کد خبر : 39525
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

آسمان‌نمایی که باید خانوادگی دیده شود!

آسمان‌نمایی که باید خانوادگی دیده شود!

هاتف‌خبر – این هفته خبر بهره‌برداری از «مرکز علمی و رصدخانه‌ی کوشیار گیلانی» رشت در حاشیه‌ی «تالاب عینک» که با حضور شماری از مسوولان انجام شد، به وسیله‌ی رسانه‌های گروهی مورد توجه قرار گرفت.

 هاتف‌خبر – این هفته خبر بهره‌برداری از «مرکز علمی و رصدخانه‌ی کوشیار گیلانی» رشت در حاشیه‌ی «تالاب عینک» که با حضور شماری از مسوولان انجام شد، به وسیله‌ی رسانه‌های گروهی مورد توجه قرار گرفت.

   به گزارش «هاتف‌خبر» برخی از رسانه‌ها گزارشهای تحلیلی از این ماجرا انتشار دادند و برخی دیگر نیز به طور گذرا خبرهای مرتبط با آن را درج کردند.

   «خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گیلان» نوشت: شهردار رشت در آیین افتتاحیه‌ی این مرکز علمی گفته است: ساخت این مرکز از سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت بیش از ششهزار و ۱۰۰ مترمربع آغاز شد و با حدود ۲۰ میلیارد ریال اجرا گردید و این رصدخانه در شمال کشور بینظیر است.

    وی افزود: برای تجهیز امکانات این رصد نیز از منابع اعتبار دولتی و شهرداری رشت بیش از ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

   سیدامیرحسین علوی سپس گفت: این مرکز در دو طبقه ساخته شده و شامل برج رصدخانه، آسمان نما با قطر گنبد ۹متر، گنبد رصدخانه با قطر پنج و نیم متر، سالن آموزش، تالار گفتمان، کتابخانه، نمایشگاه، سایت رایانه و چهار کلاس آموزشی است که مکان خوبی برای منجمان آماتور، دانش‌آموزان و معلمان، دانشجویان و پرژهشگران علم نجوم و همه‌ی مردم است.

   وی رصدخانه و آسمان‌نمای این مرکز علمی را در شمال کشور بینظیر توصیف کرد و افزود: تجهیزات افلاک‌نمای این مرکز تولید داخل است و تنها یک یا دو مرکز در کشور چنین امکاناتی ویژه دارند.

   شهردار رشت سپس گفت: این مکان قرار است به یک مجموعه‌ی گردشگری و علمی ویژه‌ی دانشمندان و فعالان و تلاشگران علم نجوم کشورمان تبدیل شود.

   از شورای چهارم که عملیات ساخت این رصدخانه و تکمیل و تجهیز آن با مشکل روبه‌رو شد و حتی یکی از اعضای شورای چهارم مکان آن را غیرکارشناسی اعلام کرد و به دنبال آن عملیات تکمیل این ساختمان علمی نیز با رخوت و سستی پیش می‌رفت، کمتر کسی گمان می‌کرد که فردی پیگیر این ماجرا باشد.

   در چنین شرایطی محمدحسن عاقل‌منش که از شورای دوم شهر رشت پیگیر اجرای این رصدخانه بوده و در شورای سوم هم گامهایی موثر برای آن برداشته  بود، در شورای پنجم در دیدار با دکتر نوبخت و دیگر مقامات کشوری توانست نظر مساعد آنها را برای تخصیص اعتبار ویژه برای تکمیل و تجهیز این رصدخانه جلب کند.

   به دنبال پیگیریهای محمدحسن عاقل‌منش در این زمینه و تلاش شهردار وقت برخی از اقدامات و اصلاحات مرتبط با رصدخانه انجام شد و به دنبال آن به پیگیری موضوع در شورای ششم بالاخره این رصدخانه پس از چندین سالی که از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذشته هفته‌ی گذشته به بهره‌برداری رسید.

   عاقل‌منش عضو علی‌البدل شورای ششم در گفت‌وگو با «هاتف» اظهار امیدواری کرد که این پروژه‌ی علمی با ظرفیت و امکان خود بتواند مرکزی مهم برای فعالیتهای مرتبط با ستاره‌شناسی باشد.

   وی ادامه داد: آسمان نمای این رصدخانه می‌تواند جاذبه‌یی دیدنی باشد و باید تلاش شود تا همه‌ی اعضای خانواده‌ها مختلف بتوانند بیایند و زیبایی آسمان‌نمای این پروژه را از نزدیک ببینند.

   عاقل‌منش با اشاره به نامگذاری مناسب این مرکز علمی نجوم گفت: ابوالحسن کوشیار گیلانی از ریاضیدانان و اخترشناسان برجسته‌ی گیلانی است که آثار علمی فراوان در زمینه‌ی اخترشناسی، نجوم و ریاضیات دارد.

   وی به برخی از کتابها، استادان و شاگردان کوشیار گیلانی اشاره کرد و گفت: وی متولد حدود ۳۲۰ و متوفای ۴۰۰ قمری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.