول دارند.

آقای پزشکیان طی دوره‌ی مبارزات انتخاباتی خود، به مردم و رای‌دهندگان اعلام کرد گه با فیلترینگ به شدت مخالف است و آن را برخواهد داشت. ستار هاشمی، وزیر جدید ارتباطات نیز در نخستین روز کاری خود پس از کسب رای اعتماد از مجلس، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «سیاستگذاری محدودیت‌های اینترنت در وزارت ارتباطات اتفاق نمی‌افتد اما ما قطعا در جریان مطالبات مردم هستیم. وضعیت موجود به واسطه‌ی استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت قابل قبولی نیست و این روش قطعا باید بازطراحی شود.»

وی همچنین افزود: «باید برای مساله‌ی فیلترینگ چاره‌اندیشی کرد. نگاه ما در مواجهه با این موضوع، نگاه فعال خواهد بود. باید روی این مسئله کار کارشناسی انجام دهیم، اجماع‌سازی و توافق‌سازی انجام دهیم و نتایج را به همراه راهکار مناسب به لایه سیاستگذاری ارائه دهیم. این اتفاق باید دور از فضای هیجانی انجام بشود.روش‌های فعلی پاسخگوی نیاز حکمرانی نیست. وظیفه ما به عنوان مجری سیاست‌ها این است که بازخوردها را جمع‌بندی کنیم و به لایه سیاستگذاری ارائه دهیم.»

همه‌ی مردم امیدوارند که رفع فیلترینگ به عنوان نخستین اقدام دولت آقای پزشکیان به ثبت برسد، چرا که هیچ کس از وضعیت فعلی راضی نیست و رفع فیلترینگ به نفع همه‌ی گروه‌ها، جناح‌ها و اقشار مختلف جامعه خواهد بود. رفع فیلترینگ در وهله‌ی نخست، آرامشی برای کاربران ایرانی و متعاقب آن جامعه‌ی فعال و کارآفرین خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.