کد خبر : 43047
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹

شیوه‌ی پرداخت یارانه‌ها تغییر کرد؟!

شیوه‌ی پرداخت یارانه‌ها تغییر کرد؟!

هاتف‌خبر – ششمین مرحله‌ی یارانه‌ی نقدی در حالی واریز شد که قرار بود از مهر ماه امسال پرونده‌ی واریز یارانه‌ی نقدی بسته شده و کالابرگ پرداخت شود، اما گویا حالا گزارشها نشاندهند‌ی آن است که پرونده‌ی کوپن بسته شده و قرار است پس از این یارانه‌ی نقدی پرداخت شود.

هاتف‌خبر – ششمین مرحله‌ی یارانه‌ی نقدی در حالی واریز شد که قرار بود از مهر ماه امسال پرونده‌ی واریز یارانه‌ی نقدی بسته شده و کالابرگ پرداخت شود، اما گویا حالا گزارشها نشاندهند‌ی آن است که پرونده‌ی کوپن بسته شده و قرار است پس از این یارانه‌ی نقدی پرداخت شود.
به گزارش «هاتف‌خبر» در مطلبی که «تجارت‌نیوز» بازتاب داده مشخصاُ اشاره شده که محسن زنگنه نایب ‌رئیس کمیسیون برنامه ‌و ‌بودجه‌ی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده و گفته است که یارانه‌ی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی جایگزین حذف دلار ترجیحی شده است.
این خبر زنگنه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که بر اساس قانون بودجه‌، دولت موظف است پرداخت یارانه‌ی نقدی را متوقف کند و به جای آن «کالابرگ» به مردم بدهد. اما حالا این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که «مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به ‌هر طریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.»
البته در قانون بودجه تاکید شده بود که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ماه ۱۴۰۰ به مردم بدهد اما دولت اعلام کرد که امکان چنین چیزی وجود ندارد. همچنین همزمان دولت حداقل در اظهارات خود تاکید می‌کند که پیگیر پرداخت «کالابرگ» است و وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده که مراحل پایانی آن در حال اجراست و پیش از پایان امسال این طرح اجرایی می‌شود.


چرا پرداخت «کالابرگ» متوقف شد؟
زنگنه در گفت‌وگو با «تسنیم» اعلام کرده است زمانی که ما از «کالابرگ» صحبت می‌کردیم، دولت می‌خواست به ‌خاطر تورم از برخی از قشرهای جامعه حمایت انجام بدهد. در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به‌جای اینکه پول نقد بدهد، به‌صورت هدفمند برای حمایت از قشرهای کم‌درآمد به مردم «کالابرگ» بدهد. اما آلان ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی حذف شده و یک تورم ‌۵۰ درصدی به کشور تحمیل شده است، همه‌ی کالا‌های اساسی و دیگر کالاها گران شده، بنا بر این در زمان حاضر «کالابرگ» دیگر موضوعیتی ندارد.
زنگنه ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان که برای یک خانواده‌ی چهار‌نفره حدود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر آلان به‌جای این رقم یارانه‌ی نقدی، «کالابرگ» ارائه شود، قطعاً مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
اما حالا بر اساس گفته‌های زنگنه می‌توان نتیجه گرفت که پرونده‌ی پرداخت «کوپن» بسته شده و دولت قرار است یارانه‌ی نقدی را همچنان پرداخت کند. حالا مساله این است که دو هفته‌ی قبل بود که دولت همچنان تاکید داشت که پیگیر اجرای طرح «کالابرگ» است و زیرساختهای آن را فراهم کرده است.
اگرچه مردم تمایل بیشتر به دریافت یارانه‌ی نقدی دارند و پرداخت یارانه برای دولت هم سادهتر از توزیع «کوپن» است، اما پرسشی که وجود دارد این است که چرا چنین تصمیم‌گیری حدود ششماه زمان برد. این البته زمانی است که دولت پرداخت یارانه را شروع کرد. چرا که پیش از آن هم دولت ادعا کرده بود که چندین ماه طرح پرداخت یارانه‌ی نقدی را بررسی کرده است.
این مساله نشان می‌دهد این دولت برنامه‌یی برای طرحهای اقتصادی خود ندارد و هماهنگی چندانی بین دولت و مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این موضوعات دیده نمی‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.