کد خبر : 49098
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۲۲

روشهایی که باید برای به کارگیری آنها مشتاق باشیم

روشهایی که باید برای به کارگیری آنها مشتاق باشیم
اینگونه می‌توان برای کاهش مصرف انرژی خانه‌ی خود اقدام کرد!

هاتف‌‌خبر– کارشناسان برق یکی از موضوعات مهم را در کاهش مصرف انرژی در خانه‌های شهروندان مقوله‌ی آموزش و رعایت نکاتی می‌دانند که کمتر به آنها توجه شده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» هر یک از افراد جامعه و شهروندان مناطق شهری و همچنین روستاییان می‌توانند با توجه به مطالبی بسیار ساده و کاربردی برای کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی اقدام کنند و نتیجه‌اش را نیز ببینند.
یکی از مواردی که باید برای مصرف بهینه‌ی انرژی مورد توجه همگان گیرد توجه به کیفیت روشنایی است که در این زمینه باید بدانیم صرف برق یک لامپ رشته‌یی تقریباً معادل چهار لامپ کم‌مصرف(CFL) و هفت لامپ LED با همان میزان نوردهی است، ضمن اینکه عمر لامپهای رشته‌یی یک دهم لامپ کم مصرف(CFL) و یک بیستم لامپLED استاندارد است. به این ترتیب لامپ رشته‌یی خیلی گرانتر از لامپهای پربازده‌ی کم‌مصرف (CFL) و LED برای ما تمام می‌شود.
همچنین برای خرید لامپهای کم مصرف و LED به اطلاعات برچسب انرژی آن نیز باید توجه کنیم و لامپهایی را انتخاب کنیم که رتبه‌ی انرژی بالا(A و B) و بازدهی نور(Lm/W) بیشتر دارند. در صورتی که از لامپهای مهتابی از نوع T10 و T12 (قطر 32 و 38 میلیمتر) استفاده می‌کنیم، می‌توانیم آن را با لامپ مهتابی T8 جایگزین کنیم، در این حالت علاوه بر طولانی شدن عمر لامپ، تا 10 درصد میزان نور حاصل افزایش می‌یابد و می‌توان از تعداد لامپ کمتر هم استفاده کرد. بخشی از مصرف انرژی لامپهای کم‌مصرف همچون لامپهای CFL و LED در بالاست لامپ(بخش متصل به حباب لامپ) است. غالباً با سوختن این لامپها، علی‌رغم اینکه لامپ نوری نمی‌دهد، اما بالاست آن همچنان برق مصرف می‌کند. می‌توان با لمس کردن بالاست لامپهای سوخته و احساس گرمی آن پی برد که این لامپهای بدون خاصیت همچنان مصرف‌کننده‌ی انرژی هستند به همین دلیل باید با خارج کردن لامپهای سوخته از داخل سرپیچها از این مصرف بیهوده جلوگیری کرد.
لامپهای مهتابی سوخته که چشمک می‌زنند نیز مصرف‌کننده‌ی انرژی هستند، برای جلوگیری از هدر رفت انرژی آنها را در اولین فرصت تعویض کنید و در صورتی که برای لامپهای مهتابی از بالاست مغناطیسی(چوک) استفاده می‌شود، با جایگزین کردن آن با بالاست الکترونیکی، علاوه بر افزایش طول عمر، کاهش سوسوزنی و سر و صدا، در مصرف انرژی
صرفه‌جویی می‌شود.
در بسیاری از نقاط خانه‌ها در حالی که کسی در آنجا حضور ندارد، لامپهای بسیاری ممکن است شبها تا صبح و در برخی موارد صبحها تا شب روشن بمانند(مثلاً حیاط، راهروها، سر در ورودی و …) که استفاده از سنسورهای نور و حرکت مخصوصاً در بخش مشاعات آپارتمان می‌تواند یک روش بسیار خوب و اقتصادی در کاهش مصرف برق و هزینه‌ی خانواده‌ها باشد. با استفاده از این تجهیزات کنترلی لامپها روزها به طور خودکار خاموش می‌شوند و حتی شب‌ها در زمانی که تردد وجود ندارد، لامپها خاموش می‌مانند و تنها شبها و آن هم زمانی که ترددی انجام می‌شود روشن خواهند شد.
استفاده از لامپ بسیار کم‌مصرف با توان حدود یک وات در چراغ خواب می‌تواند امنیت اعضای خانواده را در ترددهای نیمه‌شب در خانه تضمین کند. به این ترتیب دیگر نیاز به روشن گذاشتن چراغهای پروات در اتاق خالی از سکنه یا سرویسها و نیمه بازگذاشتن در آنها برای کنترل نور در نیمه شبها نیست. همچنین در مکانهایی از خانه که برای مدتی کشی در آن حضور ندارد(حتی برای مدت‌کوتاه) می‌توان لامپها را خاموش کرد. در لامپهای LED نگران دفعات خاموش و روشن کردن آنها نباشید. چون با توجه به عمر نسبتاً طولانی این لامپها، هزینه‌ی لامپ در مقایسه با هزینه‌ی برق مصرفی آنها قابل قبول است.


