کد خبر : 42367
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸

لابه‌لای خبرها

لابه‌لای خبرها

هاتف‌خبر – «لابه‌لای خبرها» نگاهی گذرا و نیمه تحلیلی به خبرهایی که در طول هفته گفته یا شنیده‌ شده دارد که خواندن آنها می‌تواند برای مخاطب جالب باشد.

هاتف‌خبر – «لابه‌لای خبرها» نگاهی گذرا و نیمه تحلیلی به خبرهایی که در طول هفته گفته یا شنیده‌ شده دارد که خواندن آنها می‌تواند برای مخاطب جالب باشد.

گاف مجری صداوسیما درباره‌ی محل دفن «سایه»

   هاتف‌خبر – برخی از سایتهای خبری فیلمی کوتاه از مجری صدا و سیما منتشر کرده‌اند که در آن یک گاف بزرگ در باره‌ی محل دفن هوشنگ ابتهاج شاعر نامدار ایران در کنار درخت ارغوان خیلی توی ذوق می‌زند.

   مجری صدا و سیما در لابه‌لای سخنانش گفت: محل دفن هوشنگ ابتهاج شاعر نامدار ایرانی شهر رشت است و همچنین افزود: مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده‌اند که پیکر ابتهاج روز جمعه از تهران تشییع می‌شود و در شهر رشت و در کنار درخت ارغوان به خاک سپرده می‌شود.

   این در حالی که درخت ارغوان خانه‌ی شادروان سایه در تهران و حوالی میدان فردوسی است نه در شهر رشت!

۷۰ درصد فاضلاب تصفیه‌ی‌ نشده‌ی انسانی به دریای کاسپین وارد می‌شود

   هاتف‌خبر – از ۹ شهر ساحلی در استان گیلان تنها سه شهر رشت، بندرانزلی و لاهیجان از تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب انسانی برخوردار است و در همین سه شهر نیز از تمام ظرفیت تصفیه‌خانه استفاده نمی‌شود.

   کارشناسان می‌گویند یکی از مخاطرات جدی که هم‌اکنون سلامت اکوسیستم دریای کاسپین را تهدید می‌کند، ورود ۷۰ درصد فاضلاب تصفیه‌نشده به آن است.

   سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر می‌گوید: دریای کاسپین به دلیل بسته‌بودن این محیط آبی و عدم ارتباط و تبادل آب با آبهای باز اقیانوسی، توان پالایش به نسبت کمتراز دریاهای نیمه‌بسته مانند خلیج فارس و دریاهای باز مانند دریای عمان دارد.

   امید صدیقی سوادکوهی می‌افزاید: متأسفانه در چند دهه‌ی گذشته به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و از بین رفتن مقررات و ضوابط در کشورهای تازه استقلال یافته، بی‌نظمی و تخلفات گسترده همچون صید بی‌رویه و غیر مجاز و قاچاق به ویژه ماهیان خاویاری شدت یافته و توسعه‌ی غیراصولی و گسترش شهرهای ساحلی و ایجاد صنایع آلاینده شدت گرفته است. به‌تدریج با افزایش آلودگی‌ها و بهره‌برداری افسارگسیخته و بی‌رویه منابع زیستی، وضعیت محیط زیست دریای خزر وخیم‌تر شده و منجر به کاهش ذخایر آبزی و کاهش کیفیت آب گردید.

   هر چند معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۷ برنامه‌ی الزام احداث یا تکمیل تصفیه‌خانه‌ی شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر را در هیأت دولت به تصویب رساند اما متأسفانه با وجود پیگیریها این مصوبه هنوز به طور کامل اجرایی نشده و همچنان دلیل آن کمبود منابع مالی اعلام شده است.

در محل تلاقی رودخانه‌ها و دریای کاسپین شنا نکنید

   هاتف‌خبر – یکی از دریاهای محبوب برای شنا در تابستان دریای شمال ایران «کاسپین» است که در این فصل پذیرای گردشگران فراوان بوده و بر خلاف ظاهر آرام و زیبایش، دریایی خطرناک و پر از مخاطره محسوب می‌شود که اگر نشناخته پا به درون آبهای آن بگذارید شاید دیگر هیچوقت بیرون نیایید.

   محل تلاقی رودخانه و دریای کاسپین یکی از خطرناکترین مکانها برای شنا است چون تلاقی آب شور و لب شور موجب بروز پدیده‌ی «نهشت اسفنجی رسوبات» می‌شود که نسبت به وزن بسیار حساسند و اگر شناگران وارد آن شوند به سرعت فرو می‌روند، شناگران باید از این محل حداقل یک تا دو کیلومتر فاصله داشته باشند.

   سال گذشته یکهزار و ۱۶۶ نفر در کشور غرق شدند. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی این رقم در مقایسه با سال پیش از آن که تعداد تلفات یکهزار و ۱۸۸ نفر بود، ۱.۹ درصد کمتر بوده است، از کل تلفات غرق شدگی در سال گذشته (۱۴۰۰)، یکهزار و ۹ نفر مرد و ۱۵۷ نفر زن بودند. در این مدت استانهای مازندران با ۱۴۷، خوزستان با ۱۲۵ و گیلان با ۹۱ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را داشته‌اند.

