کد خبر : 46118
تاریخ انتشار : جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲

برنامه‌ی هفتم همه‌ی‌ مسوولیتهای اجتماعی حاکمیت را به بخش خصوصی واگذار کرده است

برنامه‌ی هفتم همه‌ی‌ مسوولیتهای اجتماعی حاکمیت را به بخش خصوصی واگذار کرده است

هاتف‌خبر – اقتصاددان شناخته شده‌ی کشور می‌گوید برنامه‌ی هفتم جهتگیری مشخصی دارد و یک برنامه‌ی کاملاً نئولیبرالی است. این برنامه همه‌ی مسوولیتهای اجتماعی حاکمیت در قانون اساسی را به بخش خصوصی واگذار کرده است. به گزارش «هاتف‌خبر» دکتر حسین راغفر به «انتخاب» درباره‌ی علل اساسی شکست برنامه‌های توسعه نیز گفت: برنامه‌های توسعه‌ی پیش از انقلاب،

هاتف‌خبر – اقتصاددان شناخته شده‌ی کشور می‌گوید برنامه‌ی هفتم جهتگیری مشخصی دارد و یک برنامه‌ی کاملاً نئولیبرالی است. این برنامه همه‌ی مسوولیتهای اجتماعی حاکمیت در قانون اساسی را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» دکتر حسین راغفر به «انتخاب» درباره‌ی علل اساسی شکست برنامه‌های توسعه نیز گفت: برنامه‌های توسعه‌ی پیش از انقلاب، عمدتاً عمرانی بودند و ادعای توسعه نداشت. برنامه‌های پس از انقلاب مجموعه‌یی از آرزوهاست، اما هیچ منابع مالی دقیق برای آن متصور نیستند، به همین دلیل عملاً بسیاری از آن برنامه‌ها شکست می‌خورند.
وی افزود: برنامه‌ها در عمده‌ی موارد به اهداف مد نظر خود دست نمی‌یابند. این آرزو‌ها عمدتاً نیز جامع‌اند. مثلاً دو هزار پروژه تعریف می‌کنند در حالی که برای ۲۰ مورد آنها نیز پول ندارند. ضمن اینکه اولویت این برنامه‌ها وقتی که با محدودیتهای بودجه‌یی مواجه می‌شوند به هم می‌خورد. به نوعی مشخص نیست که کدامیک باید اول اجرا شوند و در یک آشفتگی به پایان می‌رسند.
راغفر درباره‌ی ماهیت اقتصادی و جهتگیری برنامه‌ی هفتم نیز اظهار کرد: برنامه‌ی هفتم جهتگیری مشخصی دارد و یک برنامه‌ی کاملاً نئولیبرالی است. این برنامه همه‌ی مسوولیتهای اجتماعی حاکمیت در قانون اساسی را به بخش خصوصی واگذار کرده است. البته شش برنامه‌ی گذشته نیز همینطور بودند منتهی اتفاقی که آلان افتاده این است که به‌طور مشخص این موضوع بیان شده است.
این اقتصاد دادن سپس گفت: در برنامه‌های قبل با واژه‌هایی همچون کرامت انسانی و عدالت اجتماعی مساله را دور می‌زدند. این برنامه به صراحت بیان می‌کند که نیروی کار کاره‌یی نیست و اصل قضیه دست کارفرما است. نیروی‌ کاری که فارغ‌التحصیل می‌شود باید با نصف حداقل حقوق استخدام شود و عملاً ترغیب نیروی کار به مهاجرت از کشور است.


راغفر ادامه داد: در ارتباط با صندوقهای تامین اجتماعی دچار اغتشاش مفهومی هستند. این صندوقها حسابهای فردی محسوب می‌شود، یعنی هر کسی در هرکجا شاغل است، بخشی از حقوقش را در یک حساب شخصی نگه می‌دارد و با سرمایه‌گذاری قرار است افزایش ارزش پیدا کند تا بعداً حقوق بازنشستگی بگیرد. درحالی که در برنامه‌ی هفتم برای این موضوع مالیات تعریف کرده‌اند که اصلاً به آن تعلق نمی‌گیرد.
وی افزود: در این برنامه اصلاً به صنعت اشاره نشده است. مشکلات دیگری نیز وجود دارد و هدف آن واگذاری است. مثلاً در مورد آموزش عالی آنچه مطرح شده است باعث خصوصی شدن کامل آموزش عالی خواهد شد، یعنی همه‌ی کسانی که به دانشگاه می‌روند، باید پول بدهند. این مساله در شرایط کنونی که ۱.۵ میلیون صندلی در دانشگاه‌ها خالی است باعث می‌شود بخش وسیعی از جامعه علاقه‌یی به تحصیل نداشته باشند. مساله‌ی اساسی این است که برنامه‌ی هفتم همه چیز را به بازار واگذار کرده، اما این کار اصلاُ برنامه نمی‌خواهد.
راغفر سپس گفت: نتایج این برنامه‌ها بحرانهای امروز اقتصاد ایران است. پس از جنگ این فرم از سیاستهای اقتصادی حاکم شد و به شکل یک تفکر واحد در حال اجرا است. مهم نیست چه کسانی آن را نوشته‌اند مهم این است که چه کسانی سفارش آن را داده‌اند تا نوشته شود. شش برنامه‌ی گذشته از یک آبشخور سرچشمه می‌گیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.