کد خبر : 41680
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

آیا باید «نوبت چهارم واکسن کرونا» بزنیم؟!

آیا باید «نوبت چهارم واکسن کرونا» بزنیم؟!

هاتف‌خبر – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که همه‌ی افراد بیش از ۱۸ سال و افراد ۱۲ تا ۱۸ سالی که دچار بیماریهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی بوده یا بیماریهای زمینه‌یی شدید دارند، در صورتی که ششماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها گذشته باشد، باید نوبت یادآور «واکسن کرونا» را تزریق کنند، اما باید پرسید «واکسن دُز یادآور» باید چه نوعی باشد؟، اثرات جانبی آن چقدر است؟، بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان از چه نوع واکسن می‌توانند استفاده کنند؟ و بسیاری پرسشهای دیگر.

هاتف‌خبر – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که همه‌ی افراد بیش از ۱۸ سال و افراد ۱۲ تا ۱۸ سالی که دچار بیماریهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی بوده یا بیماریهای زمینه‌یی شدید دارند، در صورتی که ششماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها گذشته باشد، باید نوبت یادآور «واکسن کرونا» را تزریق کنند، اما باید پرسید «واکسن دُز یادآور» باید چه نوعی باشد؟، اثرات جانبی آن چقدر است؟، بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان از چه نوع واکسن می‌توانند استفاده کنند؟ و بسیاری پرسشهای دیگر.
به گزارش «هاتف‌خبر» پس از اعلام تزریق «دُز چهارم واکسن کرونا» در کشور، «ایسنا» گفت‌وگویی با مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده و آنها به پرسشهای یاد شده درباره‌ی تزریق «دُز یادآور واکسن کرونا» پاسخ دادند.

– در تزریق «دُز چهارم واکسن کرونا» آیا باید از واکسنی خاص استفاده شود؟
– همه‌ی انواع واکسنهای موجود در مراکز واکسیناسیون قابلیت استفاده به عنوان نوبت یادآور را دارند. بنا بر این به همه‌ی افرادی که بیش از ششماه از نوبت قبلی آنها گذشته، توصیه می‌شود یک نوبت واکسن دریافت کنند. دریافت یک نوبت یادآور از هر نوع واکسن، مهمتر از دریافت نوعی خاص از واکسن است.

– نوع واکسن دُزهای پیشین با دوره‌ی چهارم ارتباط دارد یعنی چه واکسنی زده‌ایم آلان باید چه واکسنی بزنیم؟
– باید توجه کرد که دریافت یک نوبت «واکسن یادآور» مهمتر از این است که چه نوع واکسنی، تزریق کنیم.

– اگر کسی تاکنون واکسن نزده می‌تواند «دُز چهارم» را بزند یا صرفاً برای افرادی است که «دُزهای اول، دوم و سوم» را زده‌اند باید اقدام شود؟
– کسی که تاکنون «واکسن کووید-۱۹» نزده است بیشترین خطر ابتلا به این بیماری را دارد. بنا بر این افراد یاد شده باید در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و «واکسن نوبت اول» را دریافت کنند و سپس یکماه بعد «واکسن نوبت دوم» را دریافت نمایند.

– واکسنهای ایرانی چقدر از نظر کیفیت و اثرگذاری قابل اعتماد هستند؟
– همه‌ی واکسنهای تولید داخل مراحل مطالعات بالینی را منطبق با استانداردهای بین‌المللی و داخلی سپری کرده‌اند و نتایج بسیار مناسب در مقایسه با واکسنهای وارداتی داشته‌اند. علاوه بر این مقایسه‌ی وضعیت ابتلا در کشور خودمان و کشورهای اروپایی نشاندهنده‌ی یکسان بودن نتیجه‌ی واکسیناسیون در کاهش موارد بستری و مرگ ناشی از بیماری است. در حالی‌که واکسنهای متفاوتی استفاده شده‌اند.

– برخیها می‌گویند که صرفاٌ باید «واکسن کرونا» که ماهیت پروتئینی دارد، تزریق کنیم و بقیه‌ی واکسنها اثر ندارند، آیا این درست است؟
– همه انواع واکسنهای موجود در مراکز واکسیناسیون قابلیت استفاده به عنوان «نوبت یادآور» دارند. بنا بر این به همه‌ی افرادی که بیش از ششماه از نوبت واکسن قبلی آنها گذشته توصیه می‌شود «یک نوبت واکسن یادآور» دریافت کنند. دریافت «یک نوبت واکسن یادآور» از هر نوع واکسن، مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

– آیا با زدن واکسن در برابر کرونا مصون می‌شویم و دیگر به «بیماری کرونا» مبتلا نمی‌شویم؟
– مهمترین فایده و دلیل «واکسن کووید- ۱۹» این است که از فرم شدید بیماری که منجر به بستری و یا عوارض شدید و مرگ ناشی از آن می‌شود، جلوگیری کند. بنا بر این امکان ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد حتی‌ امکان ابتلای افراد به فرم شدید بیماری نیز وجود خواهد داشت، اما احتمال بروز این واقعه در افرادی که واکسیناسیون خود را کامل کرده باشند بسیار کمتر از افراد واکسن نزده است.

