کد خبر : 44191
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱

دلیل ممنوعیت واردات برنج هندی چیست؟!

دلیل ممنوعیت واردات  برنج هندی چیست؟!

هاتف‌خبر – این هفته اعلام شد که واردات برنج کلاً ممنوع شده است.

هاتف‌خبر – این هفته اعلام شد که واردات برنج کلاً ممنوع شده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» رئیس انجمن واردکنندگان برنج کشور در این باره گفته است که: به واردکنندگان برنج اعلام شده است به دلیل منفی شدن تراز تجاری با هندوستان باید واردات برنج از هند متوقف شود.
اخوان اکبری به «ایلنا» در این باره گفت: مرجوع کردن کیوی و سیب ایران به وسیله‌ی هند باعث منفی شدن تراز تجاری بین دو کشور شده است اما برای بالانس تجاری معقول نیست که واردات یک کالای اساسی متوقف شود حذف کیوی از سبد خانوارها فشار چندانی به سفره‌ی مردم وارد نمی‌کند اما حذف برنج از سفره‌ی مردم سخت است.


وی با اشاره به توقف واردات برنج خارجی از هند، گفت: بدون تردید مصوبه‌ی وزارت کشاورزی مبنی بر توقف برنج وارداتی بازار برنج را مشوش خواهد کرد. تجربه‌ی بازار نشان داده که همواره پیش از آغاز ماه رمضان، ماه محرم و عید نوروز میزان مصرف در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند.
اکبری با بیان اینکه دو پیک مصرف با پایان سال مصادف شده است، تصریح کرد: حدود 250 هزار تن برنج تا پایان سال باید وارد شود تا در پایان سال بازار احساس کمبود را حس نکند. کمبود برنج خارجی بر بازار برنج داخلی نیز تاثیر می‌گذارد و بدون تردید شاهد افزایش نرخ برنج داخلی نیز خواهیم بود.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج قیمت برنج خارجی را یک سوم برنج داخلی عنوان کرد و افزود: شش دهک پایین جامعه مصرف‌کننده‌ی اصلی برنج خارجی هستند اینجا این پرسش مطرح است که آیا باید در آستانه‌ی ماه رمضان و عید نوروز برنج خارجی هم از سفره‌ی مصرف‌کنندگان حذف شود؟
به گفته‌ی این فعال اقتصادی سالانه باید 1.5 میلیون تن برنج وارد شود که تا به امروز یک میلیون و 274 هزار تن برنج وارد شده و حدود 250 هزار تن دیگر نیز باید تا پایان سال وارد کشور شود که اگر این حجم وارد نشود بدون تردید شاهد افزایش نرخ برنج داخلی و خارجی خواهیم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.