کد خبر : 42070
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

یکبار هم شده تقلید کنیم!

یکبار هم شده تقلید کنیم!

هاتف‌خبر – شالیکاران ژاپنی کاه‌های باقیمانده‌ از برنجزارهای خود که «وارا» نام می‌نهند را دور نمی‌ریزند یا آتش نمی‌زنند بلکه از آنها به گونه‌یی هوشمندانه برای جذب و جلب گردشگران بهره می‌برند.

هاتف‌خبر – شالیکاران ژاپنی کاه‌های باقیمانده‌ از برنجزارهای خود که «وارا» نام می‌نهند را دور نمی‌ریزند یا آتش نمی‌زنند بلکه از آنها به گونه‌یی هوشمندانه برای جذب و جلب گردشگران بهره می‌برند.
آنها علاوه بر اینکه از «وارا» یا «کولوش» خودمان برای استفاده‌ی خوراک دام یا غنی کردن خاک استفاده می‌کنند، تلاش می‌نمایند تا با بهره‌گیری از نیروی تخیل خود به ساخت تندیسهای غول‌پیکر کاهی استفاده کنند و آنها را در فستیوال هنری سالانه‌ی «وارا»ی خود به نمایش بگذارند. این تندیسهای بسیار بزرگ هنگامی که در فستیوال یاد شده به نمایش گذاشته می‌شود گردشگرانی از سراسر جهان را به سوی خود جلب می‌کند.
شالیکاران هوشمند ژاپنی به این روش تلاش می‌کنند فرهنگؤ، آداب، رسوم و کشور خود را بیشتر و بهتر به دیگران بشناسانند و از این راه به اقتصاد روستایی خود نیز کمک کنند.
آنها برای ساخت این تندیسهای کاهی نیاز به اسکلتهای ویژه‌ی چوبی دارند تا این تندیسها را سر پا نگه‌دارند که پس از اسکلت‌سازی کاه‌های دسته‌بندی شده به گونه‌یی ماهرانه در لابه‌لای اسکلت اصلی جای می‌گیرد و تندیسهای غول‌پیکر از موجودات همچون دایناسورها، فیل، زرافه، تمساح و… ساخته می‌شود.
بهترین جشنواره‌های تندیسهای کاهی در شهرهای «کاگاوا» و «نیگاتا» برگزار می‌شود و این جشنواره‌ها گردشگرانی بسیار رابه این مناطق جذب می‌کنند.
یقیناً در جهان امروز سهم پسماندها و دورریزها از کالاهای خوراکی و غیرخوراکی بسیار اندک است و هر کشور به سهم خود تلاش می‌کند تا شیوه‌هایی را به کار ببرد که از پسماندها استفاده‌یی مطلوب و بهینه به عمل آید.
به گره زدن اقتصاد کشاورزی به گردشگری کشور ژاپن توانسته‌ است ابتکاری در این زمینه به کار گیرد و بر درآمدهای کشاورزان خود بیافزاید.


تابلوهایی که از شالیزارها در مقاطع گوناگون روی زمین به وسیله‌ی شالیکاران ژاپنی نقش می‌بندد یکی دیگر از روشهای جذب و جلب گردشگران در فصل کاشت، داشت و برداشت برنج است.
بیاییم به جای آتش زدن کاه و کولوش برنجزاریمان یکبار هم که شده تجربه‌ی تندیس‌سازی ژاپنیها را تقلید کنیم و تلاش نماییم با استمرار این حرکت در آینده گردشگران را نیز به سمت روند حرکت این جریان جذب کنیم
فصل برداشت برنج در شمال کشور آغاز شده و پس از این مطابق رسم هر ساله‌ی کشاورزان آتش‌زدن کاه‌های باقیمانده از شالی در برنامه‌ی کاری شالیکاران گیلانی قرار خواهد گرفت درحالی که می‌توان جشنواره‌ی تندیسهای کاهی را جایگزین دود و آتش کرد.


شایلکاران باید بدانند که این باور نادرست که پس از برداشت برنج، باید کاه و کولوش باق مانده را سوزاند تا به کاهش آلودگی زمین شالیکاری در فصل آینده کمک کرد در حقیقت در بلندمدت تیشه بر ریشه‌ی خاک می‌زند.
خارج‌ شدن عناصر غذایی موجود در خاک به شکل گاز و در نهایت فقیر شدن خاک از نظر عناصر غنی و از بین رفتن موجودات زنده‌ی مفید خاک، از آثار زیانبار این باور نادرست است.
همچنین کارشناسان می‌گویند که بر اثر تولید گرمای بسیار فراوان در زمین بر اثر آتش زدن کاه‌ها و از بین رفتن ساختمان خاک، شرایط برای فعالیت، رشد و تکثیر گیاهان هرز در شالیزار مساعد می‌‌شود.
روش نادرست آتش زدن کاه شالیزارها پس از برداشت محصول روشی برای از بین بردن بقایای محصول در زمینها است که این روش به دلیل سادگی و کم هزینه بودن در بسیاری از اوقات به وسیله‌ی کشاورزان به دیگر روشها ترجیح داده می‌شود اما این روش در کنار سادگی، سرعت فراوان و هزینه‌ی کم مضرات بسیاری دارد. به این علاوه بر آنچه گفته شد زیانهای اساسی و تبعات مخرب محیط زیستی، آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای شالیکاران و از دست رفتن ارزش اقتصادی کاه را نیز در بر دارد.
شاید بتوان با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شالیکاران گیلانی از اقدام جالب توجه و تحسین‌برانگیز ژاپنیها در به کارگیری کاه و کولوش شالیزارها پس از برداشت، الگوبرداری کرد و به اقصاد برنجکاران نیز بیش از پیش رونق بخشد.


اما علاوه بر این موضوع مسوولان نیز همچون سالهای گذشته از منع قانونی آتش‌زدن کاه و کولوش شالیزارها سخن می‌گویند.
در همین زمینه سیدحسن جعفری سرپرست اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی گفت: به منظور اطلاع‌رسانی، فرهنگسازی و نیز آشنایی کشاورزان با عواقب سوء ناشی سوزاندن ضایعات کشاورزی در این فصل با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداری و با حضور دهیاران روستاهای مختلف شهرستان ، آلودگی بیش از حد هوا به دلیل سوزاندن این ضایعات و در نتیحه بروز انواع مختلف بیماریهای تنفسی مورد توجه قرار گرفت.


وی با بیان اینکه سوزاندن کاه و کولوش در مزارع مضرات بسیاری دارد، اظهار کرد: این کار علاوه بر از بین بردن میکروارگانیسمهای خاک، باعث فقیرتر شدن مواد آلی آن، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، فشردگی خاک بر اثر کاهش درصد مواد آلی و کم شدن رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک، آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.
جعفری گفت: با توجه به نص صریح قانون «ماده‌ی ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده‌ی ۲۰ قانون هوای پاک» سوزانیدن کاه و کولوش جرم محسوب شده و به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
وی در پایان از مردم و دوستداران محیط زیست نیز خواست، در صورت مشاهده‌ی هر گونه تخلف در این زمینه مراتب را از طریق تماس به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانها‌ اطلاع دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.