کد خبر : 48721
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۱۷

مصرف برق صنایع ایران، به اندازه‌ی مجموع مصرف سه کشور اروپایی است

مصرف برق صنایع ایران، به اندازه‌ی مجموع مصرف سه کشور اروپایی است
با وجود مصرف فراوان انرژی در واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، این واحدهای صنعتی معادل ۱۳۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی برای کشور به همراه می‌آورند.

هاتف‌خبر – بر اساس آماری که استخراج شده، مصرف برق صنایع ایران برابر با مجموع مصرف برق سه کشور سوئیس، دانمارک و ایرلند است.
در حالی که این سه کشور با مصرف این میزان برق یکهزار و ۷۳۲ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارند اما در داخل کشور ما واحدهای صنعتی معادل ۱۳۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی برای کشور به همراه می‌آورند.
به گزارش “هاتف‌خبر” از سایت “انرژی پرس” ظرفیت تامین برق ایران موضوعی است که تنها در مقیاسه با ظرفیت دیگر کشورها و مطالعات تطبیقی به درستی برای مخاطبان تصویر می‌شود. در این راستا به منظور بررسی میزان برق تامین شده برای صنعت کشور به مقایسه‌ی میزان انرژی تامین شده بین مشترکان صنعتی ایران و چند کشور اروپایی می‌پردازیم.


بر اساس آمارنامه‌ی سالانه صنعت برق کشور در سال ۱۴۰۱، مشترکان صنعتی ایران شامل صنایع بزرگ و انرژی‌بر، صنایع داخل شهرکهای صنعتی و همچنین صنایع خرد و صنفی صنعتی مجموعاً ۱۱۵ میلیارد کیلووات ساعت در ۱۲ ماه برق مصرف کرده‌اند.
به منظور اثر تامین برق صنایع کشور در اقتصاد، باید به صحبتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه کنیم.
وزیر صمت چندی پیش در آیین گرامیداشت “روز ملی صنعت و معدن” گفت: بخش صنعت، معدن و تجارت با در اختیار داشتن سهم ۳۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور، بیشترین عوامل مولد اقتصاد را در خود جای داده است.
بر اساس به‌روزترین اطلاعات بانک جهانی از سال ۲۰۲۲، تولید ناخالص ایران نزدیک به ۳۹۰ میلیارد دلار عنوان شده است. با کنار هم قرار دادن این اطلاعات یعنی، در می‌یابیم که مصرف ۱۱۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال ۱۴۰۱ به تولید ناخالص داخلی ۱۳۰ میلیارد دلاری برای ایران انجامیده است.
موضوعی که قطعاً مورد توجه وزیر صمت هم قرار دارد و با توجه به سالهای فعالیت در صنعت برق و انرژی، افزایش بهره‌وری صنایع ایران برای خلق ارزش افزوده بیشتر باید در دستور کار مجموعه‌ی صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد؛ همانطور که تلاش برای تکمیل زنجیره‌ی ارزش صنایع مختلف و جلوگیری از خام‌فروشی نیز از دیگر موارد جدی دستور کار وزارت صمت با مدیریت جدید است.
همچنین باید توجه شود که چرا بازدهی مصرف این اندازه برق در صنایع کشور به اندازه‌ی سه کشور گفته شده نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.