کد خبر : 48519
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

پرونده‌ی معضل افزایش سگهای ولگرد رشت روی میز شورای شهر

پرونده‌ی معضل افزایش سگهای ولگرد رشت روی میز شورای شهر
مساله‌ی سگهای ولگرد رشت در کمیسیون بهداشت، خدمات شهری و محیط زیست شورا بررسی شد.

هاتف‌خبر – در کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت به دلیل اهمیت موضوع درخواست احیای «کارگروه ساماندهی سگهای بلاصاحب رشت» مطرح شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت هفتاد و ششمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری روز دوشنبه اول آبانماه امسال برگزار شد.
در این نشست رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به دستور جلسه که ساماندهی سگهای بلاصاحب بود اشاره کرد و گفت: در محل نگهداری سگهای بلاصاحب اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و در تامین غذای آماده برای سگها، داروتراپی، واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگها در حال انجام است اما هدف از تشکیل این جلسه همفکری به منظور رفع کاستیهای موجود و همچنین حمایت از نیروهای اجرایی و دست‌اندرکار این موضوع مهم بهداشتی است.
حسن کریمی کرنق افزود: باید مکاتبه‌یی با جناب دادستان انجام شود تا با دستور دادستانی محترم و فرمانداری رشت به عنوان رئیس کمیته‌ی ساماندهی سگهای بلاصاحب، شهرهای مجاور رشت از رهاسازی سگهای ولگرد پس از جمع‌آوری در شهر رشت ممانعت نمایند و همچنین در اولین فرصت «کارگروه مربوط به ساماندهی سگهای ولگرد» احیا گردد تا منابع مالی و بودجه‌یی لازم به منظور عقیم‌سازی و جلوگیری از زاد و ولد آنها انجام شود.
وی افزود: با توجه به پیشنهاد معاونت خدامت شهری، از سازمان برنامه و بودجه تقاضای تامین منابع مالی برای انجام این کار را داریم.
کریمی در پایان تاکید کرد: تولید محتوا از طریق رسانه‌ها به منظور آگاهی‌بخشی به مردم از جمله اقدامات مهمی است که باید در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد.


سیدحسین رضویان هم که عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت است، در این نشست گفت: قانون در همه‌ی امور فصل‌الخطاب است و در قانون نیز پیش‌بینی شده است که جناب آقای فرماندار به عنوان رئیس کارگروه و شهردار به عنوان دبیر کارگروه یاد شده هستند، از اینرو پیشنهاد من این است که ابتدا «کارگروه ساماندهی سگهای بلاصاحب» احیا گردد و سپس با برنامه عمل شود.
وی افزود: نباید اینگونه باشد که در هر دوره تنها شورای منتخب و مجموعه‌های مردم نهاد متولی کار باشند و اگر قرار است برای تامین هزینه‌های پیشبرد پروژه، معاونت برنامه‌ریزی استانداری چیزی را به این کار اختصاص دهد آن مبلغ نیز باید در همین کارگروه مصوب شود.
سیدحسین رضویان همچنین گفت: با توجه به اینکه، کلیت این ماجرا ساماندهی و اولویت، رفتن به سمت راهبرد عقیم‌سازی است برای عقیم‌سازی نیز باید از دامپزشک یا دامپزشکان حاذق در محل نگهداری سگها استفاده کنیم تا سگها در بازه‌ی زمانی کوتاه مدت ششماهه عقیم شوند و شهرداری هم باید امور مربوط به سیستم تگ و هولوگرام را انجام دهد تا از طریق کیو کد مشخص شود هر قلاده سگ چه زمانی دریافت شده، عقیم گردیده و متولی آن کیست؟
این عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری در پایان اظهار کرد: در کنار این فعالیتها معاونت خدمات شهر هم ‌باید در مناطق پنجگانه مکانهایی را برای تیمار و نگهداری سگها تعیین نموده و از سوی دیگر گروه‌های مردم نهاد شناسایی شوند تا از ظرفیتشان به نحو احسن استفاده گردد و با توجه به این شرایط مردم خواهند دید که شهرداری برای حل مساله‌ پای به میدان گذشته نه جهت کشتن سگها.
در ادامه دکتر احمدی شاد رئیس نظام دامپزشکی استان گیلان نیز گفت: تمرکز روی واکسن هاری است اما به عنوان یک دامپزشک عرض می‌کنم بیماریهای دیگر به جز هاری پراهمیت‌تر هستند. طبق تحقیقات موسسه‌ی تحقیقاتی پاستور، مخزن بیماری هاری سگ نیست بلکه روباه، شغال و راسو است و باید به این موضوع مهم نگاهی جامع داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از سگها به دلیل ویروس دیستنپر و پاروا ویروس می‌میرند و با توجه به گران بودن این واکسنها باید برای این موضوع نیز سازوکاری دیده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.