کد خبر : 39426
تاریخ انتشار : جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶

گیلان «همان میزان برنج وارد می‌کند» که از «کاهش ضایعات» می‌توان کمبودش را تامین کرد

گیلان «همان میزان برنج وارد می‌کند» که از «کاهش ضایعات» می‌توان کمبودش را تامین کرد

هاتف – هفته‌ی گذشته دو خبر در باره‌ی «برنج» منتشر شد که بسیار عجیب بود یکی اینکه «۱۰ هزار تن برنج گیلان در انتظار مدیریت کاهش ضایعات است» و دیگر اینکه«۱۰ هزار تن برنج خارجی وارد گیلان می‌شود.»

هاتف – هفته‌ی گذشته دو خبر در باره‌ی «برنج» منتشر شد که بسیار عجیب بود یکی اینکه «۱۰ هزار تن برنج گیلان در انتظار مدیریت کاهش ضایعات است» و دیگر اینکه«۱۰ هزار تن برنج خارجی وارد گیلان می‌شود.»

در باره‌ی خبر اول باید گفت که مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفته است: با نوسازی ۲۵۰ واحد شالیکوبی استان شاهد کاهش ضایعات در ۱۰ هزار تن برنج گیلان خواهیم بود.
قاسم جوادزاده به «ایسنا» با اشاره به برنامه‌های وزارت کشاورزی برای افزایش کمی و کیفی برنج کشور اظهار کرد: گیلان از استانهای قطب تولیدکننده‌ی برنج کشور است، کاهش ضایعات برنج گامی موثر در جهت بهبود درآمد کشاورزان و ارتقای کیفیت برنج استان است.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای نوسازی کارخانه‌های شالیکوبی گیلان اختصاص یافته است، گفت: ۲۵۰ کارخانه در گیلان پیشنهاد شده که برای اصلاح ساختار واحدهایشان اقدام شود.
وی افزود: این کارخانه‌های شالیکوبی بیشتر در شهرستانهای رشت، تالش، صومعه‌سرا، رودسر، لاهیجان و … مستقر هستند.
جوادزاده با بیان اینکه ما پیشنهاد کرده‌ایم سود تسهیلاتی که به واحدهای شالیکوبی داده می‌شود از ۸ تا ۱۲ درصد باشد، ادامه داد: اگر تسهیلات با سود کم به صاحبان کارخانه‌های شالیکوبی داده شود، حتماً مورد استقبال این افراد قرار خواهد گرفت و برای اخذ تسهیلات اقدام خواهند کرد.
وی افزود: اصلاح ساختار این ۲۵۰ واحد شالیکوبی استان گیلان سبب خواهد شد که مدیریت کاهش ضایعات برنج در ۱۰ هزار تن برنج گیلان اتفاق بیافتد.


مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه برنج در کشور به طور میانگین ضایعات ۲۴ درصدی دارد، خاطر نشان کرد: هم‌اکنون به دلیل نوسازی نشدن برخی از کارخانه‌های شالیکوبی گیلان ۱۵۰ هزار تن برنج گیلان در زمان تبدیل دچار کاهش کیفیت می‌شود.
از دیگر سو به گفته‌ی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در چند روز گذشته در قرارگاه امنیت غذایی و ستاد تنظیم بازار تصمیماتی مهم اتخاذ شده و در همین راستا به ‌منظور کنترل قیمت برنج مجوز ورود ۱۰ هزار تن برنج خارجی را از وزارت جهاد کشاورزی کرده و در حال وارد کردن برنج خارجی به استان گیلان هستیم.
بر پایه‌ی خبرهای رسانه‌های گروهی صالح محمدی در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه تنظیم قیمت کالا یکی از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی در کنترل قیمت کالاها است، اظهار کرد: در گیلان محصولات متنوع کشاورزی همچون برنج، چای، بادام و…ا کشت می‌شود اما به دلیل برخی از موارد باقیمت گران در بازار به فروش می‌رسند.
وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته به‌منظور کاهش قیمت برنج در گیلان بیان کرد: در چند روز گذشته در قرارگاه امنیت غذایی و ستاد تنظیم بازار تصمیماتی مهم اتخاذ شده است و در همین راستا و به‌منظور کنترل قیمت برنج مجوز ورود ۱۰ هزار تن برنج خارجی را از وزارت جهاد کشاورزی اخذ و در حال ورود به استان است.
جلب اینجا است که میزان واردات برنج برای استان گیلان ۱۰ هزار تن در نظر گرفته شده و این میزان واردات برنج خارجی درست به اندازه‌یی است که مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید می‌توان با اصلاح و بهبود وضعیت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات برنجکوبی به همین میزان برنج سالم را وارد چرخه‌ی مصرف نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.