کد خبر : 39616
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

ارمغان «نوروز» برای بازار «صنایع دستی و لباسهای محلی»

ارمغان «نوروز» برای بازار «صنایع دستی و لباسهای محلی»

هاتف‌خبر- زهرا کاظمی – نوروزی دیگر در راه است و دستان توانمند هنرمندان صنایع دستی گیلان پر کارتر از همیشه تلاش می‌کنند تا سهمی از رونق بازار در آستانه‌ فرا رسیدن سال نو داشته باشند.

هاتف‌خبر- زهرا کاظمی – نوروزی دیگر در راه است و دستان توانمند هنرمندان صنایع دستی گیلان پر کارتر از همیشه تلاش می‌کنند تا سهمی از رونق بازار در آستانه‌ فرا رسیدن سال نو داشته باشند.
پس از گذشت حدود دو سال که سایه‌ «کروناویروس» بر بازار صنایع دستی استان گیلان سنگینی می‌کرد و عده‌ی بسیاری از هنرمندان این صنعت را با چالشهای جدی و بیشمار روبه‌رو ساخت و حتی اقتصاد آنها را به ورشکستگی کشاند، به نظر می‌رسد که آغاز سال 1401 می‌واند نویدبخش بازاری پررونق برای صنایع دستی استان گیلان باشد.
امسال هنرمندان صنایع دستی استان گیلان با فروکش کردن موج شیوع «کروناویروس» و احتمال سرازیر شدن مسافران و گردشگران نوروزی با امید بیشتر و تلاشی مضاعف دست به کار شده‌اند تا با کنار گذاشتن موانع، جانی تازه به بازارهای فروش و عرضه‌ی صنایع دستی استان گیلان که یکی از بهترین صنایع دستی کشور را به دلیل تنوع مواد اولیه‌ی آن دارد، ببخشند.
هنرمندانی که سالیانی دراز از عمر خود را در خدمت صنایع دستی و گردآوری آثار ارزشمند فعالان این صنعت سپری کرده‌ند، هم‌اکنون بر این باورند که فرا رسیدن «نوروز» می‌تواند خونی تازه به رگهای حیات بازار «صنایع دستی» استان گیلان تزریق کند و تاثیری مثبت و موثر در معرفی صنایع دستی ارزشمند و کم‌نظیر گیلان نه تنها به گیلانیان بلکه به دیگر هموطنانمان در استانها و شهرهای کشور خواهد داشت.
این هنرمندان بی‌شک نیم نگاهی هم به بازارهای خارجی جهانی و صادرات محصولات و تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی استان گیلان هم دارند که البته رسیدن به این نقطه، حمایت بیشتر مسوولان مرتبط را نیاز دارد و همچنین نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است.
پونه طهماسبی موسس و مدیر کارگاه صنایع دستی «توشکه» در گفت‌وگو با «هاتف» نوروز را فرصتی فوق‌العاده برای عرضه و ارائه‌ی آثار صنایع دستی و تولیدات هنرهای سنتی و بومی هنرمندان گیلانی در بازارهای نوروزی می‌داند و به همین مناسبت نمایشگاهی در کارگاه خود برپا کرده است که از هفدهم اسفند ماه امسال آغاز شده و تا بیست و هفتم همین ماه (اسفند ۱۴۰۰) ادامه دارد.


