کد خبر : 40094
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

تکالیف استانداری و شهرداری مشخص شد/دفنگاه سراوان تا پایان امسال قرار است به حالت عادی برگردد

تکالیف استانداری و شهرداری مشخص شد/دفنگاه سراوان تا پایان امسال قرار است به حالت عادی برگردد

هاتف خبر – پس از تجمع چندین روزه ی مردم سراوان در مسیر ورودی دفنگاه زباله ها؛ وزارت کشور در بیانیه یی تکلیف استانداری گیلان و شهرداری رشت را مشخص کرد.

هاتف خبر – پس از تجمع چندین روزه ی مردم سراوان در مسیر ورودی دفنگاه زباله ها؛ وزارت کشور در بیانیه یی تکلیف استانداری گیلان و شهرداری رشت را مشخص کرد.
به گزارش “هاتف خبر” تا اینجای کار اهالی سراوان توانسته اند خواسته ی خود را بر آورده کنند چون وزیر کشور با حضور در این منطقه و گفت و گو با مردم، دستور انجام طراحی مناسب و اقدامات عاجل به منظور تعطیلی کامل دفنگاه سراوان را صادر کرده است.
ساماندهی و بهسازی دفنگاه زباله ی سراوان که به بحران زیست محیطی و اجتماعی تبدیل شده، از روز دخالت هیات دولت به استان گیلان(هشتم بهمن ۱۴۰۰) به طور جدی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت و وزیر کشور با حضور در منطقه و گفت و گو با مردم، دستور انجام طراحی مناسب و اقدامات عاجل به منظور تعطیلی کامل این دفن گاه را صادر کرد.
واقعیت این است که با گذشت ۴۰ سال از عمر این دفنگاه و افزایش زباله های انتقال داده شده به این منطقه که به بیش از یکهزار تن در روز می رسد، ساماندهی آن پیچیدگیهای فنی و مدیریتی بسیاری پیدا کرده که در طول سه ماه گذشته تلاش شده است تا حدود بسیاری این مشکلات برطرف شده و برای راه حل جامع همه توافق کنند.


در این مدت با برگزاری جلسات مکرر و مذاکرات طولانی بین استانداری گیلان، شهرداری رشت، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، توافق شد عملیات اجرایی در محورهای زیر در نیمه ی نخست اردیبهشت ماه امسال با حضور نماینده ی ویژه ی وزیر کشور آغاز شود:
۱- طراحی الگوی ساماندهی(شامل پوشش کامل خاک، کنترل و تصفیه شیرابه) و انعقاد قرارداد با پیمانکار و تامین حدود ۷۰ میلیارد تومان برای این قرارداد و ایجاد تمهیدات لازم برای عملیات اجرایی.
۲- تعیین تکلیف اختلافات موجود در زمینه ی تصفیه خانه ی شیرابه که سبب شده بود راه اندازی آن به تاخیر بیافتد.
۳- اصلاح مدیریت کارخانه ی کود آلی و آغاز افزایش ظرفیت آن از ۱۵۰ تن کنونی به یکهزار تن که سبب کاهش ۷۰ درصدی زباله قابل دفن می شود. این عملیات به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سهم دولت تامین شده است. مابقی از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد و در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است.
پردازش صحیح و اصولی همه ی پسماندهای تولیدی منجر به کاهش دورریز زباله و جلوگیری از دفن مستقیم آن خواهد شد.
۴- پیگیری مشکلات تامین منابع نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت. تاکنون بیش از هشت میلیون دلار به این طرح تخصیص داده شده و لازم است حدود ۳۲ میلیون دلار دیگر به وسیله ی دولت و سرمایه گذار تخصیص یابد.
استفاده از دورریز واحدهای پردازش به عنوان سوخت در نیروگاه های زباله سوز یکی از بخشهای مهم حل این مسأله است که زمانبندی اتمام آن به زودی به مردم اعلام خواهد شد.
۵- همچنین مقرر شد استانداری گیلان سریعاً محلی جدید را برای دفن پسماندهای تولیدی بر اساس شاخصهای زیست محیطی انتخاب و زمینه ی استفاده از آن را فراهم سازد.
تکالیف استانداری گیلان، شهرداری رشت و سازمان شهرداریها برای حل این بحران کاملاً روشن شده و گزارشگیری روزانه از اجرایی شدن اقدامات به منظور مشخص شدن میزان پیشرفت صورت خواهد گرفت.
بر اساس برنامه ی مورد توافق جای امیدواری است که تا پایان سال ۱۴۰۱ این منطقه به شرایط عادی باز گردد و آلودگیهای محل دفن شامل کنترل شیرابه، بو، آلودگی هوا و حشرات موذی به حد قابل قبولی کاهش یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.