کد خبر : 50301
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱

انتظار اهالی فرهنگ و رسانه از دکتر پزشکیان؛

وزارت فرهنگ و ارشاد را به اهلش بسپارید

وزارت فرهنگ و ارشاد را به اهلش بسپارید

این انتظار به حق از آقای پزشکیان وجود دارد که فردی را در جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد بنشانند که اهلیت این مَنصب و مقام را داشته باشد.

هاتف– از نخستین روز تایید صلاحیت آفای پزشکیان برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، تا به امروز که وی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران سوگند یاد کرده و به زودی کابینه‌ی خود را به مجلس معرفی می‌‌کند، این انتظار و امیدواری وجود داشته و دارد که فردی شایسته در مسند وزارت ارشاد قرار بگیرد، تا بلکه روند بُغرنج و نابه‌سامان به راه افتاده در این وزارتخانه اندکی کُند شود و از تخریب سرمایه‌های معنوی و مادی آن قدری کاسته گردد.

بدون تردید، سه سال گذشته برای کسانی که سال‌ها در حوزه‌ی فرهنگ، هنر و رسانه در این کشور بدون چشمداشت زحمت کشیده و برای زحمات بی‌منت خود نه کیسه دوختند و نه از حقوق سزاوار خود برخوردار شدند، بسیار سخت و دشوار بوده است.

این دشواری از آنرو بسیار رنج‌آورتر بوده است که طی سه سال گذشته به واسطه‌ی تسلط بی‌حد و اندازه‌ی فرقه‌ی پایداری بر امور کشور، کاست‌بندی اجتماعی بی‌رحمانه‌تری در امور اجرایی اعمال شد. برای مدیران و روزنامه‌نگاران معدود رسانه‌های مستقل، این رنج و دشواری بسیار ملموس بوده است. نشریات و روزنامه‌نگاران مستقل از دریافت هرگونه کمک‌های یارانه‌ای، از جمله کاغذ ارزان قیمت محروم شدند و در عوض نشریاتی که فقط اسم روزنامه را یدک می‌کشند و به صورت بسیار نامنظم و در تیراژهای 200 تا 300 تا با عنوان روزنامه‌ی سراسری منتشر می‌شوند، از یارانه‌های بسیار بالا و البته غیرشفاف برخوردار هستند. البته ارقام بالای یارانه‌های غیر شفاف دولتی، به اعضای طبقات بالای کاست جبهه‌ی پایداری، فقط یک نمونه از بی‌انصافی‌های صورت گرفته در حق مدیران و نشریات مستقل طی سه سال گذشته بوده است. انحصار و اختصاص تقریبا تمام آگهی‌های دولتی به نشریات خاص و وابسته، اجحاف بی‌رحمانه‌ی دیگری بود که مانع از دریافت حداقل‌ها برای نشریات مستقل و غیروابسته گردید، تا این نشریات نتوانند روی پای خود بایستند و به طور منظم منتشر شوند.

کاست‌بندی فرقه‌ی پایداری در امور مطبوعات و رسانه‌های داخلی حتی تا بدانجا پیش رفت که در استان‌ها نیز در حوزه‌ی مطبوعات 2 تا 3 نشریه را انتخاب و تقریبا تمام یارانه‌ها و آگهی‌های دولتی را به حساب این نشریات قلم به مزد واریز کردند. حرص و ولع این فرقه برای تسلط بر امور و از آنِ خود ساختن همه چیز به قدری شدید بود که حتی مانع از این شده بودند که سایر سازمان‌ها و ادارات دولتی، گزارش‌ها و رپرتاژهای خبری خود را – که به طور معمول یکی از منابع مالی نشریات است- به نشریات مستقل دهند، و مدیران ادارات موظف شده بودند که رپرتاژهای خبری خود را صرفا به نشریات خاص و پایگا‌ه‌های خبری برگزیده و مورد تایید و سفارش شده ارسال نمایند، تا در شرایط بُغرنج اقتصادی که امکان دریافت حمایت از بخش خصوصی برای رسانه‌ها و به‌ویژه نشریاتِ کوچک و محلی چندان مُیسر نیست، تمامی راه‌های کسب درآمد به طور کامل مسدود گردد. بگذریم که حتی در برخی موارد شاهد بودیم که چگونه بخش به ظاهر خصوصی را نیز هدایت می‌کردند که تبلیغات خود را به رسانه‌ها و نشریات خاص و برگزیده ارسال نمایند.

اینک که فرصت آن مُهیا شده تا بتوان دست اعضای این فرقه را اندکی از امورات اجرایی کشور کوتاه کرد، بلکه جامعه‌ی مدنی کشور نفسی بکشد، این انتظار به حق از آقای پزشکیان وجود دارد که فردی را در جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد بنشانند که اهلیت این مَنصب و مقام را داشته باشد و  شجاعت لازم و کافی برای دفاع از استقلال، شرف و حق و حقوق عادلانه‌ی رسانه‌ها و اهالی فرهنگ را داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.