پونه طهماسبی با اشاره بر اینکه شیوع «بیماری کرونا» فروش حضوری صنایع دستی را با چالشی جدی و غیرقابل توصیف مواجه کرد، تاکید می‌کند: هنرمندان صنایع دستی در دوران همه‌گیری «کروناویروس» تلاش کردند آثار خلاقانه و جدید خود را بر حسب نیاز مردم و شرایط روز، تولید کنند تا صنایع دستی به دست فراموشی سپرده نشود.
وی افزود: در نتیجه تولید آثار دستی جای خود را به تولید محصولات جدید همچون ماسک، گان و حتی نقاشیهای خلاقانه روی ماسک داد که توانست قدری از مشکلات مجمود را حل نماید اما هنوز تا رسیدن به نقطه‌ی مناسب فاصله داشته است.
طهمانسبی گفت: به تدریج مشاغل خانگی رونقی به مراتب بیشتر گرفتند و تولیدکنندگان صنایع دستی و آثار هنرهای سنتی و بومی به سمت بازارهای فروش آنلاین روی آوردند تا مردم سراسر کشور بتوانند از تولیدات صنایع دستی استان گیلان استفاده کنند و با این آثار ارزشمند بیشتر بهره‌مند شوند.
مدیر کارگاه صنایع دستی «توشکه» با قدردانی از حمایت اداره‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همچنین کارشناسان و کارمندان این اداره‌ی کل به ویژه همکاریهای انجام شده در آستانه‌ي «نوروز» و «سال نو» خرید آثار صنایع دستی به وسیله‌ی کارکنان اداره‌ی کل صنایع دستی استان گیلان را موجب دلگرمی هنرمندان این صنعت دانست و تاکید کرد که این حمایتها قطعاً به معرفی هر چه بیشتر هنر و هنرمندان گیلانی و آثار آنها کمک شایان توجه خواهد کرد.
به گفته‌‌ی طهماسبی فرا رسیدن «نوروز باستانی» در فروش تولیدات صنایع دستی اهمیت بسیار فراوان دارد و او و همکارانش تمام سال را تلاش می‌کنند تا به بازار یکماهه‌‌ی «نوروز» برسند و بتوانند آثار خود را به بازارهای فروش عرضه کنند.
وی می‌افزاید: تمام سختیها و چالشهایی که هنرمندان تولیدگر صنایع دستی پشت سر می‌گذارند، با فرا رسیدن «نوروز» به دست فراموشی سپرده می‌شود و فروش محصولات تولیدی به مردم، مسافران و گردشگران و استقبال مردمی از فروشگاه‌ها و نمایگشاه‌های عرضه‌ی صنایع دستی قوت قلب صنعتگران صنایع دستی می‌شود تا آنها با انرژی مضاعف آثار خود را در بازار نوروزی به نمایش بگذارند.
درست است که در شرایط کنونی کشور و وضعیت اقتصادی جامعه و همچنین کاهش درآمدهای مردم در صنفهای گوناگون، خرید صنایع دستی را جرو نیازهای اساسی مردم قرار نداده و مردم کمتر به خرید این محصولات گزرایش می‌یابد و یا ممکن است خرید این محصولات در سبد مصرفی خانوار به حساب نیاید اما هنر دستی همواره مورد توجه و علاقه‌ی‌ بسیاری از مردم و آحاد جامعه بوده و هست و حتی در خریدهای نوروزی جایگاه همواره خرید صنایع دستی و محصولات هنرهای سنتی و بومی جایگاهی ویژه داشته‌اند.
ظروف مخصوص سفره‌ ی هفت سین و پارچه‌های ترمه که زیبایی سفره را دوچندان می‌کنند از جمله آثار هنرهای دستی مهمی هستند که در آستانه‌ی فرا رسیدن سال نو در نمایشگاه‌های نوروزی مختلف عرضه می‌شوند، طرفداران بسیاری دارند و سهم قابل توجهی از بازار فروش صنایع دستی را به خود اختصاص می دهند.
از سوی دیگر حضور صنتگران صنایع دستی در غرفه‌های فرو.ش لباسهای رنگارنگ محلی در نمایشگاه‌های نوروزی نیز جلوه‌یی خاص به این نمایشگاه‌ها می‌دهد و پیام‌آور شادابی و طراوتی است که طبیعت در نوروز با خود به همراه می‌آورد.
همواره در چنین نمایشگاه‌هایی غرفه‌هایی که لباسهای محلی زیبا و پیراهنهای قاسم‌آبادی را به نمایش می‌گذارند، از غرفه‌های پربازدید نمایشگاه‌های نوروزی هستند.
تنوع رنگ و نقش و نگار در این غرفه‌ها خیرکننده است و نگاه هر بیننده را نیز به سوی خود جذب و جلب می‌کند و حس امید و سرزندگی را در انسان به وجود می‌آورد.
اگر اغراق نباشد، شاید بتوان گفت که در هر خانواده‌ی گیلانی دستکم یکدست لباس محلی وجود داشته یا دارد که در مناسبتهای مختلف بتوان از آن استفاده کرد.
به گفته‌ی هنرمندانی که در نمایشگاه‌های نوروزی غرفه‌ی لباسهای محلی گیلان را اداره می‌کنند و به عرضه‌ی لباسهای بومی گیلان مبادرت دارند، بیشترین فروش این لباسها در آستانه‌ی سال نو و در تعطیلات نوروزی اتفاق می‌افتد؛ زمانی که بیشتر مردم از جای جای کشور به استان گیلان سفر می‌کنند تا ضمن لذت بردن از زیباییهای طبیعت، تحفه‌یی نیز به یادگار با خود از گیلان به شهر و دیارشان ببرند.
عده‌ی بسیاری هم هستند که در مناطق گردشگری استان گیلان، با این لباسها عکس می‌گیرند تا از سفر به طبیعت بهشتی گیلان، عکسی ماندگار نیز در خانه‌ی خود به یادگار داشته باشند.
اینک باید تاکید کرد که تا فصل نو شدن طبیعت چند روزی بیشتر باقی نمانده است و همه‌ی مردم در تکاپو هستند تا با فراموشی سختیهای سال گذشته، سالی نو و پر از امید را به خوبی آغاز کنند در این بین بازار صنایع دستی استان گیلان نیز بازار پررونق است و صنایع دستی، محصولات تولیدی هنرهای سنتی و بومی و همچنین لباسهای بومی و محلی پس از سپری کردن روزهای روزهای سرد پایانی سال، داغ شده است و سفره‌های هفت سین نیز مزین به آثار کم‌نظیر هنرمندان گیلانی، در انتظار شروعی دوباره و پر از امید برای استقبال از سال نو هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.