کد خبر : 42433
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸

گیلان؛ استان استراتژیک از نظر کشاورزی است

گیلان؛ استان استراتژیک از نظر کشاورزی است

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین -رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان می‌گوید این استان از نظر تولید محصولات کشاورزی و در زمینه‌ی امنیت غذایی یک استان استراتژیک و پرپتانسیل است.

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین -رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان می‌گوید این استان از نظر تولید محصولات کشاورزی و در زمینه‌ی امنیت غذایی یک استان استراتژیک و پرپتانسیل است.
به گزارش «هاتف» دکتر صالح محمدی با اشاره به اینکه با وجود مشکل آب در استان در سال زراعی جاری با مدیریت بهینه‌ی آب شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج نسبت به سال گذشته هستیم.
وی با بیان شمای کلی از وضعیت کشاورزی در استان گیلان و چالشهای مدیریتی موجود در استان عنوان کرد: همکاران ما در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به مردم انجام می دهند تا بهترین عملکرد ثبت شود.
دکتر صالح محمدی گفت: برنامه‌های دولت در زمینه‌ی کشاورزی در استان ما با جدیت در حال پیگیری است و ان‌شاءالله بتوانیم در مسوولیت خود درست عمل کنیم و به نقطه‌ی مطلوب نزدیک شویم.
کارشناسان کشاورزی اعتقاد دارند که استان گیلان در زمینه‌ی تولید چای، زیتون، فندق و بادام زمینی مقام یکم کشور و از نظر تولید برنج مقام دوم را در ایران دارا است.
باغهای کیوی به ویژه در شرق استان گیلان هم رواجی روزافزون داشته و این محصول نیز به عنوان یکی از تولیدات مهم استان به حساب می‌آید.
هر چند محصول اصلی کشاورزی گیلان تاکنون برنج بوده و تقریباً همه‌ی زمینهای قابل آبیاری شالیزار هستند(بیش از ۴۰ درصد مساحت جلگه)، اما برنجکاری در همه‌ی مناطق استان دیده می‌شود و ۵۲ درصد زمینهای کشاورزی گیلان به کشت برنج اختصاص دارد.
تا سال ۱۳۶۱ گیلان بزرگترین تولیدکننده‌ی برنج ایران بود و ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید ملی را در اختیار داشت اما در این سال استان همجوار گیلان یعنی مازندران از آن پیشی گرفت.
۶۰ درصد تولید استان گیلان در ناحیه‌ی دلتای سفیدرود انجام می‌شود اما در جلگه‌های حاشیه‌یی غربی و شرقی نیز تولید برنج با محصولات متنوع دیگری ترکیب شده ‌است.
علاوه بر محصولات گفته شده نوغانداری هم به نوعی با زندگی روستایی گیلان گره خورده و به همین دلیل کشت توت برای تغذیه‌ی کرم ابریشم که زمانی از برنج نیز مهمتر بود، به عنوان یکی از قدیمیترین فعالیتهای کشاورزی هنوز مورد اقبال کشاورزان گیلانی است.
در خوشابر و گشت در غرب استان گیلان و در آستانه‌ی اشرفیه تا قاسم‌آباد در شرق استان گیلان و کوهپایه‌ها کشت توت انجام می‌شود.
امروزه گیلان اصلیترین منطقه‌ی تولید ابریشم در ایران است و ۸۰ درصد تولید ملی که چیزی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تن در سال است، را در اختیار دارد.
تلمبارها، محل نگهداری کرمهای ابریشم هستند که از ویژگیهای معماری بومی استان گیلان شمرده می‌شوند و همچنین یکی از شرکتهای مهم بخش کشاورزی کشور یعنی شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران در شهر رشت واقع شده ‌است.
چای گیلان هم در ایران و حتی جهان نامی آشنا است. نخستین کارخانه‌ی فرآوری چای در ایران در ۱۳۱۱ در یک ایستگاه تحقیقاتی در لاهیجان تأسیس شد و انگیزه‌یی برای کشت این گیاه ایجاد کرد.


چای امروزه مهمترین محصول تولیدی گیلان پس از برنج است و لاهیجان منطقه‌ی اصلی کشت آن است.
کاشت و تولید تنباکو در منطقه‌ی فومن و تالش و همچنین وجود درختان میوه در دو حاشیه‌ی ساحلی با تولیداتی همچون گیلاس، آلو و آلبالو در شمال تالش و نیز میوه‌های همچون مرکبات در شرق استان گیلان در دیگر محصولات تولیدی استان گیلان است.
علاوه بر کشاورزی دامداری نیز در همه‌ی جلگه‌ی مرکزی دیده می‌شود و ساکنان منطقه‌ی تالش و گالش نیز کمربند کوهستانی دامداری را در اختیار دارند.
در دیلمان، عمارلو و اشکورات کشتزارهای گسترده‌ی گندم وجود دارد که بیشتر به طور دیمی کاشت می‌شود.
منطقه‌ی رودبار و منجیل به دلیل داشتن اقلیم مدیترانه‌یی کشاورزی بی‌همتا و بینظیر در ایران دارند که مرکز اصلی تولید زیتون، گندم و دامداری و شالیکاری کنار سفیدرود در بخش رستم‌آباد است.
شیلات و صنایع وابسته‌به آن نیز از دیگر توانمندیهای بخش وابسته و مرتبط با کشاورزی استان گیلان است. آبزی‌پروری در مزارع پرورش ماهی، صید ماهیان استخوانی و غضروفی(ماهیان خاویاری) از دریای کاسپین فرصتهای اقتصادی بسیاری را برای این منطقه رقم زده است.
همه‌ی این موارد را باید به صنعت فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی پیوند زد و آنپگاه می‌توان به خوبی دریافت که استان کوچک گیلان چقدر می‌تواند در اقتصاد کشور موثر باشد.
کشاورزان سراسر گیلان به طور خودجوش و بدون حمایت فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی را از سالیانی دور ادامه می‌دهند و این فعالیت نسل به نسل به ما انتقال یافته است.
همه‌ی موارد گفته شده نشان می‌دهد که گیلان چه وضعیتی از نظر تولید محصولات کشاورزی دارد و کشاورزان گیلان چگونه می‌توانند به کار و فعالیت خود رونق ببخشند.
به نظر می‌رسد مسوولان به جای اینکه بنشینند و از مزایا و محاسن کشاورزی در استان گیلان سخن بگویند باید کاری کنند تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گیلان روز به رو گسترش یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.