کد خبر : 50307
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴

دهم امرداد ماه/ 31 ژوئیه؛

روزی که به مانند خود جنگلبانان غریبانه سپری شد

روزی که به مانند خود جنگلبانان غریبانه سپری شد

سالانه به‌طور میانگین حدود ۱۰هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه‌ی حریق می‌شوند.

هاتف- ۳۱ ژوئیه که امسال همزمان شد با دهم امرداد ماه، در حالی بدون کمترین بازتاب خبری سپری شد که کسانی که این روز به نامشان نامگذاری شده است بسیار تنها و بی‌پناه در انجام وظیفه‌ای بسیار مهم و حیاتی به حال خود رها شده‌اند. هر سال در سراسر جهان روز ۳۱ ژوئیه برای گرامیداشت نام و یاد و زحمات جنگلبانان گرامی داشته می‌شود. انسان‌های زحمتکشی که پاسدار طبیعت و زندگی در سیاره‌ی زمین هستند و در این مسیر هر سال شمار فراوانی از آنان به واسطه‌ی دشواری این شغل به ویژه در آتشسوزی‌ها، جان خود را از دست می‌دهند.

اخبار حوادث خبرگزاری‌ها را که نگاه کنید هر بار به حوادث دلخراشی از آسیب رسیدن به جنگل‌ها و جنگلبانان در ایران برخورد می‌کنید. یا جنگل‌های بی‌پناه ایران هستند که در اثر بی‌مبالاتی مسافران، وزش بادهای گرم موسمی، تخریب و آتش‌زدن عمدی سوداگران و سوءاستفاده‌گران از منابع طبیعی در حال سوختن و از میان رفتن هستند و یا جنگل‌بانان بی‌پناه که در شرایطی باید به حفاظت از جنگل‌ها و شریان‌های حیاتی و تنفسی این کشور بپردازند که خود در سخت‌ترین شرایط ناگزیر از انجام وظایف محوله می‌باشند؛ بدون امکانات و بدون حمایت‌های قانونی کافی.

همین چند روز پیش بود که  مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از شناسایی و دستگیری سه نفر از ضاربان مامور منابع طبیعی شهرستان تالش خبر داد. امین بشارتی در اینباره خبر داد روز یکشنبه ۷ امرداد ماه، سه نفر از قاچاقچیان چوب یک مامور منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تالش را که در حال ماموریت و گشت‌زنی در منطقه تحت حفاظت خود بوده را مورد ضرب و شتم قرار داده و متواری شدند،

به گفته‌ی بشارتی، ۲ مامور منابع طبیعی و آبخیزداری تالش پس از شنیدن صدای اره موتوری و افتادن درخت در منطقه گیسوم تالش پیگیر ماجرا شده و سه قاچاقچی چوب را در حین بریدن درخت مشاهده می‌کنند که یکی از ماموران مورد ضرب و شتم آنان قرار گرفته و از ناحیه دندان، زبان، دست، صورت و پا دچار آسیب می‌شود.

اگرچه این مامور منابع طبیعی پس از بستری در بیمارستان گلسار رشت، تحت جراحی دست و بازو قرار گرفت و و تحت درمان قرار گرفت، و سه قاچاقچی چوب و از ضاربان این مامور منابع طبیعی و آبخیزداری تالش نیز کمتر از یک روز شناسایی و دستگیر شدند، اما همیشه جنگلبانان زحمتکش از حوادث و بلایای طبیعی و انسانی جان سالم به در نمی‌برند.

در تازه‌ترین نمونه‌ی آنچه گفته شد می‌توان به جنگلبان فداکار “اسماعیل کریمی” اشاره کرد که در روستای «کانی گشه» کامیاران در استان کردستان دل به آتش برافروخته شده در جنگل زد و جان خود را فدا نمود و خانواده‌اش را داغدار، تا بلکه بتواند از گسترش بیشتر آتش جلوگیری نماید، آن هم با دست خالی.

