کد خبر : 48612
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

در کمتر از یکسال دو میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند

در کمتر از یکسال دو میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند
بخشی وسیع از گردشگران ترکیه‌ را ایرانیها تشکیل می‌دهند.

هاتف‌خبر – بر پایه‌ی آمار منتشر شده‌ی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، این کشور در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی پذیرای بیش از۳۹ میلیون گردشگر خارجی بوده که از این تعداد نزدیک به دو میلیون نفر ایرانی بوده‌اند.
به گزارش «هاتف‌خبر» ایران در رتبه‌ی پنجم بازدیدکنندگان و مسافران ترکیه را از نظر تعداد به خود اختصاص داده است.
شهروندان روسیه با بیش از پنج میلیون بازدیدکننده بیشترین تعداد مسافر را به ترکیه داشته‌اند؛ روسها همچنین بزرگترین خریدار خارجی خانه در ترکیه هستند.
در این گزارش اعلام شده که درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۳ میلادی با ۱۳ درصد افزایش به ۲۰.۲ میلیارد دلار رسیده است.
براساس همین آمار در ۹ ماهه‌ی نخست ۲۰۲۳ با وجود جنگ در اوکراین، ۶۶۳ هزار اوکراینی به ترکیه سفر کرده‌اند.
ترکیه سالها است که به دلیل همسایگی با ایران و نبود محدودیتهای مرتبط با ویزا، یکی از مقاصد محبوب سفر برای شهروندان ایرانی محسوب می‌شود.


در همین حال داده‌های موسسه‌ی آمار ترکیه نشان می‌دهد که درآمد گردشگری ترکیه در دوره‌ی ۹ ماهه‌ی اول امسال نسبت به همین مدت در سال پیش با ۲۰ درصد افزایش همراه بوده است.
بر پایه‌ی داده‌هایی که موسسه‌ی آمار ترکیه(ترک ‌استات) منتشر شده است، کشور ترکیه از ماه ژانویه تا ماه سپتامبر میزبان ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر بوده که نسبت به همین مدت در سال گذشته ۱۳.۲ درصد افزایش گردشگر را شاهد بوده است.
در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳(تابستان امسال)، درآمد گردشگری ترکیه با ۱۳ درصد افزایش نسبت به همین مدت در سال پیش به افزون بر ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.
داده‌های ترک ‌استات نشان می‌دهد که حدود ۱۶.۵ درصد از درآمد گردشگری ناشی از بازدید اتباع ترک مقیم خارج از این کشور بوده است.
همچنین ترکیه تنها در تابستان امسال ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است، در حالی که این رقم درتابستان سال گذشته به ۲۱ میلیون بوده است.
از این تعداد، حدود ۱۲ درصد یا دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شهروندان ترکیه‌یی تشکیل دادند که مقیم کشورهای دیگر هستند و برای سفر به وطن خود رفته بودند.
در تابستان امسال، میانگین هزینه‌ی هر شب اقامت در ترکیه برای هر فرد معادل ۱۰۳ دلار بوده و میانگین هزینه‌کرد بازدیدکنندگان در کل مدت اقامتشان در ترکیه نیز معادل ۹۰۲ دلار به ازای هر نفر اندازه‌گیری شده است.
در حالی‌که هزینه‌های زندگی در ترکیه همچون ورزش، آموزش و فرهنگ ۳۳ درصد، هزینه‌ی مسکن ۲۶ درصد و هزینه‌ی غذا و نوشیدنی ۲۴ درصد افزایش یافته است، اما با وجود بر این، هزینه‌های خدمات تورهای مسافرتی در تابستان امسال ۱.۶ درصد نسبت به همین مدت در سال پیش کاهش یافته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.