کد خبر : 45948
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

آیا به عقب بر می‌گردیم؟! بازگشت ساختار پیاده‌راه هسته‌ی مرکزی شهر رشت به 10 سال پیش!

آیا به عقب بر می‌گردیم؟! بازگشت ساختار پیاده‌راه هسته‌ی مرکزی شهر رشت به 10 سال پیش!

هاتف‌خبر – اینروزها بحث و گفت‌وگو روی بازگشت وضعیت «پیاده‌راه هسته‌ی مرکزی شهر رشت» به پیش از ساخت این پیاده‌راه در برخی محافل رسمی و غیررسمی داغ شده است.

هاتف‌خبر – اینروزها بحث و گفت‌وگو روی بازگشت وضعیت «پیاده‌راه هسته‌ی مرکزی شهر رشت» به پیش از ساخت این پیاده‌راه در برخی محافل رسمی و غیررسمی داغ شده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» پایگاه اطلاع‌رسانی «گیل‌خبر» در باره‌ی این موضوع نوشت: ماجرا از آنچه در ایام سوگواری 14 و 15 خرداد در میدان شهرداری رشت گذشت، شروع شده است. برخی فعالان سیاسی- مذهبی رشت، اتفاقات رخ داده را «نمایش بی‌حجابی و بی‌غیرتی» نامیده و خواستار برخورد و ممانعت از تکرار اینگونه «هنجارشکنیها» در «میدان شهدای ذهاب رشت» به وسیله‌ی مسوولان ارشد استان گیلان شدند.
حالا شنیده‌ها از گوشه و کنار شهر حاکی از آن است که عده‌یی، ساختار پیاده‌راه شهرداری رشت را عامل بروز برخی ناهنجاریها می‌دانند و اینروزها در فکر پاک کردن صورت مساله‌اند.
میدان شهرداری رشت که بیش از یک دهه‌ی پیش محل عبور و مرور خودروها بود، در پروژه‌یی با عنوان «بازآفرینی بافت فرهنگی تاریخی رشت» در آغاز در خیابان علم‌الهدی در سال 91 و سپس در سه سوی دیگر این میدان در سال 95 در زمان شهرداری محمدعلی ثابت قدم به پیاده‌راهی بزرگ تبدیل شد که برخی اعتقاد دارند از عوامل اصلی محبوبیت شهردار وقت نیز بوده است.


پیاده‌راهی که اگرچه در ابتدای ساخت با مخالفتهای برخی کسبه و بازاریان محل روبه‌رو شد، اما گذشت زمان علاوه بر آنکه نشان داد این پیاده‌راه تا چه حد می‌تواند بر رشد و توسعه‌ی گردشگری و اقتصادی شهر اثر مثبت بگذارد، با افزایش چشمگیر قیمت مغازه‌های اطراف پیاده‌راه، مخالفان را نیز به موافقان تبدیل کرد.
از سویی دیگر رشت که تا پیش از این، به دلیل کم‌کاریهای صورت گرفته و بهره برداری نشدن از طرحهای خوب و موثر گردشگری، معمولاً صرفاً تنها محل عبور مسافران و گردشگران به دیگر شهرهای استان بود، با ایجاد پیاده‌راه فرهنگی در مرکز شهر، به مقصد اصلی مسافران و گردشگران گیلان تبدیل شد.
بدیهی است که اجرای هر طرح و پروژه‌، علاوه بر تاثیرات مثبت، ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشد اما با هر نگاه و اندیشه اگر جانب انصاف رعایت شود، مزایای پیاده‌راه از معایب آن پیشی می‌گیرد.
حال اما به دلیل برخی حواشی به وجود آمده، شایعاتی از تغییر ساختار و بازگشت به حالت سابق پیاده راه به نحوی که محل عبور و مرور خودروها شود، به گوش می‌رسد.
در روزهایی که تقریباً بیشتر مردم و مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که در موضوعات فرهنگی همچون پوشش و حجاب، به کار فرهنگی نیاز است، تغییر بافت تاریخی شهرداری رشت که به نماد اصلی این شهر تبدیل شده است، بعید به نظر می‌رسد که گزینه‌یی مناسب برای کاهش میزان بی‌حجابی در شهر باشد؛ چنانکه این موضوع صرفاً از نقطه‌یی به نقطه‌یی دیگر در شهر منتقل می‌شود.
اگرچه امیدواریم این شایعات تنها در حد همان شایعه باقی بمانند و برنامه و عزمی برای تغییر بافت پیاده‌راه شهرداری رشت وجود نداشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.