همچنین 3 سال پیش بود که در حادثه‌ی دلخراش آتش‌سوزی 11 امرداد ۱۴۰۰ جنگل‌های هایقر در فیروز آباد فارس، ۴ نفر از اعضای خانواده‌ی بهزادی به نامهای ناصر، حامد، رضا و جهانبخش بهزادی جان خود را برای نجات جنگل‌های زاگرس از دست دادند.

بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت جنگل‌های ایران که پیش از سال  ۱۴۰۰ منتشر شده است، ۱۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران طی ۱۰ سال در آتش سوخته است و در طول همین یک‌دهه اخیر، ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خسارت بر اثر آتش‌سوزی در ۱۴۰ هزار هکتار به عرصه‌های منابع طبیعی کشور تحمیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در سال ۱۳۹۷ خبر داده بود: «خسارت به اراضی مرتعی در صورت آتش‌سوزی در هر هکتار حدود ۱۷ میلیون تومان و در هر هکتار از مناطق جنگلی ۵۶ میلیون تومان است.»«سرهنگ قاسم سبزعلی» در همان زمان تصریح کرده بود: «سالانه به‌طور میانگین حدود ۱۰هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه‌ی حریق می‌شوند که از این مقدار ۱۵ تا ۲۰ درصد در جنگل‌ها و مابقی در اراضی مرتعی اتفاق می‌افتد.»

درسال‌های اخیر تقریبا از اواسط اردیبهشت، هر روز آتش قسمتی از جنگل‌ها و مراتع را سوزانده است. برخی از این آتش‌سوزی‌ها نیز روز‌ها به طول انجامیده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل یک چیز بوده است: «عامل انسانی». از سوی دیگر نبود امکانات اطفای حریق، هر روز این آتش‌ها را شعله‌ور‌تر کرده است و ما شاهد نابودی بیشتر پوشش‌های گیاهی و گونه‌های حیوانی بوده‌ایم.

از سوی دیگر تا چندی قبل اکثر کارشناسان خشکسالی را دلیل رخداد آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌دانستند و حالا تنها دلیل قرص و محکم آتش‌سوزی‌ها ترسالی اعلام می‌شود.

 

۹۰ درصد آتش سوزی‌ها عمدی هستند

آتش‌سوزی‌های پی در پی در نقاط مختلف استان‌های غربی کشور را سال هاست رنگ سرسبزی را از یاد ساکنین شهر برده است. طبق گفته کارشناسان بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها دراین استان‌ها به صورت عمدی رخ داده است و نبود یک قانون و مجازات مشخص برای خاطیان این کار، جسارت بیشتری به آن‌ها داده است تا به راحتی زیستن را از محیط زیست بگیرند.

براساس آمار سازمان جهانی فائو، سالانه بین ۴۰۰ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع دنیا بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌روند و ایران نیز تا سال ۲۰۰۷، سالانه ۶۵۰۰ هکتار از جنگل‌های خود را در آتش از دست داده است. اما نگران‌کننده‌تر آن است که این آمار در طول سال‌های اخیر حداقل افزایش دو برابری یافته است؛ به‌طوری که طبق آمار ۲۰ سال اخیر سازمان جنگل‌ها، ۳۰ هزار فقره حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که منجر به سوختن بیش از ۲۸۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌ها و مراتع در آتش شده است. بدین‌ترتیب، ایران سالانه ۱۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع خود را تنها در آتش‌سوزی‌ها از دست داده است.

جنگل‌های ایران از ارس تا جنگل‌های هیرکانی و بلوط‌های زاگرس هر سال درآتش می‌سوزد و فریادرسی نیست. این جنگل‌ها یعنی ایران، یعنی نفس و آب و خاک ایران و هر سال در گرمای تابستان و هنگامه‌ی وزش بادهای گرم موسمی در فصل زمستان، آتش به جان جنگل‌های ایران و به ویژه شمال می‌افتد و این یعنی خطر جدی در کمین محیط زیست کشور که باید برای آن تدبیری جدی اندیشید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.