هاتفخبر – سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام کرد که در راستای انجام وظایف و ماموریتهای خود به منظور ایجاد فرصت برابر برای همهی تولیدکنندگان محتواهای آموزشی و تربیتی دورهی کودکی و نیز شناسایی حداکثری ظرفیتهای کشور در تولید محتوای آموزشی و تربیتی مناسب برای کودکان زیر هفت سال و یا دربارهی کودکان زیر
هاتفخبر – سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام کرد که در راستای انجام وظایف و ماموریتهای خود به منظور ایجاد فرصت برابر برای همهی تولیدکنندگان محتواهای آموزشی و تربیتی دورهی کودکی و نیز شناسایی حداکثری ظرفیتهای کشور در تولید محتوای آموزشی و تربیتی مناسب برای کودکان زیر هفت سال و یا دربارهی کودکان زیر هفت سال، رویداد ملی «یارستان کودکستان» را برگزار کرده است. به گزارش «ایسنا» نتایج این رویداد بر اساس شاخصهای شکلی و محتوایی و پس از سه مرحله ارزیابی به وسیلهی ارزیابان دستهبندی شده و بر اساس یافتههای علمی این رویداد و آموزههای تعلیم و تربیت اسلامی مجموعهی بستههای «تربیت و یادگیری» احصا شده است. این گزارش میافزاید: در واقع بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همهی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی باید در چارچوب برنامهی درسی تربیت و یادگیری مصوب و شاخصهای ابلاغ شده نسبت به تالیف کتاب کار و بستههای یادگیری مرتبط اقدام کنند و انتشار فیزیکی و الکترونیکی و استفاده از این مواد و منابع آموزشی در کودکستانها به اخذ تاییدیهی لازم منوط شده است.
از این پس ملاک عمل در همهی کودکستانها باید بستههای آموزش اعلام شده، باشند سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بستههای تربیت و یادگیری و محتواهای آموزشی و تربیتی مجاز ویژهی کودکستانهای دورهی اول و دوم را به طور رسمی معرفی کرده و از این پس ملاک عمل در همهی کودکستانها باید این بستهها باشد. اکنون پس از ارزیابی این بسته، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بستههای تربیت و یادگیری ویژهی کودکان زیر هفت سال را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲ برای بهرهبرداری در کودکستانهای سراسر کشور معرفی کرده است.
بستههای تربیت و یادگیری دارای دو محتوای «اصلی» و «مکمل» هستند این بستههای تربیت و یادگیری ویژهی کودکان زیر هفت سال شامل دو نوع محتوای «اصلی» و «مکمل» است. محتوای «اصلی» به عنوان محتوای محوری کودکستانها در طول سال تحصیلی ـ تربیتی قابل استفاده است. در واقع محتوای «مکمل» به تنهایی پوششدهندهی همهی اهداف اصلی کودکستانها نیست و صرفاً میتواند به عنوان فعالیتهای مکمل برای برنامههای مناسبتی و یا موضوعات خاص در کنار محتوای «اصلی» مورد استفاده قرار بگیرد. کودکستانها مجاز هستند به صلاحدید خود از بین فهرست بستههای آموزشی مورد تایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یک یا چند بسته اصلی و مکمل تربیت و یادگیری را با توجه به سن، دورهی رشد و تربیتی کودک و شرایط بومی و محلی انتخاب و استفاده کنند.
از به کارگیری بستههای آموزشی زیاد و متعدد پرهیز شود سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک همچنین تاکید دارد که از مواجه کردن کودک با بستههای زیاد و کتاب کارهای مختلف و متعدد خودداری شود.
استفاده از محتوا و کتاب کار مشخص در کودکستانها ممنوع است ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارت شهرستانها و مناطق و نواحی در عین نظارت بر فعالیت کودکستان به هیچوجه نمیتوانند و مجاز نیستند مراکز کودکستان را مجبور و ملزم به استفاده از بسته یا کتاب کار مشخص کنند. از دیگر سو در صورت احراز شدن استفادهی مراکز کودکستان از محتوا و بستههای تایید نشدهی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، موضوع برای رسیدگی به تخلف به شورای برنامهریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک استان ارجاع میشود. مدیران و مربیان کودکستانها و یا والدین میتوانند با توجه به امتیاز هر بسته و توصیههای مهم که دربارهی هر بسته را به کمیتهی ارزیابی دربارهی این بستهها ارائه کنند. همچنین امکان سفارش غیرحضوری این بستههای آموزشی از طریق نشانی سایت «یارستان کودکستان» به نشانی اینترنتی: www.yarestankoodakestan.ir با ارائهی تخفیف ویژه وجود دارد. عمدهی این بستهها دارای راهنمای عمل مستقل یا مندرج در کتاب کار هستند که توجه به راهنمای آنها میتوانند نتیجهی فعالیت کودک و مربی را افزایش دهد. با توجه به اینکه عمدهی این بستهها نیازمند محصولات تکمیلی برای اثرگذاری بهتر هستند، بهتر است مربی در طراحی موقعیتهای آموزشی و تربیتی، کودک را به کتاب کار محدود نکند بلکه به اقتضا از محصولات و قالبهای متنوع فعالیتی برای تحقق اهداف تربیتی و یادگیری مدنظر استفاده کند. از این رو محصولات دیگر همچون راهنمای فعالیت با کودک برای والدین، کتاب کودک، اسباب ازی و ابزارهای تربیت و یادگیری در تارنمای فروشگاه اینترنتی «یارستان کودکستان» قرار گرفته است. در بهرهگیری از منایع تکمیلی و روشهای اجرای آن، کودکستانها باید مولفههای جامعه یعنی توجه به ساحتها و حوزههای متنوع تربیت و یادگیری کودک، تلفیقی بودن، فعالیت محور و تعاملی بودن را و پرهیز از آموزش مستقیم را مد نظر قرار دهند.
آموزش «زبان خارجی» در کودکستانها؛ ممنوع شد! نکتهی مهم آن است که در بخشنامهی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توصیه شده است که مراکز کودکستان درعین برجسته کردن عناصر هویتی و بومی، بر عناصرهویت بخش ملی و اسلامی به ویژه زمینهسازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور تاکید شود و نیز از «آموزش زبان خارجی» در این مراکز پرهیز شود. نظارت بر این مورد نیز بر عهدهی واحد ذیربط در ادارهی کل آموزش و پرورش است. ناشران و تولیدکنندگان صرفاً در صورتی میتوانند در محصولات خود از نشان و لوگوی سازمان تعلیم و تربیت کودک استفاده کنند و یا در جلد و صفحات داخلی محصول، تولید خود را مورد تایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام کنند که «تاییدنامه محصول» را از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به طور رسمی دریافت کرده باشند. این تاییدیه نیز به محصولاتی تعلق میگیرد که در سطح «قابل توصیه» یا «قابل توصیه در صورت اعمال اصلاحات ضروری» ارزیابی شده باشند و بر اساس نکات اعلامی، اصلاحات ضروری اعلامی را اعمال کرده و به تایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک رسانیده باشند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.