کد خبر : 48390
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱

با موافقت شورای اسلامی شهر رشت؛

زمینهای اطراف «تالاب عینک» به وسیله‌ی شهرداری رشت تملک می‌شود

زمینهای اطراف «تالاب عینک» به وسیله‌ی شهرداری رشت تملک می‌شود
نشست علنی شورای اسلامی شهر رشت یک خروجی برای مشخص شدن وضعیت زمینهای اطراف «تالاب عینک» داشت.

هاتف‌خبر – اعضای شورای اسلامی شهر رشت با لایحه‌ی تملک زمینهای اطراف «تالاب عینک» به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی، گردشگری و تفریحی موافقت کردند.
به گزارش «هاتف‌خبر» رئیس شورای اسلامی شهر رشت روز یکشنبه‌ی گذشته ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۲ در یکصد و سومین نشست علنی این شورا با اشاره به برخی از مناسبتهای هفته خطاب به شهردار رشت گفت: پاسخ مکاتبات شورای اسلامی شهر رشت به وسیله‌ی شهرداری بیشتر به حالت رفع تکلیف است.
محمدحسین واثق کارگرنیان سپس بیان کرد: پس از پایان جلسه‌ی علنی، روال برخی از مکاتبات انجام شده بین شورا و شهرداری را به شهردار رشت نشان می‌دهیم تا از روند پاسخگویی پرسنل مربوطه مطلع شوند و رحیم شوقی هم تاکید کرد که حتماً چرایی این روند را پیگیری می‌کند تا هیچ مشکلی ایجاد نشود.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت سپس با اعلام نظر موافق اعضای شورا با لایحه‌ی خرید برخی از زمینهای اطراف حاشیه‌ی «تالاب عینک» به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی و تفریحی افزود: نگرانیهایی برای قیمت املاک مورد نظر وجود دارد که باید تمام جوانب را بررسی کنیم و این موضوع که حالا در صحن شورای اسلامی شهر رشت مطرح است به مدت دو هفته در کمیسیونهای تخصصی بررسی شده است.

افزایش نرخ بیمه‌ی تامین اجتماعی در زمینه‌ی ساخت و ساز ناعادلانه است
عضو شورای اسلامی شهر رشت در این نشست با اشاره به اینکه در زمینه‌ی ساخت و ساز مسکن مسائلی وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس بخشنامه‌ی وزارت کشور که در سال ۱۴۰۲ منتشر شد میانگین نرخهای عوارض و تعرفه‌ی بها در زمینه‌ی ساخت و ساز حدود ۴۰ درصد است.
سیدشمس شفیعی با بیان اینکه در بررسیهای انجام شده متوجه شدم که در برخی از نرخها افزایش ۵۰۰ درصدی را شاهد هستیم، افزود: در سال گذشته میزان عوارض یک ساختمان پنج طبقه حدود ۵۰۰ میلیون تومان ارزیابی می‌شد و امسال برای همان ساختمان پنج میلیارد تومان شده و علت اصلی این افزایش دو آیتم «ارزش منطقه‌یی» و «افزایش ۲۵ درصدی نرخ بیمه‌ی تامین اجتماعی» است.
وی با تاکید به اینکه افزایش نرخ بیمه‌ی تامین اجتماعی در زمینه‌ی ساخت و ساز غیرمنصفانه و ناعادلانه است، گفت: به نظر می‌رسد تامین اجتماعی به دلیل رفع مشکلاتش از ورشکستگی قصد دارد که از اختیاراتش در زمینه‌ی بیمه‌ی ساختمانها استفاده کند که البته ممکن است برخی به اشتباه این مساله را از چشم شورا و کارکنان شهرداری رشت ببینند.
عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عوارض از بخش مسکن و مشتقات آن تامین می‌شود، تصریح کرد: در بخش عوارض تامین اجتماعی در موضوع ساخت و ساز چندین مرحله اعتراض کردیم که مجلس شورای اسلامی هم به آن توجه کرده اما هنوز اقدامی موثر در زمینه‌ی صدور پروانه‌های ساختمانی و پایان کارها انجام نشده و مردم و فعالان ساخت و ساز همچنان سرگردان هستند.
شفیعی با بیان اینکه طبق مصوبه قرار بود آندسته از افراد حقیقی و حقوقی که پیش از زمان مقرر نسبت به پرداخت عوارض ساختمانی خود اقدام کنند بخشودگیهایی شامل حالشان شود، افزود: پیشنهاد می‌کنم تا سقف ۵۰ درصد نسبت به بخشودگی عوارض ساختمانی در ماه‌های آبان و آذر امسال اقدام کنیم و یقیناً این موضوع افزایش پرداخت عوارض را به همراه دارد.
وی به وضعیت صدور پروانه‌ی ساخت در بافتهای فرسوده شهر اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام با استقبال خوب فعالان ساخت و ساز در اردبیل مواجه شد و همچنین پرداخت عوارض ساختمانی در آن قسمت افزایش پیدا کرد که به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در بافتهای فرسوده‌ی شهر رشت هم چنین اقدامی صورت پذیرد و یقیناً در کشوری که رکود و تورم وجود دارد، برای مبارزه با این مشکلات باید به بخش ساخت و ساز توجه کنیم.

