کد خبر : 42634
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴

کارشناسان اعتقاد دارند که خوشه‌های صنعتی موتور محرکه‌ی اقتصاد گیلان هستند

کارشناسان اعتقاد دارند که خوشه‌های صنعتی موتور محرکه‌ی اقتصاد گیلان هستند

هاتف‌خبر – اواخر سال ۱۳۹۴ معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان از فعالیت ۱۰ خوشه‌ی کسب و کار صنعتی در استان گیلان گیلان خبر داد و گفت: این ۱۰ خوشه‌ی صنعتی هم‌اکنون شناسایی شده‌اند و استان گیلان به طور نسبی در مدل خوشه‌ی کسب و کار صنعتی موفق بوده است.

هاتف‌خبر – اواخر سال ۱۳۹۴ معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان از فعالیت ۱۰ خوشه‌ی کسب و کار صنعتی در استان گیلان گیلان خبر داد و گفت: این ۱۰ خوشه‌ی صنعتی هم‌اکنون شناسایی شده‌اند و استان گیلان به طور نسبی در مدل خوشه‌ی کسب و کار صنعتی موفق بوده است.
چند سال پس از این اظهارنظر مدیر عامل وقت شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان اظهار کرد: خوشه‌های صنعتی می‌توانند موتور محرکه‌ی اقتصاد گیلان باشند.
وی با اشاره به شناسایی چهار خوشه‌ی صنعتی در استان گیلان، این استان را به دلیل داشتن زمینه‌های مرتبط با خوشه‌های اقتصادی- صنعتی به عنوان استان الگوی موفق برای سازماندهی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط عنوان و اعلام کرد و افزود: خوشه‌های چای، شیلات، کلوچه، زیتون و … از مزیتهای استان گیلان در این زمینه هستند.
رئیس وقت هیات مدیره‌ی شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان، خوشه‌های صنعتی را تامین‌کنندگان اصلی اشتغال جدید و مهد تحول و نوآوری دانست و گفت: مدل توسعه‌ی خوشه‌های صنعتی عامل راهبردی برای توسعه‌ی اقتصادی، اشتغالزایی و رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط هستند.
متاسفانه از زمانی که موضوع خوشه‌های صنعتی در استان مطرح شده تاکنون هنوز هیچ برنامه‌یی مشخص برای بنگاه‌های درون خوشه‌های صنعتی که با بازدهی بیشتر و استفاده‌ی تخصصی‌تر از امکانات، می‌توانند محصولاتی به مراتب باکیفیت‌تر و همچنین با قیمت تمام شده‌ی ارزانتر تولید کنند، اعلام نشده است.


هر چند کارشناسان مرتبط اعتقاد دارند که ساماندهی خوشه‌های صنعتی به دلیل مزیتهای فراوان آن باید در دستور کار قرار بگیرد اما هنوز خوشه‌های صنعتی به دلیل تامین مواد اولیه‌ی پیمانکاران فرعی، خریداران، صادرکنندگان، تامین‌کنندگان ماشین‌آلات، نهادهای مختلف پشتیبان، مشاوران، خدمات عمومی، واحدهای مربوط به سیستم حمل‌ونقل و دیگر تامین‌کنندگان در بخشهای مختلف دچار کمبود هستند.
شناخت مزیتهای نسبی هر استان در زمینه‌ی فعالیتهای تولیدی – صنعتی، مهمترین حلقه‌ی از فرآیندهای مرتبط با توسعه است که با توجه به آن می‌توان امکان اشتغالزایی را برای طیف پرشماری از افراد فراهم آورد.
از آنجایی که محصولات استراتژیک هر استان در شاخه‌یی از خوشه‌های صنعتی استان قرار می‌گیرند، توجه به خوشه‌های صنعتی می‌تواند راهی برای توسعه و پیشرفت هر استان باشد و استان گیلان هم با داشتن بیش از ۱۰ خوشه‌ی صنعتی بدون شک یکی از استانهای موفق در زمینه‌ی توسعه‌ی آنها خواهد بود.
مزیتهای منطقه‌یی همواره باید در رسیدن به توسعه‌ی پایدار مد نظر و مورد استفاده باشند و باید تلاش شود در اجرای مدل خوشه‌ی‌ کسب‌وکار صنعتی از فرآیند تولید محصولات به صادارات پایدار نیز رسید.
نایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان تورم را یکی از دلایل اصلی عدم توسعه پایدار در کشور عنوان کرد و با تاکید بر اینکه اگر تورم مهار نشود توسعه پایدار حاصل نمی‌شود گفت: اصلی‌ترین عامل ایجاد تورم عدم توجه به تولید است.
با همه‌ی اینها صنایعی همچون شالیکوبی، چای، زیتون، کلوچه، گردشگری، مرغ گوشتی، شیلات، فندق، شن و ماسه خوشه‌های صنعتی استان گیلان را می‌توانند تشکیل دهند که هر یک زمینه‌های توسعه و پیشرفت دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.