– احتمال اثرات جانبی ناشی از تزریق «واکسن نوبت یادآور» روی بدن چه میزان است؟
– در کشورهای مختلف جهان بیش از سه میلیارد «واکسن کووید- ۱۹» تزریق شده و در کشور خودمان نیز بیش از ۱۵۰ میلیون تزریق «واکسن کرونا» داشته‌ایم. خوشبختانه عوارض جانبی واکسنها عموماً خفیف و قابل تحمل بوده‌اند. مهمترین عوارض جانبی درد محل تزریق، بی‌حالی، ضعف یا خستگی هستند که ظرف دو یا سه روز بر طرف می‌شوند و این موضوع در مقایسه با درد و رنج ناشی از «بیماری کووید – ۱۹» و عوارض شدید آن کاملاً قابل قبول است.

– تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسنهای ایرانی در چیست؟
– واکسنهای «کووید – ۱۹» با تکنولوژیهای مختلف تولید شده‌اند. در تولید «واکسن آسترازنکا» از ویروس آدنوویروس شامپانزه (که در انسان بیماریزایی ندارد) به عنوان حامل برای انتقال جزء آنتی‌ژنی «ویروس کووید – ۱۹» استفاده شده است و اصطلاحاً بر مبنای وکتور ساخته شده است. واکسنهای دیگر با تکنولوژیهای مختلف همچون تکثیر ویروس و سپس غیرفعالسازی آن(واکسن ویروس غیرفعالی شده)، استفاده از بخشی از ژنوم «ویروس کووید – ۱۹» به عنوان آنتی‌ژن و تکثیر در خطوط سلولی(واکسن پروتئین نوترکیب) یا بخشی از زنجیره‌ی ژنومی ویروس(RNA) و تولید واکسن(واکسن‌های ژنتیکی) انجام شده است.

– تزریق «واکسن دُز چهارم» برای چه دوره‌یی بوده و آیا تا پایان سال باز هم باید واکسن بزنیم؟
– وضعیت «بیماری کرونا» در جهان و داخل کشور به دقت رصد می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی در زمینه‌ی «تزریق واکسن کووید – ۱۹» تصمیم‌گیری می‌شود. بنا بر این اینکه «یادآور دیگر» هم نیز باید تزریق شود یا خیر؟ این موضوع بستگی به شرایط و اطلاعات و یافته‌های جدید در ماه‌های آینده خواهد داشت. برخی از محققان معتقدند که احتمالاً برای تداوم ایمنی علیه «ویروس کووید- ۱۹» نیازمند به تداوم واکسیناسیون به صورت سالانه نیز خواهیم بود.

– برای تزریق «واکسن دُز چهارم» محدودیت سنی وجود دارد؟
– همه‌ی افراد بیش از ۱۸ سال که ششماه از نوبت پیشین آنها گذشته است، توصیه به دریافت «یک نوبت واکسن یادآور» می‌شوند. افرادی که در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هستند نیز اگر دچار بیماریهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی باشند یا بیماریهای زمینه‌یی شدید داشته باشند نیز در صورت گذشت ششماه از آخرین نوبت می‌توانند «دریافت نوبت یادآور واکسن» باشند. افراد زیر ۱۲ سال در شرایط کنونی نیازی به دریافت نوبت یادآور ندارند.

– بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان چه نوع واکسنی استفاده کنند؟
– همه‌ی انواع واکسن موجود برای این افراد قابل استفاده است.

– کسی که سرما خورده یا به «کروناویروس» مبتلا است، نیز می‌تواند «واکسن نوبت یادآور» بزند؟
– افرادی که مبتلا به «بیماری کرونا» هستند توصیه می‌شود دستکم تا یکماه پس از بهبودی صبر کنند و سپس واکسن بزنند.

– برای زدن واکسن باید ناشتا باشیم یا پس از آن دستورالعمل خاصی باید رعایت شود؟
– برای دریافت واکسن نیازی به ناشتا بودن نیست. پس از دریافت واکسن به افراد توصیه می‌شود بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مرکز واکسیناسیون حضور داشته باشند. افرادی که سابقه‌ی ضعف شدید پس از هر گونه تزریق یا گرفتن نمونه‌ی خون دارند، باید به کارکنان بهداشتی تزریق‌کننده‌ی واکسن، اطلاع دهند و پس از تزریق نیز دقایقی در حالت استراحت و درازکش قرار بگیرند. صرف صبحانه پیش از مراجعه برای دریافت واکسن توصیه می‌شود. مصرف مایعات بیشتر در روز اول و دوم پس از دریافت واکسن نیز مفید است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.