کد خبر : 48137
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲

کشور صادرکننده‌ی مرغ به واردکننده تبدیل شده است!

کشور صادرکننده‌ی مرغ به واردکننده تبدیل شده است!
ایران کشوری صادرکننده‌ی گوشت مرغ بوده که آلان به واردکننده تبدیل گردیده است!
هاتف‌خبر – ایران از یک کشور صادرکننده‌ی مرغ، به کشوری واردکننده بدل شده است. این گفته‌ی یکی از تولیدکنندگان صنعت مرغداری کشور است. به گفته‌ی او، تولیدکنندگان دیگر رمقی برای فعالیت ندارند و هم‌اکنون تصمیمات دولت به باری روی دوش آنان بدل شده است.
به گزارش “اقتصادآنلاین: حمید سلیمانی مدیر عامل زنجیره‌ی
‌تامین گوشت مرغ پگاه جهان‌نما ور توضبح این‌مطلب گفت: در شرایط فعلی، گوشت سفید(مرغ) حرف اول را می‌زند؛ چرا که زودبازده بوده و در کشور ما ظرف ۴۵روز به ثمر می‌رسد. همه‌ی قسمتهای مرغ نیز قابل استفاده بوده و مهمتر از همه اینکه ضریب تبدیل خوب(۱.۷) دارد و بسیاری از کشورها روی این صنعت سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند.

او ادامه داد: در ایران نیز سرمایه‌گذاری سنگینی روی این بخش انجام شده و از ۵۰ سال پیش صنعت ما به روز است؛ ما در جایگاه صادرکننده بودیم؛ اما مشکلاتی در این صنعت وجود دارد. سه خطه‌ی استانهای شمال، تامین‌کننده‌ی بخشی وسیع از گوشت ایران هستند.

به گفته‌ی سلیمانی تامین نشدن مواد اولیه‌ همچون سویا، مهمترین مشکلی است که هم‌اکنون این صنعت را هدف قرار داده است. همچنین تصمیمات خلق‌الساعه و اقتصاد دستوری از دیگر مشکلات صنعت به شمار می‌روند. نوسان قیمت ارز، بلاتکلیفی در دادن ارز و… سبب هم می‌شود تا شرکتهای واردکننده توزیع نکنند و در تامین ارز مشکل داشته باشند.


او ادامه داد: مواد اولیه‌ی ما ۶۰ درصد ذرت و ۳۰ درصد سویا است. یعنی ۹۰ درصد به ذرت و سویا وابسته هستیم و اگر تامین نشوند، قطعاً ضریب تبدیل خوب و جوجه‌ریزی مناسب انجام نخواهد شد. وقتی انگیزه‌ی جوجه‌ریزی نباشد، مرغ مادری‌ها متضرر می‌شوند. متغیرهای بسیاری در این صنعت دخیل است و آلان هم، چون گوشت قرمز و ماهی اقتصادی نیست، تنها منبع پروتئین مرغ است. اگر این منبع هم دچار مشکل شود، به یک کشور واردکننده تبدیل خواهیم شد که تقریباً می‌توان گفت تبدیل شده‌ایم.
این تولیدکننده‌ی مرغ همچنین گفت: ما آلان واردکننده هستیم؛ در صورتی که ۱.۵ تا دو سال پیش صادرکننده می‌کردیم. وقتی امنیت غذایی کشور به خطر بیافتد، وابستگی اتفاق می‌افتد. از مسوولان می‌خواهیم پشت درهای بسته تصمیم نگیرند و از متخصصان استفاده کنند. دولت آلان در حال رقابت با بخش خصوصی است.
او افزود: صنعت مرغ ما اکنون زیرساختهای مناسب دارد؛ اما نیاز به رقابت بازار و برداشته شدن قیمتگذاری دستوری هستیم. اقتصاد دستوری هیچ کجا جواب نداده و‌ اینجا هم جواب نخواهد داد.
سلیمانی ادامه داد: زمزمه‌ی تغییر ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی است. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی  ۲۸ هزار تومانی شد، قرار بر سوبسید به تولیدکننده بود و قرار بود از تولیدکننده حمایت شود که سلامت اجتماع تامین شود. گرانی مرغ قدرت خرید را کاهش خواهد داد. اگر بنا است ارز مجدداً افزایش قیمت داشته باشد، قطعاً تولیدکننده را در نظر بگیرند. چرا که اکنون هم بسیاری از تولیدکنندگان ما متضرر هستند. امیدوارم طوری درایت شود که صنعتی که ۵۰ سال سابقه دارد بتواند با دلگرمی بیشتر، فعالیت کند و تامین امنیت غذایی کشور انجام شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.