کد خبر : 41191
تاریخ انتشار : جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

در نشست تخصصی «تالاب انزلی؛ چالشها و راهکارها» مطرح شد؛ تالاب انزلی در حال مرگ نیست بلکه اکوسیستم خودجبران است/ تالاب انزلی نیاز به دلسوزی دارد/ فاضلاب خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی است

در نشست تخصصی «تالاب انزلی؛ چالشها و راهکارها» مطرح شد؛  تالاب انزلی در حال مرگ نیست بلکه اکوسیستم خودجبران است/ تالاب انزلی نیاز به دلسوزی دارد/ فاضلاب خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی است

هاتف‌خبر – در نشست تخصصی «تالاب انزلی ، چالشها و راهکارها برون‌رفت از مشکلات» که با حضور بهترین استادان محیط زیست کشور همچون دکتر مجید مخدوم، دکتر جمشید منصوری، برخی از مدیران و مسوولان استانی، استادان دانشگاه‌ها، گروه‌های مردم نهاد محیط زیستی و دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی در تالار اجتماعات اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان برگزار، مباحث متنوع درباره‌ی وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی ‌ مطرح شد.

هاتف‌خبر – در نشست تخصصی «تالاب انزلی ، چالشها و راهکارها برون‌رفت از مشکلات» که با حضور بهترین استادان محیط زیست کشور همچون دکتر مجید مخدوم، دکتر جمشید منصوری، برخی از مدیران و مسوولان استانی، استادان دانشگاه‌ها، گروه‌های مردم نهاد محیط زیستی و دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی در تالار اجتماعات اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان برگزار، مباحث متنوع درباره‌ی وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی ‌ مطرح شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» از روابط عمومی و امور رسانه‌ی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این نشست تخصصی که با عنوان «تالاب بین‌المللی‌انزلی چالشها و راهکارها» صبح روز پنجشنبه دوم تیر ماه ۱۴۰۱ با حضور متخصصان و پژوهشگران برگزار شد، مسائلی درباره‌ی یکی از مهمترین زیست‌بومهای حیاتی ایران – تالاب انزلی – مورد واکاوی قرار گرفت.

تالاب انزلی در حال مرگ نیست بلکه اکوسیستم خودجبران است

استاد برجسته‌ی محیط زیست و علم ارزیابی ایران و عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در این نشست ادعای مرگ تالاب انزلی را غیرعلمی توصیف کرد و گفت: تالاب انزلی در حال مرگ نیست بلکه احیای آن نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است. تالاب انزلی زیست‌بوم‌ نیست؛ اکوسیستم است و هر اکوسیستم دارای نظامی پویا و خود جبران است.
دکتر مجید مخدوم با بیان اینکه بوم‌سازگان، بوم نظام و بوم سامانه معادل اکوسیستم هستند، اظهار کرد: تالاب انزلی اکوسیستم خود جبران است و متاسفانه مساحتش به دلیل بهره‌کشی بیشتر از ۱۰ هزار هکتار نیست. تالاب انزلی بیش از آنکه مورد بهره‌وری و بهره‌برداری قرار بگیرد مورد بهره‌کشی قرار گرفته است به همین دلیل مساحتتش از ۱۹ هزار هکتار رفته رفته کم شد.
این استاد برجسته‌ی محیط زیست کشور گفت: درد ما این است که برای بهره‌کشی شجاعیم و همدیگر را کنار می زنیم اما برای بهره‌وری نه.
دکتر مخدوم با بیان اینکه شاه‌بیت تلاشها و پژوهشهای من این است که «نخست باید با نقشه‌سازی توان تالاب و ظرفیت بُرد تالاب مشخص شود، افزود: اگر برنامه‌ی احیا داریم اول باید توان احیا را هم روی نقشه در بیاوریم آسان نیست اما شدنی است. راهکارها باید روی نقشه مشخص شوند؛ تالاب انزلی در حال مرگ نیست در این زمینه باید دوباره تجدید نظر شود. برنامه‌ی احیای تالاب انزلی در چهار بخش تعیین راهکار، تعیین سازمان تشکیلاتی، تعیین بودجه در دو بخش سرمایه‌یی و جاری و در آخر زمانبندی انجام شدنی است و اگر این کار را کردیم می‌توانیم امیدوار باشیم که تالاب را احیا می‌کنیم.

