کد خبر : 41546
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

به مناسبت «هفته‌ی تامین اجتماعی» مدیر کل تامین اجتماعی گیلان مفهوم، ابعاد و جایگاه تامین اجتماعی را تشریح کرد

به مناسبت «هفته‌ی تامین اجتماعی» مدیر کل تامین اجتماعی گیلان مفهوم، ابعاد و جایگاه تامین اجتماعی را تشریح کرد

هاتف‌خبر – به مناسبت فرا رسیدن «هفته‌ی تامین اجتماعی» دکتر علی‌ حسین‌نژاد مفهوم، ابعاد، جایگاه و نقش تامین اجتماعی در جامعه‌ی امروزی را تبیین و تشریح کرد و گفت: تامین اجتماعی مفهومی وسیع در جهان دارد که یک نظام با ساختاری سه گانه است در حالی که در کشور ما تنها با ماهیت بیمه‌یی آن ایفای نقش می‌کند.

هاتف‌خبر – به مناسبت فرا رسیدن «هفته‌ی تامین اجتماعی» دکتر علی‌ حسین‌نژاد مفهوم، ابعاد، جایگاه و نقش تامین اجتماعی در جامعه‌ی امروزی را تبیین و تشریح کرد و گفت: تامین اجتماعی مفهومی وسیع در جهان دارد که یک نظام با ساختاری سه گانه است در حالی که در کشور ما تنها با ماهیت بیمه‌یی آن ایفای نقش می‌کند.
به گزارش «هاتف‌خبر» از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره‌ی کل تامین اجتماعی استان گیلان، دکتر حسین‌نژاد در یادداشتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی این اداره‌ی کل منتشر شد، همزمان با آغاز «هفته تامین اجتماعی» به تشریح ابعاد مختلف این مفهوم و تبیین نقش و جایگاه سازمان تامین اجتماعی در جامعه و ویژگیهای آن پرداخت.
وی تاکید کرد: در منظر بین‌المللی و بر اساس تمامی متون و اسناد رسمی، تامین اجتماعی یک نظام با ساختاری متشکل از بخشهای بیمه‌یی، امدادی و حمایتی است و محدود نمودن آن به یک سازمان با ماهیت مطلق بیمه‌یی در ایران سبب بروز مشکلاتی نشأت گرفته از نگاه وسیع جامعه به مفهوم کلان این واژه‌ی گسترده شده است.
مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان سپس خاطر نشان نمود: در کشور ما انتظار موجود از سازمان تامین اجتماعی که رویکردی بیمه‌یی داشته و دقیقترین عنوان برای آن تنها در زمان تاسیس با نام(بیمه‌های اجتماعی) بوده است که ریشه در تصویر شکل گرفته در اذهان مردم و مسوولان از مفهوم فراگیر و وسیع واژه‌ی تامین اجتماعی دارد به گونه‌یی که مغفول ماندن ماهیت واقعی آن با تکیه بر محاسبات و ارائه‌ی تعهداتی قانونمند را نزد عامه و متاسفانه در برخی موارد حتی خواص و مسوواین کشور منجر می‌گردد.
دکتر حسن‌نژاد در مطلب خود نوشت: از سوی دیگر در نگاه کارشناسان در نیم قرن اخیر شاهد سه انفجار در دنیا بوده‌ایم که «انفجار جمعیت» و «انفجار اطلاعات» در دهه‌های گذشته رخ داده و هر دو در برنامه‌ها و روند فعالیت تامین اجتماعی اثرگذار بوده و در سالهای اخیر انفجار سوم را با عنوان «انفجار انتظارات» رقم زده که سازمانی بزرگ با عائله‌یی متشکل از نصف جمعیت کشور به شکلی وسیع با آن روبه‌رو گردیده است.


وی در ادامه تاکید کرد: ماهیت اقتصادی اجتماعی سازمان و تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آن بر این دو مولفه‌ی اساسی توسعه و رشد هر کشور از دیگر عواملی است که پیچیدگیهای کار در سازمان تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد و گره خوردن معیشت بخش قابل توجهی از جامعه و انتظار پشتیبانی و آینده‌ی جمعیتی بیشتر که در حال حاضر بیمه‌پردازی می‌نمایند همگی بر این فشار می‌افزاید.
مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان در یادداشت خود آورده است: یکی از نگاه‌های موجود در جامعه به سازمان تامین اجتماعی تعبیر و تلقی به ثروتمند بودن آن است که نشأت گرفته از باورهای عامیانه از مفهوم ثروت و به دلیل گردشهای مالی بالا در آن است در حالی که اکثریت جامعه تنها از منظر منابع به این تفسیر پرداخته و از گستره و ارقام هزینه‌های مصرفی تعهداتی بی‌خبرند.
وی در ادامه تاکید می‌کند: از دیدگاه کارشناسی سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بدهکار کشور محسوب می‌گردد البته نه در مبحث ریالی بلکه از نظر تعهدات قانونی نسبت به جمعیت ۱۵ میلیون نفری بیمه‌شدگانی که هنوز به مرحله‌ی بهره‌مندی از مهمترین و بزرگترین بخش خدمت‌رسانی سازمان یعنی دریافت مستمری نرسیده اند.
دکتر حسن‌نژاد در یاداشت خود می‌نویسد: در مجموع باید اذعان و اعتراف نمود که حذف معاونت فرهنگی – اجتماعی در دوره‌یی کوتاه در سازمان تامین اجتماعی و تاخر شکلگیری و عقب‌افتادگی فعالیتهای این حوزه نسبت به دیگر بخشها سبب چالشی بین مخاطبان به سبب ضعف اطلاع‌رسانیها و تعریف مناسب و واقعی از تامین اجتماعی و نقش و کارکردهای آن شده است که بعضاً تنشهای امروزی ریشه در این غفلت و ناآگاهی دارد به گونه‌یی که ثمره‌ی آن کمرنگ شدن آثار دستاوردها و حرکتهای بزرگ در مسیر تحولات سازمان تامین اجتماعی و سست شدن دیوارهای اعتماد در پاره‌یی موارد بوده است.
وی در پایان یادآور می‌شود: گامهای نوین مدیران سازمان تامین اجتماعی برای استقرار عدالت، تحکیم اعتماد و ایجاد تحول بی‌تردید نویدبخش ترمیم این تفکر و نگاه ناصواب درجامعه و درک عمیق و اندیشه‌ی والا با آسیب‌شناسی دقیق برای عبور از گذرگاه سخت انتظارات و افکار عمومی با مهندسی جدید است که به حول و قوه‌ی الهی و درک متقابل و همراهی و همسوئی شرکای اجتماعی محقق خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.