کد خبر : 43876
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

علت مرگ باکلانهای گیلان مشخص شد/ دادستان دستور تشکیل پرونده را صادر کرد

علت مرگ باکلانهای گیلان مشخص شد/ دادستان دستور تشکیل پرونده  را صادر کرد

هاتف‌خبر – رئیس اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود با اشاره به مرگ ١٣٨ قطعه باکلان در سواحل چاف گفت: بر اساس شواهد موجود گرفتار شدن این پرندگان در تور صیادان و خفگی آنها در دام صیادان پره علت مرگ بوده است.

هاتف‌خبر – رئیس اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود با اشاره به مرگ ١٣٨ قطعه باکلان در سواحل چاف گفت: بر اساس شواهد موجود گرفتار شدن این پرندگان در تور صیادان و خفگی آنها در دام صیادان پره علت مرگ بوده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» از روابط عمومی و امور رسانه‌ی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، حسین جهش در توضیح این خبر گفت: با اشاره به دریافت گزارشی مبنی بر مرگ تعداد قابل ملاحظه از باکلانها در سواحل چاف شهرستان لنگرود، ابررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت و بر اساس شواهد و مدارک اولیه گرفتار شدن این پرندگان در تور صیادان و خفگی علت مرگ احتمالی آنها تشخیص داده شد.
وی افزود: بررسی اصلی مرگ باکلانها در حوزه‌ی کاری ما نبوده و مربوط به اداره‌ی کل دامپزشکی است اما بر اساس شواهد موجود گرفتار شدن در تور صیادان و خفگی علت مرگ بوده است.
حسین جهش افزود: هر ساله با آغاز فصل صید در «دریای کاسپین» و وجود دامهای صیادان در دریا، شاهد استقرار این دامها در محدوده‌یی وسیع از آبهای ساحلی لنگرود هستیم. با توجه به سبک زندگی و نوع تغذیه‌ی این گونه‌، هر ساله می‌بینیم که شماری از آنها در تورهای ماهیگیری حفه می‌شوند.
شایان گفتن است که در همین ارتباط پرونده‌ی قضایی علیه پره‌ی صیادی تشکیل شده و در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است.
جهش با اشاره به تکرار این موضوع در سالهای گذشته و همچنین استانهای همجوار افزود: با توجه به جمعیت متکثر این گونه از پرندگان در استانهای شمالی و حتی سراسر جهان هر ساله شاهد مرگ و میر تعدادی از باکلانهای گرفتار در تورهای صیادی هستیم که در مقابل جمعیت فراوان این گونه پرنده، ناچیز است.


گفتنی است باکلان یک واژه‌ی روسی است و نامهای دیگر این پرنده قره‌قار، قره‌غاز، دارغاز، آب‌قُنبِل (و در افغانستان: آزمند) است. باکلانها در سررده‌ی خانواده‌یٔ باکلانان(Phalacrocoracidae) جای می‌گیرند.
باکلانها نوک انحنادار یا داسی‌شکل دارند که نوک آنها به سمت پایین خمیده شده است. بين انگشتان پاهای آنها پرده‌ي کامل به هم پیوسته وجود دارد که از مشخصات پرندگان دريايي است.
اين پرندگان به دلیل نیاز به شنا، با‌لهای نسبتاُ کوتاه دارند. به همین دلیل آنها بیش از هر پرنده‌ی دیگر در پرواز انرژی مصرف می‌کنندهمه‌ي گونه‌هاي اين پرندگان ماهی‌خوار هستند و با غواصی از سطح آب ماهی را می‌گیرند.برخی از گونه‌های اين پرندگان تا عمق ۴۵ متری شیرجه نيز می‌زنند. علاوه بر ماهي، اين پرندگان از خرچنگها، دوزيستان و نرمتنان نيز تغذيه مي‌كنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.