کد خبر : 39708
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

زباله‌ها «لطفاً» از سرعت خود بکاهید!

زباله‌ها «لطفاً» از سرعت خود بکاهید!

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – در این دوره و زمانه، هنگامی که بحث و حرف جمعی به حقوق شهروندی برمی‌گردد، همه‌ی نظرگاه‌ها به وظایف حاکمیت، دولت و مقامات محلی برای رفع و یا حل معضل معطوف می‌شود.گذشته از اینکه چقدر نقش و کارکرد این نهادها می‌تواند در رفتارهای اجتماعی موثر باشد، اما می‌توان هر قضیه را از سویی دیگر نیز نگریست و یا بررسی کرد.

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – در این دوره و زمانه، هنگامی که بحث و حرف جمعی به حقوق شهروندی برمی‌گردد، همه‌ی نظرگاه‌ها به وظایف حاکمیت، دولت و مقامات محلی برای رفع و یا حل معضل معطوف می‌شود. گذشته از اینکه چقدر نقش و کارکرد این نهادها می‌تواند در رفتارهای اجتماعی موثر باشد، اما می‌توان هر قضیه را از سویی دیگر نیز نگریست و یا بررسی کرد.
اینکه مسوولان و مقامات دولتی و محلی نسبت به جمع‌آوری، دفع و امحای زباله‌ها هیچ برنامه‌یی مشخص ندارند و شهرها آکنده از زباله است در جای خود محل بحث و گفت‌وگو است و اینکه ما به عنوان شهروندان مسوول و آشنا با حقوق شهروندی چقدر در اجرای برنامه‌هایی که به نفع شهر و شهروندان است، مشارکت می‌کنیم سوی دیگر بحث.
یقیناً زباله‌ها و پسماندها خودبه‌خود تولید نمی‌شوند و یقیناً کشورهایی که توانسته‌اند مساله‌ی زباله را برای همیشه در سرزمین خود حل کنند هم بی‌گدار به آب نزده‌اند بحث و رویکردی دیگر است.
در این میان گیلانیان هر ساله به طور ناخواسته اسیر گردشگرانی هستند که به این سامان سفر می‌کنند و معضلاتی فراوان هم با خود به همراه می‌‌اورند که افزایش تولید زباله‌ها یکی از این معضلات است.
به طور یقین می‌توان گفت تا همه‌ی دستگاه‌های اجرایی و مسوولان ارشد استان روی این موضوع تمرکز نداشته باشند، در روی همین پاشنه می‌چرخد و راهی گشوده نمی‌شود.


زباله‌های فراوان «نفس ساحل‌نشینان دریای کاسپین را بند آورده است»، دیگر رمقی برای ما باقی نیست از دست تشکلهای مردم نهاد هم کاری ساخته نیست. طبیعت گیلان به شدت آلوده است. فعالیتهای اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست هم در حد مُسکن است. همه‌ی راه‌ها در این مسیر به بن بست خورده است. حالا که زباله‌سازها سخنان هیچیک از مردم این سامان را گوش نمی‌کنند و راه خودشان را می‌روند آیا نمی‌شود به زباله‌ها گفت: «زباله‌ها از سرعت خود بکاهید؟!»
ساحل زیبای دریای کاسپین که عنوان بزرگترین دریاچه‌ی جهان و شهرهای زیبای شمال ایران در سه استان گیلان، مازندران و گلستان اینک به پایان راه آلودگی معابر خود رسیده است. نه تنها هنگامی که وارد جاده‌های ساحلی می‌شویم بلکه زمانی که چند گام در ساحل این دریای زیبا به طرف شهر حرکت می‌کنیم در دام زباله‌های مختلف اسیر می‌شویم و با صحنه‌هایی بسیار ناامید کننده روبه‌رو.
یک کارشناس زیست‌بوم در این ‌باره می‌گوید: «در برخی شهرهای شمال کشور محل دفع زباله در ساحل دریای کاسپین قرار دارد و شیرآبه‌های آنها مستقیماُ وارد دریا می‌شود.»
سهیل اولادزاد با اشاره به پیچیدگی معضل پسماند در استانهای شمالی کشور می‌گوید «طبق قانون مدیریت پسماندها مدیریت پسماندهای شهری برعهده‌ی شهرداریها است اما برخی از شهرداران شهرهای حاشیه‌ی دریای کاسپین از سازمان حفاظت محیط زیست که تنها نقشی نظارتی در این زمینه دارد انتظار تامین و برآورد کردن بودجه‌ی جمع‌آوری و امحای زباله‌ها را دارند.
وی می‌افزاید: «همچنین هر شهرستان به ‌صورت مجزا محل دفن زباله دارد تا بتواند درآمد جداگانه از آن کسب کند و همین موضوع سبب کند شدن فرآیند اصلاح و مدیریت پسماندها در استانهای شمالی کشور شده است.»
طبیعت زیبای گیلان که باید نقطه‌ی قوت این استان در اقتصاد آن باشد و سبب رونق اکوتوریسم گردد، با بی‌برنامگی مسوولان و بی‌توجهی گردشگران با معضلی حل نشدنی تبدیل شده است.
فاطمه سپاس‌خواه کارشناس گردشگری در این زمینه می‌گوید که زندگی در کشورهای مختلف را تجربه کرده است.
وی می‌افزاید: طبیعت گیلان یکی از نقاط قوت توسعه‌ی اکوتوریسم در کشور است و برنامه‌ریزی برای گردشگری تخصصی می‌تواند موجب توسعه‌ی گردشگری در این استان و کشور شود.
سپاس‌خواه ادامه می‌دهد: متاسفانه آثار ناخوش و منفی به جا مانده غالب گردشگرانی که به استان گیلان سفر می‌کنند بسیار بیشتر از آثار مثبت آنها است؛ با توجه به گردشگرپذیر بودن این خطه باید برنامه‌ریزی مدون و حساب شده برای این فعالیت اقتصادی گیلان که از پایه‌های گردشگری کشور است، انجام شود.


این کارشناس گردشگری که از این منظر به طبیعت زیبای گیلان می‌نگرد، تاکید می‌کند: اگرچه سفر حق همه‌ی مردم است اما باید شرایطی فراهم شود تا از آثار منفی گردشگری در استان هم کم شود و هر سایت گردشگری در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و از طریق مختلف آموزش گردشگران و اهتمام به حفاظت از محیط زیست را در اولویت قرار دهند.
البته در نوروز امسال اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در سراسر کشور فعال بوده و با ارائه‌ی کیسه‌ها پلاستیکی تلاش کرده است گردشگران را به جمعآوری زباله‌های خود و دیگران تشویق کند.
در برخی شهرها هم گروه‌های مردم نهاد جمع شده‌اند و به رفع نازیباییهای به جا مانده در طبعت پرداخته‌اند.
جمع‌آوری زباله‌ها از چهره‌ی زیبای «بوستان جنگلی گیسوم تالش»، «تالاب استیل آستارا» «پناهگاه حیات وحش سلکه» و… از جمله‌ی آنها بوده است اما میزان پراکنش زباله‌ها به گونه‌یی است که به هیچوجه چنین کارهای کوتاه‌مدت و مقطعی جوابگو نیست تنها باید گردشگرانی که به استانهای شمالی سفر می‌کنند؛ ««از سرعت تولید زباله‌های خود و پراکنش آن در محیط زیست بکاهند!» و اگر مسافران نمی‌پذیرند ما تنها به زباله‌ها می‌توانیم بگوییم: «از سرعت خود بکاهید!»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.