تالاب انزلی نیاز به دلسوزی دارد

اکولوژیست و پرنده‌شناس برجسته‌ی کشور نیز در این نشست با بیان اینکه درگیریهای بسیاری برای احیای تالاب انزلی متحمل شده‌ایم، گفت: تالاب انزلی یک اکوسیستم پیچیده است و بهره‌وری پایدار یعنی از سود حاصل از داشته‌هایش استفاده کنیم اما متاسفانه خیلی چیزها را در تالاب از دست داده‌ایم.
دکتر جمشید منصوری ادامه داد: ماهی سفید نه تنها از تالاب انزلی که از دریای کاسپین رخت بر بسته است؛ تالاب انزلی نیاز به دلسوزی دارد و نباید دکانی برای سودجویی باشد.
این کارشناس و پژوهشگر محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه خیلی از تالابهای کشور خشک شده‌اند، گفت: برای نجات تالاب انز‌لی اول باید آن را حفظ کرد؛ هنوز نمی‌دانیم محدوده‌ی تالاب کجاست؟ حفاظت از تالاب را باید برای مردم و مسوولان اولویت‌دار کنیم و در حفظش باید از مردم مدد جست.
وی با بیان اینکه بخش وسیعی از سرمایه‌ی عظیم تالاب از دست رفته گفت: تالاب پیش از هر کار باید حفظ شود زیرا خیلی متخلف پیرامون تالاب داریم. متاسفانه در طول این سالها بودجه‌ی فراو.انی برای تالاب صرف شد و احیای تالاب بدون اینکه کاری انجام شود به دکانی برای سودجویی تبدیل شده است.
دکتر منصوری سپس اظهار کرد: بسیاری از مساحت تالاب ‌انزلی را سودجویان تصاحب کرده‌اند به همین دلیل برای احیا، اول حفاظت لازم است بعد بررسی و مشخص نمودن توان تالاب. زیرا باید محدوده‌ی تالاب مشخص باشد.

فاضلاب خانگی بررگترین چالش تالاب انزلی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز در این نشست گفت: امروز ۴۷ سال از ثبت تالاب انزلی در کنوانسیون بین‌المللی رامسر می‌گذرد و با همه‌ی ارزشمندی تالاب برای ما اما ورود فاضلابهای خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی است.
دکتر رضا زمانی در ادامه بیان کرد: متاسفانه رودخانه‌هایی که باید منشای سرزندگی باشند، «زرجوب» و «گوهر رود» دو رودخانه‌ی رشت بار اصلی فاضلاب خانگی را وارد تالاب انزلی می‌کنند.
وی وجود گونه‌های مهاجم را یکی دیگر از چالشها عنوان کرد و گفت: متاسفانه هفت هزار هکتار از استان گیلان درگیر گونه‌ی مهاجم سنبل آبی است که ششهزار و ۵۰۰ هکتار آن مربوط به تالاب انزلی است و به دلیل هجوم همین گونه‌ی مهاجم متاسفانه نفس تالاب به شماره انداخته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به برنامه‌ی هفت ساله‌ی احیای تالاب انزلی از سال ۹۹ گفت: مدیریت آبخیز، مدیریت رسوب و فاضلاب در این برنامه دیده شده و زیر کمیته‌هایی تشکیل گردید که امیدواریم در سالیان باقیمانده از این برنامه، روندی ایجاد شود که احیای تالاب انزلی سرعت بگیرد.
گفتنی است تالاب انزلی یکی از باارزشترین اکوسیستمهای موجود کشور و یکی از تالابهای عضو کنوانسیون بین‌المللی رامسر است که زیستگاه پرندگان و آبزیان ارزشمند استخوانی است و همچنین این تالاب از نظر اقتصادی، اجتماعی و گردشگری برای گیلان و کشور بسیار ارزشمند است.
شایان گفتن اینکه در پایان این همایش تخصصی نیز مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اهدای لوح سپاس و کتاب «جاذبه‌های طبیعی گیلان» از بیش از ۴۵ سال تلاشهای این استادان در انتشار علم حفاظت از محیط زیست و صیانت از زمین و طبیعت قدردانی نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.