کد خبر : 48401
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

خروج نخبگان نگران کننده است

دچار ضعف نیروی انسانی می‌شویم!

دچار ضعف نیروی انسانی می‌شویم!
خروج نخبگان از کشور هم‌اکنون به یکی از مسائل روز جامعه‌ی ایرانی تبدیل شده است که باید فکری اساسی برای آن کرد.

هاتف‌خبر – معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نسبت به افزایش دو برابری خروج نخبگان از کشور در برخی از زمینه‌ها ابراز نگرانی کرد.
به گزارش “هاتف‌خبر” روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با انتقاد از تخصیص نیافتن نیم‌درصد از بودجه‌ی عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، مهاجرت نخبگان را از تبعات تخصیص نیافتن بودجه به این صندوق مرتبط دانست.
به گزارش “دنیای اقتصاد” شیب خروج نخبگان از کشور تند شده و همین موضوع موجب نگرانی دولتمردان گردیده است. این در حالی است که مهمترین ارکان حکمرانی و پیشرفت کشور نخبگان هستند. نخبگانی که شاید در سالهای اخیر توجه کافی به آنها نشده و این قشر با دریافت حقوق چند برابری به کشور‌های دیگر می‌روند. اما حالا به نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت می‌خواهند گامهایی برای نگهداشتن این قشر موثر در توسعه‌ی کشور بردارند؛ گامهایی که لازم و ضروری است.
آنطور که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور می‌گوید شیب خروج نخبگان از کشور را باید کنترل کرد و به همین منظور باید برای دو سال آینده برنامه داشت.

او البته در پاسخ به ای پرسش که آیا با توجه به شیب خروج نخبگان نگران تحقق افزایش هشت درصدی اقتصاد در برنامه‌ی هفتم نیستید، اعلام کرد: میزان خروج نخبگان به برنامه‌ی هفتم آسیب نمی‌زند.
او همچنین معتقد است که افزایش هشت درصدی در برنامه‌ی هفتم توسعه در صورتی امکانپذیر خواهد بود که در زمینه‌ی اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنیم.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به خروج نخبگان از کشور گفت: این موضوع عقبه‌یی طولانی دارد. نه می‌توان از کنار آن گذشت و بگوییم چنین مساله‌یی مطرح نیست و نه می‌توان به آن دامن زد. خروج نخبگان از کشور وجود دارد و در سالهای اخیر نیز در برخی از زمینه‌ها تا دو برابر افزایش داشته است.
او ادامه داد: آنچه ما را نگران می‌کند و باید کنترل کنیم تعداد خروج نخبگان از کشور نیست، بلکه میزان خروج است. اینکه چند نفر از کشور خارج شدند یک بحث است و بحث دیگر نگرانی برای آینده است که میزان این خروج چقدر است. هوشمندی برای برنامه‌ریزی آینده این است که ببینید نرخ چگونه است و از امروز برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.
دهقانی تاکید کرد: از طرفی به دلیل کاهش جمعیت و دانشجو این فشار وجود دارد؛ بنا بر این احساس اینکه کشور‌های اطراف علاقه‌مند هستند که بچه‌های ما را جذب کنند و از طرفی نیروی انسانی ما در حال کاهش است و همه‌ی این مسائل با همدیگر حساسیت را بالا می‌برد. یعنی دو مساله وجود دارد. یک زمان یک اتفاق می‌افتد و سالی ۱۰ درصد از نیرو‌های انسانی کشور را از دست می‌دهیم و یک زمان شیبی را می‌بینیم که اگر این شیب را کنترل نکنیم ممکن است آینده آسیب ببیند و آن چیزی که در حال حاضر داریم همین است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور سپس تصریح کرد: هم‌اکنون شیب خروج نخبگان از کشور را می‌بینیم و از آلان احساس می‌کنیم که باید برای دو سال آینده برنامه‌ی جدی داشته باشیم.
زیر‌ساختهای قانون جهش، اعتبار مالیاتی، حمایت از شرکتهای نوپا، بحثهای معافیت از سربازی و همه‌ی مواردی که معاونت علمی حمایت می‌کند، برای ایجاد کردن ابزار و فرصت برای کسانی است که دوست دارند در کشور بمانند.
دهقانی‌فیروزآبادی در ارتباط با برنامه‌ی معاونت علمی برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، خاطر نشان کرد: معاونت علمی یک نهاد سیاستگذار، زمینه‌ساز و استعداد‌ساز است. ما به دنبال این هستیم که یکسری ابزار، قانون و حمایت ایجاد کنیم برای کسانی‌که علاقه‌مند هستند در کشور فعالیت کنند و به نوعی تسهیلگری رقم بزنیم. تمام ابزار‌های قانون جهش، آیین‌نامه‌ها و حمایتهای معاونت علمی در این راستا است.
او با انتقاد از تخصیص نیافتن نیم درصد از بودجه‌ی عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، به تبعات این مساله اشاره کرد و گفت: اگر در دولت یازدهم و دوازدهم طبق قاعده نیم درصد بودجه‌ی عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت می‌شد، حالا صندوقی داشتیم که حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، اما در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی سه هزار میلیارد تومانی داریم. تعداد شرکتهای ما ۲۰۰ برابر افزایش داشته و آسیبهای تخصیص نیافتن نیم درصد از بودجه‌ی عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی را می‌بینیم.
به گفته‌ی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، خروج نخبگان از کشور نیز از تبعات تخصیص نیافتن نیم درصد از بودجه‌ی عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی است.
دهقانی‌فیروزآبادی سپس خاطر نشان کرد: هر کشور که نتواند نخبگانش را نگه دارد دچار ضعف نیروی انسانی قرار می‌گیرد. محور هر جامعه هم نخبگان و افراد فرهیخته‌ی آن جامعه هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.