گیلان و شش استان دیگر به اهدای خون فوری نیازمند هستند

   هاتف‌خبر – سازمان انتقال خون تاکید کرد که به کمک شبکه‌ی ملی خون‌رسانی، توزیع خون در همه‌ی استانها مدیریت می‌شود. البته متغیرهایی همچون آب و هوا، تعطیلات، حوادث غیر مترقبه و … می‌توانند ذخایر خون را تحت تاثیر قرار دهند.

   همچنین بر اساس آمار سازمان انتقال خون استانهای گیلان، خراسان رضوی، قم و لرستان، یزد، فارس و سیستان و بلوچستان نیازمند اقدام فوری برای اهدای خون هستند.

    براساس اعلام سازمان انتقال خون، در استانهای گیلان، خراسان رضوی، قم و لرستان، یزد، فارس و سیستان و بلوچستان میزان ذخایر خون در جغرافیای ذخایر کشور در وضعیت قرمز قرار دارد. بنا بر این از هموطنان دعوت می‌شود در این استانها اهدای خون را در برنامه‌ی روزانه خود قرار دهند.

حمله‌ی خرس به گردشگران جمهوری آذربایجان در آستارا تکذیب شد

   هاتف‌خبر – رئیس اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا حمله‌ی خرس به توریستهای جمهوری آذربایجان در بخش مرکزی بندر آستارا را تکذیب کرده است.

   وحید مصطفی‌‌دوست در گفت‌وگو با «شبستان» اظهارکرد: تصاویری در روزهای اخیر مبنی بر حمله‌ی خرس به توریستهای جمهوری آذربایجان در منطقه‌ی کشفی در فضای مجازی منتشر شده بود.

   رئیس اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان بندر آستارا افزود: این تصاویر که نشان می‌دهد خرس دو مرد و زن را تکه و پاره کرده و به وسیله‌ی ماموران کفاظت محیط زیست کشته می‌شود.

   وی با تکذیب حمله‌ی خرس به توریستهای جمهوری آذربایجان در روستای کشفی بخش مرکزی آستارا، تصریح‌ کرد: این تصاویر مربوط به آستارا نیست و تاکنون کسی نیز به اداره‌ی حفاظت محیط ‌زیست شهرستان آستارا مراجعه نکرده و شاکی هم نشده است.

   مصطفی‌دوست سپس خاطر نشان ‌کرد: گفته می‌شود تصاویر مربوط به کشور همسایه است.

یک «کارزار» ویژه برای احیای تالاب انزلی به راه افتاد

   هاتف‌خبر – تاکنون بیش از ۴۴ هزار امضا با راه‌اندازی یک «کارزار» برای احیای تالاب انزلی به ثبت رسیده است.

   به گزارش «هاتف‌خبر» امضاکنندگان این کارزار در نامه‌یی به رئیس حفاظت محیط زیست کشور و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان نوشته‌اند که امضاکنندگان این نامه به عنوان جمعی از شهروندان بندرانزلی و مردم استان گیلان، با توجه به اینکه شاهدان عینی خشک شدن و از بین رفتن تالاب بین‌المللی انزلی هستند تاکید دارند که این روزها دیگر نفس تالاب ارزشمند انزلی به شماره افتاده و مرگ آن نزدیک است.

   آنها می‌گویند خشک شدن زیباترین تالاب ایران بر اثر ورود فاضلابها و پسماندها و افزایش سطح لجن و کم شدن عمق آب، تلف شدن ماهیان باارزش تالاب، افزایش تصاعدی گیاهان مهاجم، نابود شدن اکوسیستم تالاب و به خطر افتادن معیشت حاشیه‌نشینان تالاب که با کشاورزی، صیّادی و فروش صنایع دستی امرار معاش می‌کنند و… نشان می‌دهد که امروز تالاب انزلی اصلاً حال و روز خوب و خوش ندارد.

   امضا کنندگان این نامه که تا لحظه‌ی این خبر ۴۴ هزار و ۵۲۲ نفر بوده‌اند تقاضای رسیدگی فوری به این مطالبه‌ی مردمی را در جهت اجرای طرح احیای تالاب انزلی داشته‌اند.

   گفتنی است پیش از این نیز یک کارزار با هدف «مطالبه‌ی نجات تالاب بین‌المللی انزلی» به راه‌ افتاده ‌بود که در نامه‌یی خطاب به ریاست جمهوری خواستار رسیدگی به وضع این تالاب بین‌المللی شده بودند.

وضعیت نان در گیلان صدای امام جمعه‌ی رشت را هم در آورد

   هاتف‌خبر – حجت‌الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی امام جمعه‌ی رشت، در خطبه‌های نماز جمعه‌ی این شهر از وضعیت نابه‌سامان نان در استان گیلان انتقاد کرد.

   وی با اشاره به مساله‌ی آرد و نان و اهمیت آن برای مردم یادآور شد: علاوه بر تشدید نظارتها در بخش توزیع آرد، مسوولان باید بر کیفیت نان نیز نظارت جدی صورت داشته باشند تا رضایت مردم جلب شود.

   نماینده‌ی ولی فقیه در استان گیلان در پایان سخنان خود به موضوع نان و محدودیتها و مشکلات کیفی مرتبط با آن در مناطق مختلف استان اشاره کرد و از مسوولان خواست با بازرسیها و نظارتهای مداوم از بروز هرگونه کم‌کاری، کم‌فروشی و بی‌توجهی به پخت کیفی نان در برخی نانواییها جلوگیری نموده و زمینه‌ی رضایت همگانی را در تهیه و عرضه‌ی نان فراهم نمایند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.