کد خبر : 48606
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

مصرف فرآورده‌های شیری در جامعه ۱۵ درصد کاهش یافته است

مصرف فرآورده‌های شیری در جامعه ۱۵ درصد کاهش یافته است
افزایش قیمت فرآورده‌های گوشتی به داد بازار فرآورده‌های شیری رسید!

هاتف‌خبر – به گفته‌ی دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های شیری ایران، گرانی لبنیات به کاهش 15 درصدی تقاضا برای این محصول در نیمسال نخست امسال انجامیده است، هر چند که با گرانی پروتئین حیوانی تقاضا برای لبنیات افزایش یافته و بازار این محصول کمی جان گرفته است اما هنوز کاهش در مصرف دیده می‌شود و در همین حال وزن صادرات محصولات شیری از ایران هفت درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش «هاتف» رضا باکری درباره‌ی وضعیت کنونی عرضه و تقاضای فراورده‌های شیری به «ایلنا» گفت: تا پایان نیمه‌ی نخست امسال همه‌ی شرکتهای لبنی در پی افزایش هزینه‌های تولید افزایش 30 درصدی را بر قیمت مواد لبنی اعمال کردند، اما از آنجایی که درآمد خانوار متناسب با هزینه‌های تولید در ششماهه‌ی نخست سال افزایش نداشت، این گرانی لبنیات به کاهش 15 درصدی تقاضا نیز انجامیده است.
وی افزود: اما همزمان با این افزایش قیمت و نیز کاهش تقاضای فرآورده‌های لبنی، اتفاق دیگری را هم تجربه شد و آن اینکه قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ به عنوان مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی نیز افزایش یافت و خانوارهای مختلف برای تامین پروتئین مورد نیاز به جای گوشت به مصرف مواد لبنی همچون پنیر، شیر و ماست روی آوردند. در نتیجه با جایگزین شدن لبنیات به جای گوشت و مرغ در ششماهه‌ی دوم امسال شاهد افزایش 10 درصدی تقاضا برای محصولات لبنی بودیم اما کاهش پنج درصدی تقاضا در طول امسال نسبت به سال گذشته به طور قطعی اتفاق افتاده است.


باکری در ادامه شرحی از وضعیت صادرات محصولات شیری کشور نیز ارائه داد و گفت: در ششماهه‌ی نخست امسال صادرات محصولات نهایی لبنی ایران نسبت به همین مدت در سال گذشته شش تا هفت درصد از نظر وزنی و هشت درصد از نظر ارزشی افزایشی داشته است.
وی افزود: عراق، افغانستان و پاکستان اصلیترین مقاصد صادراتی محصولات لبنی ایران هستند، البته پاکستان بیشتر متقاضی شیر خشک است و بیش از نیمی از صادراتی که به این کشور صورت می‌گیرد شامل همین کالا می‌شود.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های شیری ایران، روسیه را هم به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادرات محصولات شیری ایران معرفی کرد و توضیح داد: صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه از سه کشور یاد شده کمتر است زیرا روسها بیشتر خواهان شیر خشک و خامه‌ی ایرانی هستند و از این محصولات به عنوان ماده‌ی اولیه تولید، استفاده می‌کنند که این مدل از صادرات مطلوب شرکتهای ایرانی نیست و آنها تمایل به صادرات محصولات نهایی دارند اما روسیه اجازه‌ی ورود محصولات لبنی نهایی را از ایران به این کشور نمی‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.