کد خبر : 49009
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱

مصرف فرآورده‌های شیری ۱۵ درصد کاهش یافته است

مصرف فرآورده‌های شیری ۱۵ درصد کاهش یافته است
با وجود کاهش مصرف فرآورده‌های شیری در نمسال نخست ۱۴۰۲، گرانی گوشت و مواد پروتئینی سبب گرایش مردم به محصولات شیری گردیده است.

هاتف‌خبر – به گفته‌ی دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، گرانی لبنیات به کاهش ۱۵ درصدی تقاضا برای این محصول در نیمسال اول سال ۱۴۰۲ انجامیده است، هر چند با گرانی پروتئین حیوانی تقاضا برای لبنیات بیشتر شده و بازار این محصول کمی جان گرفته است اما به دلیل کاهش تقاضای داخلی در همین حال وزن صادرات محصولات لبنی از ایران هفت درصد افزایش داشته است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره‌ی وضعیت کنونی عرضه و تقاضا در بازار محصولات لبنی ایران به ایلنا گفت: تا پایان نیمه‌ی اول امسال همه‌ی شرکتهای لبنی در پی افزایش هزینه‌های تولید افزایش ۳۰ درصدی را بر قیمت مواد لبنی اعمال کردند، اما از آنجا که درآمد خانوار متناسب با هزینه‌های تولید در ششماهه‌ی اول سال افزایش نداشت، این گرانی لبنیات به کاهش ۱۵ درصدی تقاضا انجامیده است.

وی افزود: اما همزمان با این افزایش قیمت و کاهش تقاضا، بازار لبنیات اتفاقی دیگر را هم تجربه کرد؛ اینکه قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ به عنوان مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی نیز افزایش یافت و خانوارهای ایرانی برای تامین پروتئین مورد نیاز به جای گوشت به مصرف مواد لبنی همچون پنیر، شیر و ماست روی آوردند. در نتیجه با جایگزین شدن لبنیات به جای گوشت و مرغ در ششماهه‌ی دوم امسال شاهد افزایش ۱۰ درصدی تقاضا برای محصولات لبنی بودیم اما کاهش پنج درصدی تقاضای امسال نسبت به سال گذشته به طور قطعی اتفاق افتاده است.

باکری در ادامه شرحی از وضعیت صادرات محصولات لبنی کشور ارائه داد و گفت: در ششماهه‌ی اول امسال صادرات محصولات نهایی لبنی ایران نسبت به همین مدت در سال گذشته  شش تا هفت درصد افزایش وزنی و هشت درصد افزایش ارزشی داشته است.

وی افزود: عراق، افغانستان و پاکستان اصلیترین مقاصد صادراتی محصولات لبنی ایران هستند، البته پاکستان بیشتر متقاضی شیر خشک است و بیش از نیمی از صادراتی که به این کشور صورت می‌گیرد شامل همین کالا می‌شود.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران همچنین روسیه را به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادرات محصولات لبنی ایران معرفی کرد و توضیح داد: صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه از سه کشور یاد شده کمتر است زیرا روسها بیشتر خواهان شیر خشک و خامه‌ی ایرانی هستند و از این محصولات به عنوان ماده‌ی اولیه تولید استفاده می‌کنند که این مدل از صادرات مطلوب شرکتهای ایرانی نیست و آنها تمایل به صادرات محصولات نهایی دارند اما روسیه اجازه‌ی ورود محصولات لبنی نهایی را از ایران به این کشور نمی‌دهد.

ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.