کد خبر : 45215
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸

آیا رشت شهر اولین‌ها است یا باران‌های نقره‌ای؟!

آیا رشت شهر اولین‌ها است یا باران‌های نقره‌ای؟!

چند سالی است که رشت را بعنوان شهر باران‌های نقره‌ای معرفی کرده‌اند و این سوال مطرح است این نامگذاری بر اساس کدام معیار انتخاب و از سوی چه کسانی انجام شده است؟

هاتف‌خبر – بابک قلی‌زاده دارستانی
چند سالی است که رشت را بعنوان شهر باران‌های نقره‌ای معرفی کرده‌اند و این سوال مطرح است این نامگذاری بر اساس کدام معیار انتخاب و از سوی چه کسانی انجام شده است؟
آنچه که واضح و مبرهن است برای تعیین القاب یک شهر باید به سراغ داشته‌های تاریخی، فرهنگی و هنری آن رفت و کار را به شورایی مرکب از فرهیختگان و بزرگان علمی و فرهنگی آن شهر سپرد… آیا نام نهادن لقب شهر باران‌های نقره‌ای می‌تواند معرف این شهر اولین‌ها در فرهنگ و هنر باشد؟ کدام گردشگری حاضر می‌شود که دائماً این لقب را تبلیغ می‌کنند، گشت و گذاری داخل شهر رشت داشته باشد؟ یا شخصی حاضر به سرمایه گذاری شود؟ این همه گردشگران از مدخل ورودی شهر نزدیک سراوان به دوسوی شرق و غرب خارج می‌شوند و مازندران می‌تواند مقصد نهایی در جذب گردشگری باشد؟ ایجاد موزه‌های اولین‌ها و تالار مشاهیر و هنرمندان گیلانی و آرامگاه مشاهیر رشت و حفظ بازارهای سنتی که متاسفانه در حال از بین رفتن هستند و ایجاد بازارهای فروش صنایع دستی و سوغات گیلان و….ده‌ها کار ارزشمند فرهنگی و اقتصادی می‌تواند مرکز گیلان را از درآمد گردشگری به یک مکان گردشگری فرهنگی مفرح در شمال ایران تبدیل کند و این پتانسیل و ظرفیت در مرکز آن وجود دارد.
این دلایل که در زیر بعنوان شهر اولین‌ها بر شمرده است می‌تواند ثابت کند که آیا رشت «شهر اولین‌ها» در فرهنگ و هنر با هر نامی که معرف تاریخ و فرهنگ آن باشد است یا همان لقب تحمیل شده شهر «باران‌های نقره‌ای» که مشخص نیست چگونه انتخاب شده است؟!


– رشتيها جزو اولين ايرانيها بودن كه به دخترانشان اجازه رفتن به مدرسه و تحصيل دادند.
– اولین داروخانه شبانه‌روزی ایران(داروخانه کارون) واولین خانه سالمندان و معلولین ایران توسط دکتر آرسن میناسیان در رشت احداث شد.
– اولین بانک ایران(بانک سپه) در رشت تاسیس شد.
– اولین بازیگر تئاترِ زنِ ایران(مرحوم فرخ‌لقا هوشمند) وهمچنین مرحوم حمیده خیرآبادی معروف به نادره و ملقب به مادر سینمای ایران رشتی بود.
– رشت اولین شهر برای صادرات و واردات با اروپا بود.
– اولین کتابخانه‌ی ملی ایران، کتابخانه ملی رشت بود.
– رشت تنها شهر در دنیا است که بارانهایی به صورت خاکی در آن می‌بارد و معروف به «خاک باران» است.
– معروفترین پروفسورها و مغزهای ایرانی در دنیا(پروفسور رضا، پروفسور سمیعی، مرحوم پروفسوراکبرزاده، مرحوم دکتر محمود بهزاد پدر زیست‌شناسی ایران، دکتر محمدرضا عطرچیان عضو مهندسین سیویل آمریکا ASCE عضو سازمان بین‌المللی کارشناسان، اهل رشت هستند.
– اولین کارخانه برق
– اولین چاپخانه و روزنامه
– اولین بلدیه(شهرداری)
– اولین خیابان سنگفرش
– اولین اِگو و گنداب‌رو
– اولین سینما و تاتر و انجمنهای فعال فرهنگی
-اولین مدرسه به سبک امروزی دخترانه و پسرانه
– و بالاخره اولین شهری که دولت‌های روس و انگلیس و عثمانی و فرانسه در آن نمایندگی سیاسی داشتند و کنسولگری دایر کردند.
– و بیمارستان پورسینا، اولین مریضخانه ملی که با درآمد حاصله از نمایش «عاقبت وخیم» که نمایشنامه آن را مرحوم جهانگیر سرتیپ‌پور نوشته و کارگردانی کرده و با عوارضی که به قرار هر پوط(مقیاس وزن روسی 16 1/4 کیلو) پنج شاهی از برنجهای صدری برای مصارف این ابن‌السبیل و یتیمان گرفته می‌شد، ساخته شد. حتی معماران در ساخت این بنا، نیمی از مزد معمول را می‌گرفتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.