کد خبر : 40390
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸

پیشنهاد ما برای مطالعه؛ غریبه‌ای در ساحل اثر کارن جنینگز

پیشنهاد ما برای مطالعه؛ غریبه‌ای در ساحل اثر کارن جنینگز

هاتف‌خبر – ستون «تازه‌های کتاب در ایران» هفته‌نامه‌ی هاتف – نسرین پورهمرنگ – غریبه‌ای در ساحل/کارن جنینگز/ ترجمه‌ی بهمن یغمایی/ انتشارات روشنگران و مطالعات زنان/ 174 صفحه

هاتف‌خبر – ستون «تازه‌های کتاب در ایران» هفته‌نامه‌ی هاتف – نسرین پورهمرنگ – غریبه‌ای در ساحل/کارن جنینگز/ ترجمه‌ی بهمن یغمایی/ انتشارات روشنگران و مطالعات زنان/ 174 صفحه
«غریبه‌ای در ساحل»؛ عنوان رمانی است که به تازگی منتشر و روانه‌ی پیشخوان کتابفروشی‌‌ها شده است. نویسنده‌ی این رمان تاریخی، خانم کارن جنینگز است که به سال 1982 در آفریقای جنوبی از مادری آفریقایی و پدری انگلیسی به دنیا آمد. پدر و مادر ویك هر دو معلم بودند و وی را به مطالعه‌ی کتاب و آثار ادبی علاقمند ساختند.
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق از دانشگاه کیپ تاون و دکترا در نویسندگی خلاق از دانشگاه کوازولو-ناتال است. از سال 2021، تحصیل در دکترای تاریخ را در دانشگاه ژوهانسبورگ دنبال می کند. وی در دانشگاه فدرال گویاس، برزیل، در مورد رابطه‌ی تاریخی بین علم و ادبیات، به پژوهش پسادکتری مشغول است.
در معرفی این کتاب آمده است: «تصویری است از تاریخ متلاطم یک کشور آفریقایی روی جوانی آرمان گرا که در قیامی علیه دیکتاتوری پس از استقلال، قدرت را قبضه کرده، دستگیر شده و ۲۵ سال را در زندان سپری کرده است. او پس از آزادی سعی می کند در جزیره ای غیر مسکونی، خاطرات گذشته‌اش را فراموش کند که با پناهجوی غریبه ای روبرو می‌شود و ذهنش مانند امواج متلاطمی که به ساحل می خورد به تلاطم می‌افتد.
غریبه‌ای در ساحل رمانی است جسورانه، وحشتناک، عمیق و در عین حال ظلمانی، نافذ و تکان دهنده، بازتابی از شکست آرمان گرایی و تداوم بی عدالتی و آوارگی انسان‌ها در دوران معاصر.
به گفته منتقدین ادبی این کتاب همان تاثیر بیگانه کامو، گزارش یک مرگ پیش‌بینی شده مارکز یا در قلب تاریکی ژوزف کنراد را بر انسان می گذارد. برخی نیز آن را قوی ترین رمان سال ۲۰۲۱ می‌دانند.
کتابی بدون زمان و مکان و در عین حال در هر زمان و مکان.»


جنینگز در مصاحبه‌یی در پاسخ به این پرسش که چه حسی دارد که کتاب «یک جزیره» در فهرستطولانی بوکر قرار گرفته است، می‌گوید: من کاملاً مطمئن نیستم که چگونه به آن پاسخ دهم، زیرا حقیقت این است که پس از غافلگیری اولیه، خوب، پس از آن زندگی مانند گذشته ادامه دارد، اما اکنون با ایمیل های بسیار بیشتری برای پاسخگویی! با این حال، من برای ناشرانم (Holland House در انگلستان و Karavan Press در آفریقای جنوبی) کاملاً خوشحالم. هر دو جزو ناشران کوچک هستند – در واقع، من چند بار دیده ام که از آنها به عنوان ناشر خرد یاد می شود – و اغلب ناشران کوچک کسانی هستند که حاضرند ریسک کنند و چیزی را منتشر نمایند که واقعاً به آن اعتقاد دارند. دیدن اینکه آنها به رسمیت شناخته می شوند فوق العاده است.
این نویسنده‌ی اهل آفریقای جنوبی، همچنین در پاسخ به این پرسش که داستان شما در یک جزیره‌ی کوچک طی چهار روز اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند یک طول عمر کامل را در بر بگیرد و سیاست‌های تعدادی از کشورهای ممکن را نشان دهد. چگونه آن ترکیب جاه طلبانه را تدوین کردید و به آن دست یافتید، می‌گوید: من می خواستم تلاش کنم تعدادی از مسائل بسیار پیچیده را بفهمم و با آنها درگیر شوم و از انجام این کار به شکلی سنگین محتاط بودم. تصمیم گرفتم که بهترین رویکرد برای من ساده کردن داستان تا آنجا که ممکن است -همان طور که ممکن است در یک شعر انجام شود- باشد. با انتخاب یک لوکیشن کوچک و محدود کردن تعداد کاراکترها و حتی محدود کردن امکان مکالمه، احساس کردم که می‌توانم به بهترین نحو به موضوع خدمت کنم. آسان نبود. در واقع، من از نوشتن این کتاب خیلی کم به یاد دارم، جز اینکه هر روز صبح با سگ ها قدم بزنم و با خودم غر بزنم، تقریباً به عنوان یک شعار: “این کتاب مرا خواهد کشت، این کتاب مرا خواهد کشت.”
وی در اثرش نامی از آفریقا نمی‌برد و علتش را چنین توضیح می‌دهد: من همیشه با افرادی که در مورد آفریقا طوری صحبت می کنند که انگار یک کشور است مشکل داشته ام. وقتی مردم جملاتی مانند «من برای تعطیلات به آفریقا رفتم» به شدت عصبانی می‌شوم، زیرا به وضوح نمی‌دانند یا نمی‌خواهند تصدیق کنند که آفریقا قاره‌ای وسیع با کشورها و فرهنگ‌های مختلف است. وقتی مردم به این شکل از آفریقا صحبت می کنند، ذهن من همیشه بلافاصله به سمت مبارزه برای آفریقا می رود. یک کارتون معروف وجود دارد که در آن آفریقا به عنوان یک کیک به تصویر کشیده شده است که تکه تکه شده و به رهبران مختلف اروپایی داده می شود. اگرچه ممکن است خلاف واقع به نظر برسد، اما این بخشی از انگیزه من برای «کاهش» آفریقا در رمانم بود. من می‌خواستم به آن کیک، به آن رهبران بازگردم و بررسی کنم که تلاش برای آفریقا، چه تأثیرات طولانی‌مدت ممکن است داشته باشد. این داستان ممکن است تجربیات مشابهی را در تعدادی از کشورها نشان دهد. من می‌خواستم بررسی کنم که عواقب تقلا ممکن است برای یک مرد معمولی آفریقایی امروز چه باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.