امروزه از لامپهای کم‌مصرف(CFL) و ویژه LED می‌توان در همه‌ی بخشهای خانه همچون دستشویی و حمام استفاده کرد و کاملاً اقتصادی است. پیش از اینها مردم نگران بودند که این لامپها در محیطهای مرطوب عمری به مراتب کمتر داشته باشند.
همچنین برای مطالعه، دوخت‌ودوز و انجام کارهای ظریف می‌توان از نور موضعی استفاده کرد و برای این منظور می‌توان از لامپهای کم‌مصرف در چراغ مطالعه و آباژور استفاده نمود. از این طریق انرژی را برای جاهایی که نیاز به روشنایی ندارند تلف نمی‌کنیم.
در انتخاب تعداد لامپ برای جاهای مختلف خانه باید به کاربری و سطح زیربنایی آن توجه کنیم. برای فضاهای کوچک همچون دستشویی و حمام نیازی به لامپهای با توان زیاد نیست. یک لامپ پنج وات LEDیا حداکثر تا هفت وات هم می‌تواند روشنایی مناسب در آن محیطها ایجاد کند. در فضاهایی همچون اتاق خواب می‌توان لامپهایی با توان کم استفاده کرد. این مکانها نیاز به روشنایی زیاد ندارند. در اتاقهای نشیمن یا هال و پذیرایی می‌توان از لوستر با کلیدهای دو پل که هر یک بخشی از لامپها را روشن می‌کنند استفاده کرد. در زمانهایی که به نور کمتر نیاز داریم مثلاً زمان دیدن تلویزیون و گپهای خانوادگی و دوستانه، می‌توان تنها یک بخش از آن را روشن کرد. حتی ممکن است با یک آباژور بتوان محیطی آرامشبخش را برای این مواقع ایجاد نمود به این صورت استفاده از هر دو پل کلید برق و روشن کردن همه‌ی لامپها تنها در مواقع محدود نیاز است.
گرد و غبار روی لامپها حدود 15 درصد از روشنايي خروجي آنها را مي‌كاهد. با تمیز کردن لامپها هر ششماه یکبار،‌ از انرژی مصرفی برای تولید نور حداکثر استفاده را خواهیم برد. برای این کار لامپ را خاموش و پس از خنک شدن با پارچه‌یی مرطوب آنرا تمیز کنید.
هزینه‌های اولیه‌ی خرید لامپ کم مصرف از محل صرفه‌جویی مصرف برق در کمتر از ششماه برگشت خواهد شد. با توجه به طول عمر زیاد لامپهای استاندارد کم مصرف CFL و ویژه LED، در هزینه‌ی خانوار از نظر هزینه‌ی برق مصرفی و خرید لامپ جایگزین برای لامپهای سوخته صرفه‌جویی قابل ملاحظه خواهد شد.
در لامپهای رشته‌یی بخش قابل ملاحظه از مصرف انرژی به صورت گرما تلف می‌شود. این اتلاف در ماه‌های گرم سال ضرورت کارکرد بیشتر سیستمهای سرمایشی را ایجاب می‌کند و نه تنها هزینه‌ی برق خانوار را افزایش می‌دهد بلکه از عمر تجهیزات سرمایشی نیز می‌کاهد.
استفاده از نور طبیعی در روز هم هزینه را کاهش می‌دهد و هم سلامتی بیشتر را برای گیاهان و ساکنان خانه فراهم می‌سازد. مخصوصاً در زمستانها، نور طبیعی گرما را هم به خانه‌های ما می‌آورد و کمتر به سیستمهای گرمایشی نیاز پیدا می‌کنیم.
در مجموع مواردی که گفته شد با به‌كار گرفتن لامپهای كم‌مصرف، ميزان هزينه‌هاي اجتماعي و اقتصادي حدود یک پنجم کاهش می‌یابد که این کار به کاهش گرمایش جهانی نیز کمک خواهد کرد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.