کد خبر : 45068
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

کفگیر «بنزین» بد جوری «به ته دیگ» خورده است!

کفگیر «بنزین» بد جوری «به ته دیگ» خورده است!

هاتف‌خبر آمارها نشان می‌دهد که کفگیر بنزین بدجوری در کشور به ته دیگر خورده است و گویا ادامه‌ی مسیر عرضه‌ی بنزین به قیمت کنونی امکانپذیر نباشد!

هاتف‌خبر آمارها نشان می‌دهد که کفگیر بنزین بدجوری در کشور به ته دیگر خورده است و گویا ادامه‌ی مسیر عرضه‌ی بنزین به قیمت کنونی امکانپذیر نباشد!
به گزارش «هاتف‌خبر» مدیر پیشین تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه به «ایلنا» گفته است: یکی از راه‌ها این است که مثلاً روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه‌ی آزاد را هم حذف کنند.
حسین آقایان درباره‌ی افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین این بوده که قیمت آن کم است. وقتی به موقع قیمت بنزین را افزایش ندهند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. هم‌اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالاها را نیز بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد.
وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکارها این است که اینکه باید از سهمیه‌ی کارتهای سوخت شخصی کم کرده، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.
مدیر پیشین تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده‌ی بنزین می‌شویم، افزود: تردد اتومبیلهای فرسوده هم مزید بر علت شده است و مصرف را به شکلی سرسام‌آور افزایش می‌دهد. همه‌ی اینها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.


وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد پنجهزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمدهای دولت را تا حدودی بیشتر کند، تاثیرگذار است اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.
آقایان بیان نمود: باید برای دارندگان خودروهای اوراقی مشوقها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلاً وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودروها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودروها با قیمت بسیار گران کنونی خودرو انگیزه‌یی برای تعویض آن ندارند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های دیگر این است که مثلاً روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه‌ی آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ کم می‌شود، اما اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه‌ی آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.
به گفته‌ی مدیر پیشین تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.
وی درباره‌ی تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مساله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌یی را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تر داشته باشیم.
آقایان سپس بیان کرد: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود اما اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.