کد خبر : 46705
تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸

انتقاد جدی عضو شورای عالی نظام پزشکی از وزارت بهداشت و درمان

واردات دستگاه‌های تصویربرداری اشتباه است

واردات دستگاه‌های تصویربرداری اشتباه است

هاتف‌خبر – عضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به سیاست اشتباه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واردات دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی بدون انجام کار مطالعاتی، به شدت انتقاد کرد. به گزارش «هاتف‌خبر» عبدالرسول صداقت به نوشته‌ی «مهر» با تاکید بر اینکه «سیاست وزارت بهداشت در ساخت بیمارستان و واردات دستگاه‌های تصویربرداری اشتباه است» گفت:

هاتف‌خبر – عضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به سیاست اشتباه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واردات دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی بدون انجام کار مطالعاتی، به شدت انتقاد کرد.
به گزارش «هاتف‌خبر» عبدالرسول صداقت به نوشته‌ی «مهر» با تاکید بر اینکه «سیاست وزارت بهداشت در ساخت بیمارستان و واردات دستگاه‌های تصویربرداری اشتباه است» گفت: اعتقاد من این است که توسعه باید بر مبنای اصول علمی باشد و اینطور نباشد که هر نماینده‌ی مجلس به هر دلیل که بر وزارت بهداشت و ارز تجهیزات پزشکی تسلط دارد، بتواند برای شهر خودش هر تجهیزاتی که می‌خواهد وارد کند.
وی افزود: واردات تجهیزات پزشکی و حتی مجوز بیمارستانها باید بر اساس سطح‌بندی باشد اما نکته اینجا است که متأسفانه هم سطح‌بندی در این دولت برداشته شده، یعنی هر کسی با هر سلیقه و مدرک می‌تواند درخواست احداث بیمارستان یا مرکز تصویربرداری کند و در هر شهر این کار را می‌تواند انجام دهد.
دبیر انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: در پیش گرفتن این روش باعث می‌شود که توسعه؛ اول اینکه بر اساس مطالعات علمی نباشد و دوم اینکه بر اساس نیازها نبوده و سوم عم متناسب با نیازها و امکانات ارزی کشور نباشد.
وی با عنوان این مطلب که در بسیاری از شهرهای کوچک شاهد صدور مجوز راه‌اندازی بیمارستان در بخش دولتی هستیم، افزود: در این قبیل مناطق کوچک، دستگاه‌هایی همچون ام. آر. آی، سی.‌تی. اسکن و…، برده‌اند که کشش این قبیل تجهیزات را ندارد.
صداقت با طرح این پرسش که بعد از بردن این تجهیزات گرانقیمت به شهرهای کوچک چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: واردات این دستگاه‌ها، هم ارز خیلی زیاد از کشور خارج می‌کند و هم این دستگاه‌ها پس از یکسال که دوره‌ی گارانتی آنها تمام شد، به تدریج نیاز به قطعات و نگهداری پیدا می‌کنند که خیلی گران است و همچنین وجود این دستگاه‌ها باعث می‌شود یک سری خدمات غیرضروری و القایی، درخواست شود.


عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: وقتی یکی از دستگاه‌ها دچار مشکل شود، طبیعتاً نیازمند و مستلزم صرف ارز و بودجه‌ی زیاد است.
صداقت با عنوان اینکه متأسفانه در کشور ما توسعه‌ی متناسب با مطالعات علمی و نیازهای منطقه‌یی و همچنین وضعیت بودجه اتفاق نمی‌افتد، ادامه داد: در چنین شرایطی که اقتصاد کشور دچار نابه‌سامانی است و تورم زیاد را شاهد هستیم؛ به تدریج تعدادی از دستگاه‌های گرانقیمت پزشکی همچون ام. آر. آی و…، از کار افتاده‌اند.
دبیر انجمن رادیولوژی ایران سپس افزود: واقعیت این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی، بودجه‌ی کافی ندارند که بتوانند مطالبات پزشکان و پرستاران را به موقع بدهند اما حالا باید بودجه‌یی برای تعمیرات دستگاه‌های تصویربرداری از کار افتاده تأمین کنند.
صداقت سپس تاکید کرد: به نظر من باید جلوی این قبیل واردات دستگاه‌های پزشکی گرفته شود، اما متأسفانه روند واردات دستگاه‌های تصویربرداری گرانقیمت به تعداد خیلی زیاد و غیر ضروری، ادامه دارد.
وی افزود: نکته‌یی که نباید از آن غافل شد، این است که عده‌یی بر اساس مطالعاتی که داشته‌اند، در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و این قبیل دستگاه‌ها را وارد کرده‌اند حالا وقتی تعداد این دستگاه‌ها زیاد می‌شود؛ طبیعتاً سرمایه‌گذاری آنها نیز به خطر می‌افتد.
صداقت در پایان گفت: من فکر می‌کنم دولت سیزدهم در زمینه‌ی بهداشت و درمان، هیچ مطالعه و دیدگاه علمی ندارد. حتی در این حد که بعضی از مدیران سطح بالای وزارتخانه فکر می‌کنند مثلاً باید در هر استان یک کارخانه‌ی تولید دارو داشته باشیم. در حالی که تولیدات کارخانه‌ها به صورت تخصصی است و اینگونه نیست که همه‌ی اقلام دارویی را تولید کند تا نیاز استان برطرف شود!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.