کد خبر : 46919
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۳۷

کارشناس امور اقتصادی:

«بازار» از تایید و تکذیب خبر بازگشت طلب ایران از کره‌ی جنوبی و عراق خسته شده است

«بازار» از تایید و تکذیب خبر بازگشت طلب ایران از کره‌ی جنوبی و عراق خسته شده است

هاتف‌خبر – کارشناس امور اقتصادی درباره‌ی وابستگی «اقتصاد ایران» به نفت و چالشهای موجود در شرایط تحریمی گفت: اقتصاد ایران سالهاست که عادت به فروش ۲.۸ میلیون بشکه نفت کرده، در دهه‌ی ۹۰ به دلیل گسترش تحریمها به این میزان فروش دست نیافتیم و در مواقعی نصف میز هدفگذاریها نفت فروختیم. به گزارش «هاتف» هادی

هاتف‌خبر – کارشناس امور اقتصادی درباره‌ی وابستگی «اقتصاد ایران» به نفت و چالشهای موجود در شرایط تحریمی گفت: اقتصاد ایران سالهاست که عادت به فروش ۲.۸ میلیون بشکه نفت کرده، در دهه‌ی ۹۰ به دلیل گسترش تحریمها به این میزان فروش دست نیافتیم و در مواقعی نصف میز هدفگذاریها نفت فروختیم.
به گزارش «هاتف» هادی حق‌شناس همچنین تاکید کرد: خبر آزاد شدن منابع ارزی در کره‌ی جنوبی به میزان هفت میلیارد دلار، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داد اما سوال جامعه این است که آیا ارزش اقتصاد ایران به این حد رسیده که برای هفت میلیارد دلار که درآمد ماهانه‌ی کشور‌های همسایه هم نیست تا این حد باید چانه زد و در نهایت هم این خبر تکذیب شود؟!
وی درباره‌ی وابستگی اقتصاد ایران به نفت و چالشهای موجود شرایط تحریمی به «انتخاب» گفت: چند نکته در این ‌باره وجود دارد. اقتصاد ایران سالهاست که عادت به فروش ۲.۸ میلیون بشکه نفت کرده بود. در دهه‌ی ۹۰ به دلیل گسترش تحریمها به این میزان فروش دست نیافتیم و در مواقعی نصف هدفگذاریها نفت فروختیم. مشکل بعدی آنجاست که پول نفت فروخته شده در شرایط تحریم هم به راحتی وارد اقتصاد ایران نشد. اگر فرض کنیم که امروز می‌توانستیم نفت و گاز بفروشیم، به طور میانگین در ماه ۶.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم. طلب ما از کره‌ی جنوبی و عراق نیز حدود سه ماه از درآمد نفت ایران می‌شد.


حق‌شناس در ادامه در رابطه با انتظار بازار نسبت به خبر آزاد شدن منابع ارزی در کره‌ی جنوبی و عراق اشاره کرد: آزاد شدن طلب ایران از عراق و کره‌ی جنوبی تقریباً در این دو سال گذشته بار‌ها مطرح شده و پس از تایید، تکذیب شده است. بازار از این خبر‌ها خسته شده، اخبار مربوط به طلب ایران به عراق هم دیگر مردم را خسته کرده است و حالا هم این طلب به عمان منتقل شده است. ظرفیت اقتصادی ایران بیش از این طلبهاست. در شرایط عادی برای صادرات غیرنفتی، نفتی، گازی و پتروشیمی بیش از این اعداد باید درآمد داشته باشیم.
او افزود: ما در سال ۱۳۹۰ مجموع صادرات و وارداتمان تقریباً ۲۳۰ میلیارد دلار بود که در سال گذشته به نصف رسیده است. البته این نصف شدن بدون محاسبه‌ی صادرات غیرنفتی است. بنابر این نوسانات بازار ارز در شرایط فعلی که در چند روز گذشته هم ثبات داشته است واقعی نیست. سوال اینجاست که قیمت واقعی ارز در بازار همین عدد ۵۰ هزار تومان است؟ مسلماً قیمت واقعی ارز این نیست، اگر ما در لیست سیاه اف.ای.تی.اف نبودیم قیمت ارز این نبود.
حق‌شناس سپس گفت: تنشهای سیاست خارجی، ارز را به این روز انداخته است. نباید فراموش کنیم که ما شرایط عادی در اقتصادی نداریم. اگر شرایط ما عادی بود آزاد شدن منابع ارزی در کره‌ی جنوبی و عراق به این مقدار چندان مهم نبود اما چون تحریم هستیم و ظرفیت فروش کمی در نفت داریم، طلب ما از عراق و کره‌ی جنوبی اثر معنادار بر بازار دارد و به این خاطر همه منتظر هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.