هاتفخبر – در چند دهه گذشته، با توجه به اهمیت انکارناپذیر مدیریت در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مدارس، کشورهای پیشرفته بر مدیریت کارآمد و اصلاح سیستمهای آموزشی تمرکز ویژه داشتهاند و برخی از سازمانهای بینالمللی برای رفع نواقص آموزشی و سیستمهای ارزشیابی تلاشهای قابل توجهی را انجام دادهاند. آموزش جمعی بدون مهارت و دانش
هاتفخبر – در چند دهه گذشته، با توجه به اهمیت انکارناپذیر مدیریت در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مدارس، کشورهای پیشرفته بر مدیریت کارآمد و اصلاح سیستمهای آموزشی تمرکز ویژه داشتهاند و برخی از سازمانهای بینالمللی برای رفع نواقص آموزشی و سیستمهای ارزشیابی تلاشهای قابل توجهی را انجام دادهاند. آموزش جمعی بدون مهارت و دانش به روز یک مدیر توانمند که در کنار بهرهمندی از ظرفیت هدایت پرسنل خود، یک آموزگار باتجربه و توانمند نیز هست، میسر نخواهد بود. یک مدیرکارآمد عمیقاً به موفقیت دانشآموزان خود اهمیت میدهد و به خوبی آگاه است که نمرات تنها معیار برای سنجش کیفیت آموزشی نیستند. مدیران با مشارکت در تمامی جنبههای سیستم مدرسه، امور روزانه و تمامی اتفاقاتی را که در مدرسه رخ میدهد، تحت نظر دارند تا در شرایط مختلف بهترین تصمیم را بگیرند. نقش مدیر این است که هدایت استراتژیک مدرسه را به بهترین نحو انجام دهد، برنامهی آموزشی استاندارد را اجرا کند، روشهای تدریس معلمان را ارزیابی نماید، روند پیشرفت و موفقیت دانش آموزان را پیگیری کند، اولیا را به مشارکت در برنامههای فوق برنامه و ارائهی پشنهادها جهت بهبود عملکرد دانش آموزان تشویق نماید، بودجهی مدرسه را به کارآمدترین شکل ممکن برای انجام برنامههای آموزشی و پرورشی اختصاص دهد، کارمندان با انگیزه و با دانش را به کار بگیرد و امکانات نرم افزاری و سختافزاری مدرسه را زیر نظر داشته و تا حد ممکن به روز کند. فعالیتهای یک مدیر معمولا به ساعات کاری در مدرسه ختم میشود و ساعات زیادی را برای هماهنگی برنامههای فراآموزشی، جلسات با مدیران و پرسنل مدرسه و تصمیم گیریهای هوشمندانه برای حل مشکلات و مسائل پیش آمده در مدرسه صرف میکند.
بنا بر این مدیریت یک مدرسه، فارغ از تعداد دانشآموزان و پرسنل، کاری بسیار زمانبر و دشوار است و یک مدیر خوب باید بتواند در اولویت بندی کارها و برنامهریزی و سازماندهی امور مختلف، تواناییها و مهارتهای لازم را کسب کند. سازماندهی به این معناست که برنامهریزیهای انجام شده برای دستیابی به اهداف آموزشی که بر اساس سیاستگذاریهای کلان کشوری مشخص شدهاند، به درستی اجرا شوند. در جهان امروزی که با نسلی از دانش آموزان خلاق مواجه هستیم، معلمان باید بتوانند محیطی مناسب برای تسهیل یادگیری خلاق ایجاد کنند که این امر نیازمند تفکر خلاق، برنامهریزی و مدیریت فعالیتهای کلاسی توسط معلم است. آموزش معلمان برای فراگیری این مهارتهای اساسی، اهمیت ویژه دارد زیرا آنها را در عمل تبدیل به تسهیلکنندگان کارآمد میکند. در نظامهای آموزشی، این مدیران هستند که میتوانند شرایط لازم برای تربیت معلمانی خلاق و با انگیزه را فراهم کنند تا بتوانند در کنار برطرف کردن نیازهای درسی، در آموزش مهارتهای اجتماعی مختلف به دانشآموزان عملکردی موفق داشته باشند، استعدادهای گوناگون دانشآموزان را شناسایی و به شکوفایی آنها کمک کنند. تحقیقات نشان میدهد که رهبری و مدیریت کارآمد در مدارس، امری حیاتی است و وقتی مدارس از مدیرانی کارآمد بهرهمند باشند، امکان دستیابی به اهداف آموزشی و تاثیر مثبت بر دستاوردهای دانشآموزان بسیار زیاد خواهد بود (فایرستون و ریهل، 2005؛ مازانو، واترز و مک نالتی، 2005). تحقیقات در موسسهی هدایت آموزشی دانشگاه استنفورد (2005) سه جنبهی مهم نقش مدیران در یادگیری دانشآموزان را به این ترتیب گزارش میکند: 1) درک عمیق از چگونگی حمایت از معلمان 2) مدیریت برنامههای آموزشی به گونهای که یادگیری دانشآموزان را ارتقا دهد. 3) توانایی تبدیل مدارس به موسساتی کارآمد که تدریس قدرتمند و یادگیری موثر برای همهی دانشآموزان را فراهم میکنند. با توجه به مسئولیتهای متعدد مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی و فراآموزشی، یک مدیر کارآمد نیازمند مهارتهایی چون توانایی کار گروهی، مسئولیتپذیری، توانایی سازماندهی و مدیریت امور آموزشی و پرورشی، مهارتهای ارتباطی شفافی و کتبی، درک نقاط قوت و ضعف خود، تفکر خلاق، اشتیاق و انگیزه برای اجرای درست برنامهریزیهای انجام شده است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.