پروژه‌ی دفنگاه سراوان پیشرفت ۷۰ درصدی دارد
عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با اشاره به انجام بازدیدهای اخیر اعضای شورا از وضعیت پروژه‌های عمرانی رشت اظهار کرد: پروژه‌ی دفنگاه زباله‌های سراوان یکی از همین موارد است که پس از گذشت ۳۹ سال، شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی آن هستیم.
حسن کریمی کرنق به وضعیت اجرای پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح در چند نقطه از شهر رشت نیز که در قالب پروژه‌های «طرح میثاق» اجرا می‌شود، اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه‌ها شاهد کاهش بار ترافیکی رشت خواهیم بود و انتظار داریم به پروژه‌ی رینگ ۹۰ متری و کانال ژ۵ نیز توجهی ویژه بشود.
وی با اشاره به مشکلات ساخت و ساز در زمینهای نسقی در رشت افزود: از شهردار رشت تقاضا دارم که در این باره نیز نگاهی ویژه داشته باشند تا این مشکلات برطرف شود و شاهد رونق ساخت و ساز شویم.

به دنبال تجاریسازی در زمینهای اطراف تالاب عینک رشت نباشیم!
عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه‌ی این نشست با اشاره به اینکه از بابت مسائل مالی در خرید زمینهای اطراف تالاب عینک رشت نگرانیهایی وجود دارد، اظهار کرد: اجرای پروژه‌های «طرح میثاق» را در دست داریم و این موضوع به لحاظ مالی هزینه‌یی هنگفت به شهرداری رشت تحمیل می‌کند، به همین دلیل معتقدم باید زمین را بر اساس نرخ کارشناسی شده خریداری کنیم.
مسعود عباس‌نژاد با بیان اینکه باید به فکر ایجاد فضای سبز برای ساکنان اطراف «تالاب عینک» نیز باشیم، افزود: می‌توانیم از این زمین که لایحه‌ی آن در شورا مطرح شده به منظور ایجاد پارک استفاده کنیم و نباید به دنبال تجاریسازی آن باشیم.

اجرای پروژه‌های تجاری در زمینهای اطراف «تالاب عینک» سبب رونق منطقه می‌شود
اما عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نظری مغایر این مساله داشت و گفت: من و دیگر همکاران شورایی‌ام برای منطقه ضعیف حاشیه‌ی تالاب عینک رشت دغدغه‌مند هستیم.
محسن سماکچی اظهار کرد: اگر این زمینها را تملک کنیم می‌توانیم نسبت به اجرای پروژه‌های تجاری، اماکن تفریحی و ورزشی اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه می‌توانیم برای این پروژه سرمایه‌گذار معرفی کنم، افزود: اولین استارت برای آن منطقه‌ی کم‌برخوردار را با این کار می‌زنیم تا ساکنان منطقه تا حدودی مشکلاتشان برطرف شود.

در مسیر توسعه‌ی رشت سنگ‌اندازی نشود
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با اعلام موافقت با خرید بخشی از زمینهای اطراف تالاب عینک رشت اظهار کرد: قیمت این زمینها بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری تایید شده است و امیدواریم با پرداختن به مباحث طولانی مدت، در مسیر توسعه‌ی رشت سنگ‌اندازی نشود.
هادی رمضانی با بیان اینکه سالیان طولانی است که زمینهای اطراف تالاب عینک رشت به حال خود رها شده، افزود: برای اجرای پروژه‌های عمرانی در حاشیه‌ی این تالاب نیازمند تملک اراضی هستیم.
اعضای شورای اسلامی شهر رشت با لایحه‌ی تملک برخی از زمینهای حاشیه‌ی «تالاب عینک» رشت به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی، تفریحی موافقت کردند و رضا عاشری هم تنها عضو مخالف با این لایحه بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.